Nemecký súd tvrdí, že Facebook neoprávnene využíva dáta o aktivitách vlastných používateľov

Spoločnosť Facebook naďalej používa niektoré údaje na zobrazovanie cielených reklám. [TASR/AP Photo/Noah Berger]

Facebook čelí v Nemecku viacerým obvineniam. Organizácie a úrady mu vyčítajú nedostatočne bezpečné predvolené nastavenia, využívanie dát na aktiváciu online reklamy, či prístup k údajom tretích strán v čase, keď má používateľ stránku Facebooku otvorenú.

Podľa nemeckého súdu je využívanie osobných údajov zo strany Facebook nezákonné, pretože americká platforma sociálnych médií adekvátne nezabezpečila informovaný súhlas svojich používateľov. Oznámila to v pondelok (12. februára) nemecká skupina pre práva spotrebiteľov.

Podľa nemeckého práva môžu osobné údaje spoločnosti zaznamenávať a používať iba s výslovným súhlasom jednotlivca. Podľa sudcov v Berlíne však spoločnosť Facebook ponecháva v predvolenom nastavení mnoho zapnutých funkcií a neposkytuje používateľom zmysluplné informácie o tom, ako sa s ich dátami zaobchádza, uviedli žalobcovia z Federácie nemeckých spotrebiteľských organizácií (VZBV).

„Facebook nespĺňa požiadavku informovaného súhlasu,“ povedal na margo spoločnosti právny expert VZBV Heiko Duenkel.

Facebook poskytol EK zavádzajúce informácie, dostane pokutu

Európska komisia udelila Facebooku pokutu za to, že pri akvizícii spoločnosti WhatsApp poskytol zavádzajúce informácie.

Protizákonné predvolené nastavenia aj podmienky využívania

Sudcovia zistili, že päť rôznych predvolených nastavení ochrany osobných údajov bolo protizákonných, vrátane zdieľania údajov s partnermi chatu o polohe alebo sprístupnenia profilov externým vyhľadávacím nástrojom, čo ich umožňuje nájsť každému používateľovi internetu.

Súd tiež rozhodol, že osem odsekov z podmienok používania služby Facebook je neplatných. Jedným z nich je aj požiadavka služby vyžadujúca, aby osoby na sociálnej sieti používali svoje skutočné mená. Nesúhlasil však s tvrdením spotrebiteľskej organizácie, že slogan spoločnosti „Facebook je a vždy bude zadarmo“ je zavádzajúci.

Verdikt z Berlínskeho regionálneho súdu prichádza v čase, keď gigant sociálnych sietí čelí čoraz intenzívnejšiemu dohľadu nemeckých úradov nad manipuláciou s citlivými osobnými údajmi, ktoré mu umožňujú mikroraktivovať online reklamu.

Slováci budú môcť ukázať svoj účet v banke aj Google-u či Facebook-u

Po autorizácii majiteľom si od januára môžu účet prezrieť aj tretie subjekty.

Spoločnosť Facebook uviedla, že sa proti rozhodnutiu odvolá, aj keď niektoré aspekty súdneho rozsudku boli v jej prospech. Vo vyhlásení uviedla, že už urobila významné zmeny v usmerneniach o podmienkach poskytovania služieb a ochrane údajov, nakoľko sa prípad na súde objavil ešte v roku 2015.

„Snažíme sa o to, aby naše pokyny boli jasné a ľahko pochopiteľné, ako aj o to, aby boli služby ponúkané spoločnosťou Facebook v súlade so zákonom,“ uviedol predstaviteľ spoločnosti.

Facebook bude medzitým aktualizovať svoje usmernenia na ochranu údajov a podmienky poskytovania služieb tak, aby boli v súlade s novými pravidlami platnými v celej Európskej únii, ktoré majú nadobudnúť účinnosť už v júni.

Čo s Facebookom po smrti? Únia diskutuje o možnosti dedičstva dát

Hoci Európska únia nemá zjednotené ani dedičské právo v oblasti nehnuteľností, niektorí navrhujú dediť aj dáta.

Cielená reklama prostredníctvom sociálnej siete

Sociálna sieť s viac ako dvomi miliardami používateľov po celom svete je v Nemecku pod drobnohľadom. Federálny kartelový úrad v priebežnej aktualizácii vyšetrovania Facebooku v decembri vyhlásil, že namieta proti spôsobu, akým spoločnosť získava prístup k údajom tretích strán v čase, keď má používateľ okrem stránky Facebook na prehliadači otvorené aj iné stránky.

Kritika smeruje nielen k získavaniu informácií prostredníctvom aplikácií WhatsApp a Instagram, ktoré spoločnosť Facebook vlastní, ale aj k tomu, ako sociálna sieť zaznamenáva prístup na ďalšie stránky používateľov mimo Facebooku.

Facebook rozširuje vyšetrovanie údajného ruského vplyvu v brexitovej kampani

Predchádzajúca analýza ruského zapojenia v kampani pred referendom odhalila len reklamu za 97 centov, podľa britských poslancov však bola zameraná príliš úzko.

Hoci sa v ostatnom období množia aj obvinenia z toho, že aplikácia Facebook-u na smarfónoch využíva mikrofón, či zabudovanú kameru na to, aby na „stenu“ používateľov generovala najlepšie mierenú online reklamu, samotná spoločnosť takého praktiky odmieta. „Spoločnosť Facebook nepoužíva mikrofón vášho telefónu na informovanie pre reklamy ani na zmenu toho, čo vidíte na svojej „stene“,“ uviedla spoločnosť ešte v roku 2016.

Podľa britského denníka The Telegraph, ktorý sa téme už mnohokrát venoval, je odpoveď jednoduchá: „ide o náhodu alebo vašu predstavivosť,“ píše.

Spoločnosť Facebook ale naďalej používa niektoré údaje na zobrazovanie cielených reklám. Patria k nim informácie, ktoré používatelia sami zdieľajú, vrátane príspevkov, komentárov, označením „páči sa mi“ pre stránky, či udalosti, ako aj ďalšie „kliknutia“ na čokoľvek, čo používateľa zaujme.