Internetové spoločnosti chcú od Bruselu vedieť, čo presne znamená pojem „nelegálny obsah“

Spoločnosti by mali nelegálny obsah odstrániť do dvoch hodín. [Twitter]

Viac ako 20 technologických a internetových spoločností, vrátane gigantov ako Google, Facebook, Microsoft, Twitter, či Spotify sa včera, 9. januára stretlo s piatimi komisármi Európskej únie. Stretnutie na bruselskej pôde Komisia iniciovala v súvislosti s diskusiou okolo odstraňovamia nelegálneho obsahu.

Komisia predbežne odložila zavedenie tvrdej legislatívy, ktorá mala spôsob odstraňovania nelegálneho obsahu regulovať a ktorou hrozila minulý rok. Ešte v septembri však varovala, že technologickým spoločnostiam nechá čas, aby preukázali, že nelegálny obsah dokážu likvidovať v dostatočnej miere aj bez regulácie. V máji tohto roka by mala zverejniť svoje rozhodnutie o potrebe legislatívy.

„Ak priemysel nezakročí – a to rýchlo – zakročíme my,“ uviedla po skončení schôdze v utorok popoludní vo vyhlásení Komisia.

Komisia chce proti „fake news“ zasahovať tvrdo, rady si pýta od občanov

Proti falošným správam chce európsku spoločnosť Komisia „zaočkovať“.

Najtvrdší sú Nemci

Podľa podlesných dostupných štúdií odstraňujú spoločnosti Microsoft, Google, Facebook a Twitter v priemere asi 59 percent nezákonného obsahu, no podľa Bruselu to stále nie je dosť. Nové čísla a štatistiky, ktoré budú ešte smerodatnejšie, by komisárka pre spravodlivosť Věra Jourová mala predstaviť 18. januára.

Tlak na Komisiu navyše rastie, a to priamo od členských krajín. Kontroverzný nemecký zákon, ktorý pod hrozbou miliónových pokút núti spoločnosti, aby nelegálny obsah odstránili nadobudol účinnosť minulý týždeň.

V rovnakom čase francúzsky prezident Emmanuel Macron predstavil svoj zámer nového zákona, ktorý by mal regulovať nepravdivé správy, takzvané fake news.

Komisia preto na jar plánuje priraviť stratégiu, v ktorej by načrtla spôsoby, ako sa platformy a spoločnosti majú proti fake news brániť.

Macron ide bojovať proti ruským „fake news“, predbehol Komisiu

Vo Francúzsku sa chcú zamerať na sponzorovaný obsah a väčšie zapojenie súdov. Strategický dokument Európskej komisie zatiaľ prechádza verejným pripomienkovaním.

Pomôcť majú občania, prostredníctvom online iniciatívy, ktorú Komisia spustila v novembri. Občania sú vyzvaní na vyplnenie jedného dotazníka, zatiaľ čo právne subjekty a novinári by mali na vyjadrenie svojich profesijných skúseností s falošnými správami a online dezinformáciami použiť druhý, osobitne navrhnutý dotazník. Ich vypĺňanie je otvorené do februára.

Eurokomisárka pre digitalizáciu Mariya Gabrielová navyše predstavila aj expertnú skupinu na vysokej úrovni, ktorá má s Komisiou zdieľať skúsenosti z praxe. Jej súčasťou sa stala aj sieť EURACTIV. Zastupovať ju bude zakladateľ portálu a predseda nadácie EURACTIV, Christophe Leclercq.

Priemysel: Našou zodpovednosťou nemôže byť základný právny výklad pojmov

Internetové spoločnosti a ich predstavitelia na včerajšom stretnutí vyslovili obavy z roztrieštenosti zákonov naprieč Úniou. V niektorých krajinách totiž podobne ako v Nemecku hrozia za neodstránený nelegálny obsah prísne pokuty. V iných krajinách sa nedeje nič.

Berlín kritizovali aj za to, že technologický priemysel núti do takých zodpovedností, akými je napríklad presné vymedzenie pojmu a obsahu fake news, či protizákonného obsahu.

„Úlohou súkromných spoločností nie je rozhodovanie o výklade základných práv na slobodu prejavu, či práva na informácie,“ povedal Bernhard Rohleder, generálny riaditeľ nemeckého technologického združenia Bitkom, ktorý zastupuje firmy vrátane spoločnosti Google a Facebook.

Predstavitelia spoločností teraz očakávajú, že im Komisia presne vymedzí pojem nelegálneho obsahu.

Microsoft, Facebook, Google a Twitter už v máji 2016 prostredníctvom podpísaného memoranda prisľúbili, že budú Komisiu dobrovoľne informovať o tom, ako rýchlo a v akom množstve zabraňujú nezákonnému obsahu v šírení. Komisár Julian King, šéf európskej bezpečnostnej únie na včerajšom stretnutí povedal, že by ocenil, ak by sa k podobnej iniciatíve pridali aj malé a stredné podniky.

Podľa bruselských zdrojov teraz Komisia hľadá spôsoby, ako pomôcť monitorovať a odstraňovať takýto obsah rýchlejšie aj menším firmám, nakoľko ich rozpočty, ani počty zamestnancov nemôžu konkurovať internetovým gigantom.