Ovplyvnila Cambridge Analytica aj brexit?

Bývalý zamestnanec Cambridge Analytica, Christopher Wylie. [EPA-EFE/FACUNDO ARRIZABALAGA]

Bez masového pôsobenia spoločnosti Cambridge Analytica na sociálnych sieťach by k brexitu nikdy nedošlo, tvrdí bývalý zamestnanec firmy.

Také veľké množstvo britských voličov by sa nikdy nerozhodlo vystúpiť z Európskej únie, keby nebolo koordinovanej akcie pravicových sietí, ktoré pomohli kampani Leave.eu, hovorí britský informátor Christopher Wylie v rozhovore s niekoľkými európskymi médiami, vrátane francúzskeho denníka Libération.

Cambridge Analytica už podľa neho využila údaje 50 miliónov ľudí na Facebooku a ovplyvnila tak niekoľko volieb a referend.

Facebook rozširuje vyšetrovanie údajného ruského vplyvu v brexitovej kampani

Predchádzajúca analýza ruského zapojenia v kampani pred referendom odhalila len reklamu za 97 centov, podľa britských poslancov však bola zameraná príliš úzko.

Informácie na politické účely

„Skutočnosť, že spoločnosť vytvorila obrovskú databázu občanov, pričom niektoré údaje zhromaždila nezákonne, a fakt, že v niekoľkých krajinách došlo dokonca k interakcii s klientami z oblasti vojenských štruktúr a ministerstvami obrany, predstavuje vážne riziko a zotiera hranicu medzi sledovaním a prieskumom trhu,“ povedal Wylie.

Ministerstvá obrany Spojených štátov, Kanady a Spojeného kráľovstva spolupracovali s materskou spoločnosťou Cambridge Analytica, firmou SCL, pričom zhromažďovali informácie na politické účely. Spoločnosť bola aktívna najmä v rozvojových krajinách, kde úzko spolupracovala s politikmi. Predchodca Christophera Wylieho zomrel vo svojej hotelovej izbe v Nairobi, zatiaľ čo pracoval pre kenského politika, Uhuru Kenyattu.

Alternatívna pravica a Trumpov poradca

Wylie sa teraz pokúša objasniť ako funguje zlovoľné a masívne zneužívanie dát. „Je veľký rozdiel medzi platformami, ktoré zhromažďujú údaje pasívne a tými, ktorí ich zbierajú aktívne, aby ich neskôr mohli využiť.“

V prípade amerických volieb pracovala spoločnosť s konkrétnou politickou agendou, ktorú jej nadiktovalo americké pravicové hnutie, známe aj ako „alt-right“ (alternatívna pravica).

„Pôvodne som sa zaujímal o slobodný výskum. S príchodom Steva Bannona sa to veľmi rýchlo obmedzilo. Výskum sa stal špecifickým: vytvoriť naratív toho, čo teraz poznáme ako alternatívnu pravicu.“

Steve Bannon je bývalý poradca prezidenta  USA Donalda Trumpa, ktorý bol tiež riaditeľom jeho predvolebnej kampane. Na svoju marcovú stranícku konferenciu si ho zavol aj francúzsky Národný front.

Le Penová navrhla zmeniť názov strany. Otca sa definitívne zbavila

Francúzska krajne pravicová strana sa má po novom volať „Rassemblement national“ (Národné zhromaždenie). Jej zakladateľ už nebude jej čestným predsedom.

Bannonova úloha v tejto firme je však otázna. Podľa Wylieho bolo ich prácou „ísť do krajiny a vyhrať v nej voľby“.

Americké voľby aj brexit

Wylie hovorí o kľúčovej úlohe spoločnosti vo viacerých voľbách, počnúc tými americkými. Pod vedením Steva Bannona Cambridge Analytica využívala a rozširovala fámy a rôzne falošné správy – napríklad o Barackovi Obamovi či pohyboch vojsk, ktoré sa nikdy neuskutočnili.

Obama varuje: Rusko môže ovplyvňovať voľby v Európe

Americký prezident včera európskych spojencov varoval pred „rastúcou“ hrozbou ruského zasahovania do volieb.

Podobné pochybné praktiky boli využité aj v referende o brexite. Najskôr išlo o priamu spoluprácu s kampaňou Leave.eu, ktorá podporovala vystúpenie z Únie. Firma jej dokonca umožnila prekročiť povolený výdavkový strop, ktorý platil v referendovej kampani v Británii, tým že akceptovala časť peňazí od kanadskej spoločnosti.

„Ak sa zameriate na konkrétne množstvo ľudí a vystavíte ich miliarde reklám, bude to stačiť, aby ste získali dostatočný počet voličov na svoju stranu,“ vysvetlil Wylie. Podľa neho pomohla Cambridge Analytica zmeniť názor niektorých voličov v prospech brexitu, čím narušila výsledok celého referenda.

Vydaní na milosť

„Európania sú v podstate vydaní na milosť americkým firmám ako Google, Facebook … A aj keby sa Európa a Európska únia pokúsili to nejakým spôsobom regulovať, skutočnosťou zostáva, že tieto spoločnosti boli založené a vyvinuté v Spojených štátoch,“ povedal Wylie.

„V určitom momente si budeme musieť uvedomiť a akceptovať fakt, že naše osobné údaje sa stávajú integrálnou súčasťou digitálnej transformácie našej spoločnosti.“