Nový zákon o energetike chváli aj opozícia. Podporuje výstavbu nabíjacích staníc

Parkovisko pre elektromobily [TASR/Radovan Stoklasa]

Zníženie administratívnej záťaže pre hotely či reštaurácie s nabíjačkami vítajú zástupcovia opozície i zástancovia elektromobility.

Novelu zákona o energetike, ktorú v stredu 21. februára schválila vláda, predložil minister hospodárstva Peter Žiga (Smer-SD). Vítajú ju však aj zástupcovia opozície a zástancovia elektromobility.

Zákon znižuje administratívne povinnosti pre prevádzkovateľov nabíjacích staníc.

Zvyšuje ich naopak pre výrobcov elektriny. Novela tiež komplexne upravuje stav núdze v energetike.

Kým zákon vstúpi do platnosti, musí ho ešte schváliť parlament a podpísať prezident. Národná rada SR ho pravdepodobne prerokuje na najbližšej schôdzi. Účinnosť by mal nadobudnúť 1. júla.

Menej administratívy

„Navrhuje sa ustanoviť, že prevádzkovanie nabíjacích staníc sa nepovažuje za podnikanie v energetike a na túto činnosť sa nevyžaduje oprávnenie na podnikanie v energetike,“ píše sa v dôvodovej správe k novele.

Prevádzkovatelia nabíjacích staníc však budú povinní informovať Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) o zapojení, odpojení a zmenách na nabíjacej stanici.

Poľské elektrárne: Elektromobily poháňané len obnoviteľnou energiou sú utópia

Ak budeme uvažovať o batériách v elektromobiloch ako o skladovacích jednotkách, posilní sa naša energetická bezpečnosť, hovorí MARTA GAJECKÁ zo skupiny PGE.

Novela definuje nové pojmy v oblasti elektromobility: elektromobil, nabíjací bod, nabíjacia stanica a verejne prístupná nabíjacia stanica. Definíciami návrh zákona transponuje do slovenského práva európsku smernicu o infraštruktúre pre alternatívne palivá z roku 2014.

„Takáto právna úprava by mala znížiť administratívnu záťaž pre rozvoj elektromobility na Slovensku, podporiť vznik nových nabíjacích staníc a zjednodušiť vstup nových poskytovateľov nabíjania na nabíjacích staniciach na trh,“ vysvetľuje pre portál euractiv.sk hovorca ministerstva hospodárstva Maroš Stano.

Pochvala opozície

Nový zákon chváli aj opozičný poslanec Karol Galek (SaS), ktorý Smer-SD často kritizuje za energetickú politiku. „V zásade nie je toxický,“ povedal portálu euractiv.sk Galek, ktorý je členom hospodárskeho výboru NR SR.

Zrušenie povinnosti registrovať sa pre prevádzkovateľov nabíjacích staníc je „zásadný bod, ktorý vítam,“ uviedol Galek. Tímlíder SaS pre energetiku vysvetľuje, že registrácia predstavovala pre reštaurácie či hotely s nabíjačkami pre zákazníkov veľkú administratívnu záťaž.

Slovensku chýba politik, ktorý by bol tvárou elektromobility, hovorí jej priekopník

Nedostatok výskumu v elektromobilite je symptómom chýbajúcej dlhodobej vízie, myslí si PETER BADÍK.

Novela zákona podľa Galeka smeruje k podpore nabíjacích staníc, čo je „správne systémové opatrenie“. Za systémovú nepovažuje dotačnú schému na nákup elektromobilov, ktorú ministerstvo spustilo v novembri 2016.

Galek bude napriek tomu žiadať ministra o vysvetlenie, či sa nové pravidlá týkajú aj nabíjania za odplatu. SaS chce tiež k zákonu predložiť v parlamente pozmeňovacie návrhy. „Otvárame ho, poďme ho vylepšiť,“ povedal Galek bez ďalších detailov.

Právna istota

Definovanie kľúčových pojmov privítal aj šéf Slovenskej asociácie pre elektromobilitu. „Tieto definície sú potrebné pre štandardizovanie právneho prostredia, aby sme si ujasnili pojmy, s ktorými hráči na trhu operujú. Prevzatím pojmov zároveň harmonizujeme naše prostredie s európskym, kde si pod pojmami treba predstaviť vždy to isté,“ vysvetľuje Peter Ševce pre euractiv.sk.

Zrušenie povinnosti žiadať o povolenie na prevádzkovanie nabíjacej stanice považuje Ševce za „významnú úpravu“. Platný zákon podľa neho nie je jednoznačný.

Stredoeurópsky skokan? Slovensko testuje nové nabíjacie technológie

Elektromobilita môže zachrániť automobilový priemysel, tvrdí slovenský eurokomisár.

„Kompromisnou úpravou dosahujeme zvýšenie právnej istoty a odbúranie prípadnej zbytočnej administratívnej záťaže. Je to dobrá správa najmä pre prevádzky ako hotely, obchodné centrá a ktorým prípadnou prevádzkou nabíjacích staníc nepribudnú nové povinnosti.“

Podľa Ševceho je to dôležité pre „odbúranie neistoty a jednoduchšie podnikanie hráčov v elektromobilite.“

Nespokojný Klub 500

Kým jednej skupine podnikateľov novela zákona znižuje administratívnu záťaž, iným ju zvyšuje. Zavádza nové povinnosti pre výrobcov elektriny, konkrétne poskytovať ÚRSO každoročne údaje za predchádzajúci rok, očakávané údaje v prebiehajúcom roku a plánované údaje na nasledujúci rok o výrobe, spotrebe a dodávke elektriny.

Klub 500, ktorý vedie šéf Železiarní Podbrezová Vladimír Soták, žiadal v zásadnej pripomienke novú povinnosť vypustiť.

„Tieto údaje o výrobe elektriny boli pridané medzi hlásenia pre Organizátora krátkodobého trhu s elektrinou do informačného systému operátora meraní s tým, že ten ich bude následne poskytovať ostatným subjektom,“ napísal v stanovisku pre euractiv.sk ekonóm Klubu 500 Ľubomír Šmida. Novú povinnosť považuje za „zbytočnú administratívnu záťaž“.

Námietku ministerstvo odmietlo s tým, že navrhované riešenie „zatiaľ nie je možné technicky zabezpečiť z dôvodu chýbajúcej príslušnej funkcionality dátového skladu.“