Ich kvalita dnes kolíše, pôvod je neznámy. Šefčovič chce „udržateľné“ batérie

Maroš Šefčovič [TASR]

„Zelené batérie“ štvrtej generácie majú byť zaujímavé pre výrobcov automobilov aj ich zákazníkov.

Európska únia chce byť svetovým priekopníkom pri výrobe „zelených“ batérií, čiže batérií vyrobených zo zdrojov čistej energie a rešpektujúcich udržateľný vývoj.

Uviedol podpredseda Európskej komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič v rámci Európskych dní priemyslu v Bruseli (22.-23. februára).

Európa potrebuje gigafabriky

Šefčovič v rozhovore pre TASR zdôraznil, že prvýkrát sa na tomto podujatí uskutoční aj špeciálne fórum zamerané na čisté technológie, ktoré sa zameriava aj na strategickú prioritu vybudovania kapacít na výrobu batérií v Európe.

Elektromobily potrebujú batérie a Šefčovič ich nechce dovážať z Ázie

Európska komisia plánuje vytvoriť batériovú obdobu Airbusu.

Spresnil, že zástupcovia priemyslu prišli do Bruselu s návrhom 20 prioritných oblastí, kde očakávajú spoluprácu zo strany Únie a jej členských štátov a tiež podporu v podobe financovania.

Podľa jeho slov dohoda prioritách bude znamenať väčšiu dynamiku pri budovaní budúcich gigafabrík na batérie. Tých bude Európa potrebovať 10 až 20, aby v najbližšom desaťročí pokryla očakávaný odbyt.

Trh za 250 miliárd eur

Slovenský eurokomisár spresnil, že štyri európske firmy (Northvolt, Siemens, Umicore a SAFT) už majú sľubne rozbehnuté projekty a vyjadril radosť, že aj na Slovensku sa prihlásili záujemcovia o vybudovanie takýchto tovární v budúcnosti.

Potrebujeme továrne na batérie, jedna môže stáť pri Nitre, hovorí Šefčovič

Vo Švédsku vyrastie najväčšia európska fabrika na batérie. Ich využívanie blokuje chýbajúca legislatíva.

„Priemysel nám signalizuje, že už do roku 2020 by potreboval 300 až 400 tisíc pracovníkov so špeciálnymi zručnosťami z oblasti chémie,“ uviedol Šefčovič.

Dodal, že trh s batériami v Únii bude mať po roku 2025 ročný obrat okolo 250 miliárd eur, čo zároveň vytvorí štyri až päť miliónov nových pracovných miest. „Ide o veľmi perspektívne odvetvie, ktoré má strategickú dôležitosť pre budúcnosť európskeho priemyslu a najmä autopriemyslu,“ opísal situáciu.

Priemysel chce zelené batérie

Istým európskym špecifikom je podľa neho to, že predstavitelia priemyslu presadzujú myšlienku, že Únia by mala vyrábať „zelené batérie“.

To znamená, že pri ich výrobe budeme využívať všetky vedomosti a zručnosti, ktoré sme nadobudli v procese budovania udržateľnej ekonomiky – zodpovedné získavanie nerastných surovín, špeciálne dizajnovanie batérií, aby sa dali recyklovať alebo znova použiť, čiže vysoké štandardy v zmysle ochrany životného prostredia.

Stredoeurópsky skokan? Slovensko testuje nové nabíjacie technológie

Elektromobilita môže zachrániť automobilový priemysel, tvrdí slovenský eurokomisár.

Únia by za týmto účelom mala vypracovať také štandardy kvality, aby európske batérie, ak dodržia vysokú náročnosť, mohli používať zelenú nálepku udržateľnosti. To bude zaujímavé aj pre výrobcov automobilov, ktorí svojim klientom ponúknu „čisté autá“ na elektrický pohon podporujúce ochranu životného prostredia.

Kolísavá kvalita, neznámy pôvod

„Dnešné batérie sú zamerané na nízke náklady,“ vysvetlil Šefčovič.

„A ako zisťujeme od spotrebiteľov, sú dopravované zďaleka, je tam silná uhlíková stopa, ich kvalita je kolísavá a nikto nevie určiť za akých podmienok boli vyrobené, či sa pritom použila čistá energia z obnoviteľných zdrojov.“

Komisia oceňuje Slovensko za diskusiu o uhlí aj batériové technológie

Európska exekutíva nám vyčíta slabú účasť vo výskumných programoch. Chváli projekt na batérie, ktorý je dnes už vo Fínsku.

A práve tu chce Únia podľa neho zabodovať, lebo chce presne zmapovať a zdokumentovať celý hodnotový reťazec batérií a zagarantovať, že batérie budú v blízkej budúcnosti batériami štvrtej generácie, že vzniknú zásluhou moderných a čistých technológií a pri využívaní „zelenej energie“ z obnoviteľných zdrojov.