Po výzve eurokomisie stiahli online platformy milióny zavádzajúcich reklám

Ilustračný obrázok. [Pixabay]

Eurokomisár pre spravodlivosť ocenil, že veľké platformy rýchlo reagovali. Pochybné ponuky a predražené zdravotnícke pomôcky, či dokonca liečba na koronavírus z internetu mizli, no mnohí nečestní obchodníci aj tak našli v systémoch diery.

Európska komisia v utorok (26. mája) pripomenula, že v rámci svojho záväzku chrániť spotrebiteľov v online prostredí koordinovala skríning webových stránok. Jej cieľom bolo zistiť, kde sú spotrebitelia v EÚ v kontexte pandémie najviac vystavení obsahom, ktoré propagujú nepravdivé tvrdenia alebo podvodné výrobky. Po výzve eurokomisie už digitálne platformy odstránili alebo zablokovali milióny klamlivých reklám alebo zoznamov produktov.

Proces preverovania, ktorý vykonala Sieť spolupráce v oblasti ochrany spotrebiteľa (CPC), pozostával z dvoch častí – skríning online platforiem a hĺbková analýza konkrétnych reklám a webových stránok, prepojených na výrobky, ktoré v súvislosti s koronakrízou boli predmetom veľkého záujmu spotrebiteľov.

Únia podporí rozsiahle výskumné projekty na boj s koronavírusom

Na osem výskumných projektov, zameraných na diagnostiku a liečbu ochorenia COVID-19, pôjde 117 miliónov eur. V jednom z nich sú zapojení aj slovenskí vedci a vedkyne.

Eurokomisár pre spravodlivosť Didier Reynders v správe pre médiá privítal, že veľké online platformy pozitívne zareagovali na výzvu Európskej komisie na boj proti podvodom a zavádzajúcim ponukám a dodržali svoje záväzky odstrániť škodlivé obsahy.

„Ako sa ukázalo, nečestní obchodníci aj naďalej hľadajú nové spôsoby, ako využiť zraniteľné miesta spotrebiteľov, obísť algoritmické kontroly a vytvárať nové webové stránky. Uprostred globálnej pandémie spotrebitelia musia vedieť, že neexistujú žiadne zázračné online liečby,“ upozornil Reynders.

Ocenil tiež, že vnútroštátne spotrebiteľské úrady krajín EÚ sú pohotové a spolupracujú s európskou exekutívou na ochrane spotrebiteľov pri online nákupoch.

Zamerané na zdravotnícke pomôcky

Na skríningu internetových platforiem sa zúčastnili orgány na ochranu spotrebiteľa zo všetkých 27 členských krajín EÚ. Predložili tiež 126 prípadov týkajúcich sa spoločností, s ktorými je eurokomisia v pravidelnom kontakte.

Osobitná pozornosť sa venovala skúmaniu ponúk spojeným s ochrannými maskami, dezinfekčnými gélmi, testovacími súpravami, ale aj s potravinami, potravinovými doplnkami, či nepotravinovými výrobkami, ktoré mali mať údajné liečebné účinky pri boji s novým koronavírusom.

V 38 prípadoch orgány CPC zistili množstvo pochybných ponúk a zavádzajúcich reklám týkajúcich sa výrobkov, ktoré mali reagovať na koronavírus. Išlo o všeobecné tvrdenia, že ponúkaný produkt je schopný zabrániť šíreniu infekcie alebo ju vyliečiť. Nemenej časté boli neprimerané ceny.

Trump ďalej útočí na Svetovú zdravotnícku organizáciu, EÚ ju podporila

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) spustí nezávislé vyhodnotenie jej reakcie na pandémiu koronavírusu. Ide o odpoveď na ďalší útok prezidenta USA Donalda Trumpa, ktorá organizáciu označil za „čínsku bábku“.

Prieskum ďalej odhalil, že nečestní obchodníci používajú nové agresívne praktiky, aj za pomoci obrázkov, grafických ilustrácií či úmyselných preklepov, ktoré sťažujú ich odhalenie.

Uvedená operácia potvrdila, že prebiehajúca výmena informácií medzi EK a hlavnými internetovými platformami prináša výsledky. Spoločnosť Google napríklad celosvetovo zablokovala alebo odstránila viac ako 80 miliónov reklám súvisiacich s koronavírusom, spoločnosť eBay zablokovala alebo odstránila zo svojho globálneho trhu viac ako 17 miliónov záznamov, ktoré porušujú spotrebiteľské pravidlá EÚ, a spoločnosť Amazon v porovnaní s marcom zaznamenala 77-percentný pokles týždenného počtu nových zoznamov produktov, spájaných s koronavírusom.

Hĺbkové kontroly sa týkali 268 webových stránok, z ktorých 206 bolo označených na účely ďalšieho vyšetrovania z dôvodu možného porušenia spotrebiteľských právnych predpisov EÚ. Z toho 88 webových stránok obsahovalo výrobky s tvrdeniami o liečivých alebo preventívnych účinkoch proti novému koronavírusu, 30 webových stránok obsahovalo nepresné tvrdenia o nedostatkoch výrobkov a 24 webových stránok bolo podozrivých z nekalých praktík na získanie neprimeraných cien.

Orgány CPC okrem toho odhalili, že spotrebiteľom neboli poskytnuté jasné a komplexné informácie o všetkých relevantných aspektoch, ako sú totožnosť obchodníka, geografická adresa sídla obchodníka alebo kontakt na obchodníka.