Komisia nie je spokojná s prvou správou Facebooku o boji proti dezinformáciám

Eurokomisárka pre digitálnu ekonomiku Mariya Gabrielová a Eurokomisár pre bezpečnosť Julian King na tlačovej besede v Bruseli o kódexe správania sa v online priestore, [EPA-EFE/Stephanie Lecocq]

Technologickí giganti ako Facebook, Google, Mozilla či Twitter zverejnili prvé správy o ich minuloročnej činnosti v súvislosti s dodržiavaním dobrovoľného kódexu správania sa. Eurokomisia pre nespokojnosť zvažuje vonkajšiu kontrolu ich aktivít.

V utorok (29. januára) technologickí giganti vydali prvé správy o ich dodržiavaní nového kódexu správania sa v online priestore. Ten Európska únia pripravila v septembri minulého roku. Komisia na jednej strane víta pokrok, ktoré spoločnosti zaznamenali, na druhej strane však správy kritizuje ako „neucelené, nepriehľadné a výberové“.

„V prípade Facebooku, bohužiaľ, nie sú v správe vôbec uvedené údaje za posledný štvrťrok roku 2018,“ povedal eurokomisár pre bezpečnostnú úniu Julian King.

Komisia ďalej volá po zintenzívnení boja proti dezinformáciám. Úsilie technologických gigantov pri dodržiavaní kódexu správania, podľa Komisie, musí byť silnejšie.

Eurokomisári predstavili plán boja s dezinformáciami, financovanie stále považujú za nedostatočné

Návrh akčného plánu obsahuje zriadenie systému rýchleho varovania aj apely na zvýšenie financovania, mediálnu gramotnosť a zodpovedný prístup od technologických gigantov.

„Signatári urobili prvé kroky, napríklad dali ľudom možnosť dozvedieť sa viac o zdroji reklamy alebo správy,“ povedal Eurokomisár pre spoločný digitálny trh Andrus Ansip. „Teraz však musia zabezpečiť aby tieto nástroje boli prístupné každému naprieč celou Európskou úniou. Nesmieme strácať čas,“ dodal.

Facebook obmedzuje monitorovanie reklám

Deň pred publikovaním prvých správ o dodržiavaní kódexu bývalý vicepremiér Spojeného kráľovstva a súčasný šéf oddelenia globálnych záležitostí a komunikácie Facebooku, Nick Clegg, oznámil úpravu pravidiel pre publikovanie politickej reklamy.

Zmeny prichádzajú v súvislosti s nadchádzajúcimi voľbami do Európskeho parlamentu. Platiť by mali od marca. Všetky politické reklamy budú po novom musieť prejsť procesom autorizácie. Pokiaľ Facebook reklamu schváli, publikovaná bude aj so zmienkou o jej objednávateľovi.

Na druhej strane sa Facebook tento týždeň dostal pod paľbu kritiky za spôsob, akým v súčasnosti manažuje politické reklamy. Spoločnosť WhoTargetsMe, ktorá sa zaoberá monitoringom online reklám vyhlásila, že kvôli nedávnym zmenám v algoritmoch Facebooku, má pri analýze cielených reklám ťažkosti.

Cieľom firmy je pomôcť používateľom porozumieť spôsobu, akým Facebook cieli reklamy.

„Pred desiatimi dňami náš softvér prestal pracovať. Snaha o nápravu sa ukázala byť omnoho náročnejšia než v minulosti,“ povedal spoluzakladateľ WhoTargetsMe Sam Jeffers pre britský denník The Guardian. „Tento krok prichádza v roku, kedy má takmer tretina svetovej populácie možnosť odovzdať svoj hlas vo voľbách, od Európskej únie cez Ukrajinu, Kanadu, Austráliu až po Indiu.“

„Facebook sa aktívne snaží zabrániť nášmu projektu získavať dáta o reklamách, ktoré publikujú, a o ich zdrojoch,“ dodal Jeffers.

Problému sa už venuje poslankyňa Európskeho parlamentu Marietje Schaakeová (ALDE), ktorá Komisiu v liste vyzvala aby aktivity Facebooku v tejto oblasti preverila.

Julian King v tejto súvislosti naznačil, že Komisia podporí prípadnú vonkajšiu kontrolu aktivít Facebooku.

Regulácia na dohľad?

Eurokomisárka pre digitálnu ekonomiku Mariya Gabrielová pripustila, že reálnou možnosťou je regulácia reklám, ktoré by na sociálnych médiách mohli byť publikované. Európska komisia nad touto možnosťou uvažuje už od zverejnenia kódexu správania v septembri minulého roku.

Regulácia však ostáva poslednou možnosťou v prípade, že mesačné správy dodržiavania kódexu odhalia nedostatky v úsilí technologických gigantov v boji s fake news.

Regulácia proti dezinformáciám, ktorá bude znamenať de facto rozhodovanie o „pravdivosti“ a „nepravdivosti“ správ sa však môže ukázať ako politicky nanajvýš výbušná téma.