Operátori musia zadarmo poskytnúť údaje o polohe človeka, ktorý volá na núdzovú linku

Ilustračný obrázok. Operátor na dispečingu 112. [Wikipedia/Dawid Skalec/CC BY-SA 4.0]

Súdny dvor EÚ rozhodoval o podaní rodiny 17-ročného dievčaťa, ktoré brutálne zavraždili. Hoci volalo na linku 112, záchranné zložky nevedeli, kde sa nachádza.

Prípad sa stal ešte v roku 2013. Sedemnásťročné litovské dievča sa stalo obeťou únosu, znásilnenia až nakoniec zaživa zhorelo v kufri auta. Kým mladá žena zomrela, desaťkrát z kufra auta volala na núdzovú linku 112. Telefónne číslo, z ktorého volala sa v dispečerskom centre nezobrazilo, čo znemožnilo lokalizovať jej polohu.

Rodina dievčaťa podala žalobu, v ktorej tvrdila, že Litva nesprávne implementovala smernicu EÚ, ktorá vyžaduje, aby telefónni operátori zadarmo a okamžite poskytovali informáciu o volajúcom, ak ide o volania na linku 112.

Súdny dvor EÚ vo štvrtok rozhodol, že všetci telefónni operátori v EÚ musia túto informáciu poskytovať a týka sa to aj telefónov, ktoré nemajú vloženú kartu SIM, keďže aj z takýchto telefónov je vo väčšine krajín možné núdzové volanie na linku 112.

EÚ chce zlepšiť povedomie Európanov o tiesňovom čísle 112 aj cez Erasmus+

Brusel 11. februára (TASR) – Európska komisia (EK) dnes pripomenula, že 11. február je Európskym dňom čísla 112, čiže dňom zameraným na zvýšenie informovanosti verejnosti o tomto čísle tiesňového volania v Európe.

Litovský súd sa tiež pýtal, či majú krajiny voľnosť v tom, určiť kritériá presnosti informácií o polohe, napríklad, či ju môžu obmedziť na určenie základnej stanice, ktorá hovor prepojila.

„Miera voľnej úvahy, ktorou disponujú členské štáty pri vymedzení týchto kritérií, je obmedzená potrebou zabezpečiť užitočnosť poskytnutých informácií, aby sa umožnilo účinné určenie polohy volajúceho a v dôsledku toho zásah tiesňových služieb.“ Inými slovami, ak je to technicky možné, informácie musia byť také, aby umožnili zložkám poskytnúť účinnú pomoc. Toto posúdenie môže byť vysoko technické a môže súvisieť so špecifikami, v tomto prípade litovskej, telekomunikačnej siete. Vo výsledku situáciu musí posúdiť národný súd.

Podľa Európskej asociácie núdzových liniek v ôsmich z 28 členských štátov EÚ, vrátane Francúzska, v súčasnosti nie je možné privolať si pomoc z telefónu bez karty SIM. Niekedy je za týmto obmedzením snaha zabrániť deťom hrať sa so starými telefónmi a nevedome volať na linky záchrany. Aktuálny rozsudok týmto krajinám povinnosť zaviesť volania bez SIM kariet neukladá. Na Slovensku sa núdzové volanie bez „simky“ urobiť dá.

V Európskej únii sa spoločné núdzové číslo 112 zaviedlo ako štandard v roku 1991. Ak sa ľudia nachádzajú v inej krajine nemusia poznať rôzne národné čísla rôznych záchranných služieb. Poskytnutie pomoci je tak efektívnejšie. Popri svojich národných číslach na čísle 112 funguje aj väčšina nečlenských európskych krajín, Austrália, Čína, India, Turecko a Spojené štáty.