Najzodpovednejšie riešia GDPR dánske firmy, slovenské firmy sú priemerné

GDPR považuje za relevantnú tému 41 percent európskych spoločností. [Flickr]

Nové pravidlá o ochrane osobných údajov (GDPR) najviac riešia dánske firmy. Až tri zo štyroch tvrdia, že ich GDPR veľmi ovplyvňuje. Na Slovensku je ich menej a vplyv GDPR cíti len 41 percent slovenských firiem. Ukazuje to prieskum, ktorý vypracovala spoločnosť EOS KSI.

Dáni v rámci Európy vynikajú. V žiadnej inej krajine si toľko firiem (74 percent) nemyslí, že sa ich GDPR týka. Na druhom mieste je Poľsko, kde sa novými pravidlami zaoberá 46 percent firiem. Nasleduje Maďarsko a Belgicko.

Priemer v Európskej únii je pritom nižší – GDPR považuje za relevantnú tému 41 percent spoločností.

Europoslanci o ochrane osobných údajov: GDPR je iba začiatok

Europoslanci sa zhodli, že je nutné zabrániť ďalšiemu rozsiahlemu zneužitiu osobných údajov. GDPR je podľa viacerých len začiatok. Niektorí spomenuli aj kontroverzný legislatívny návrh ePrivacy.

Väčšiu pozornosť mu venujú v západnej časti Európskej únie. Slovensko má totožné výsledky ako priemer Únie, o vplyve GDPR na podnikanie tu hovorí 41 percent firiem.

Podobný výsledok zaznamenali aj vo Veľkej Británii, Francúzsku a Chorvátsku.

Každá štvrtá európska spoločnosť sa GDPR bojí

„Veľké rozdiely medzi krajinami môžu byť spôsobené tým, že niektoré firmy nemusia poznať svoje povinnosti, ktoré im z GDPR vyplývajú. Ochrana osobných údajov je v súčasnosti obrovská téma, a preto nie je prekvapivé, že aj na Slovensku ju rieši takmer každá druhá firma,“ komentuje Michal Šoltes zo spoločnosti EOS KSI Slovensko.

Prieskum ukázal aj to, že každá štvrtá spoločnosť v Európe sa obáva, že GDPR môže ohroziť jej obchodný model. Podľa Šoltesa je preto dôležité, aby si buď sami zistili, aké povinnosti sa na ne vzťahujú, alebo sa poradili s konzultantmi.

Práve nesprávne informácie o GDPR často vyvolávajú paniku a zbytočný strach o budúcnosť firiem.

Nadnárodné firmy sú slabo pripravené na dodržiavanie podmienok GDPR, tvrdí prieskum

Nadnárodné spoločnosti sú slabo pripravené na dodržiavanie požiadaviek v oblasti ochrany osobných údajov a ich súkromia.

GDPR nadobudlo účinnosť 25. mája a firmám prinieslo rad nových povinností. Svojich zákazníkov musia omnoho presnejšie ako v minulosti informovať, čo robia s ich osobnými údajmi a komu ich poskytujú.

Zákazníci zároveň získavajú právo požiadať o úplné vymazanie svojich údajov z databáz firiem. Každý únik osobných údajov musia firmy bezprostredne nahlásiť a navrhnúť riešenie.

Za nedodržanie týchto ustanovení hrozí pokuta až do výšky 20 miliónov eur alebo do výšky štyroch percent celosvetového ročného obratu firmy.