Reforma autorských práv stagnuje, internet nechce platiť vydavateľom tlače

Ilustračný obrázok. FOTO: Pixabay

Európska aliancia tlačových agentúr (EANA) vyzvala členské štáty, Európsky parlament a Európsku komisiu, aby podporili návrh novej smernice Európskej únie o ochrane autorských práv.

Predstavitelia EANA vo vyhlásení zaslanom agentúre TASR uviedli, že smernica je kľúčová ako pre mediálny priemysel, tak aj pre budúci prístup spotrebiteľov k spravodajstvu a napokon i pre fungovanie zdravej demokratickej spoločnosti.

Dvakrát odložené rokovanie

O zmienenej smernici prebieha v ostatných mesiacoch odborná debata v Bruseli i ďalších európskych hlavných mestách. Jej výsledok bude mať ďalekosiahle následky pre Európanov a ich prístup k rozmanitým a spoľahlivým médiám.

Výbor pre právne záležitosti Európskeho parlamentu (JURI) ešte v novembri opätovne odložil hlasovanie o tejto smernici na 25. januára. Bolo to už po druhý krát, čo sa tak stalo. Europoslanci tohto výboru pre viaceré „politické nezhody“ odložili rokovania aj počas svojho predošlého, októbrového zasadnutia.

Európska komisia vlani v septembri predložila návrh smernice o ochrane autorských práv. Nová legislatíva má zmodernizovať pravidlá autorských práv, prispôsobiť ich technologickému pokroku 21. storočia a ustanoviť pravidlá výnimiek a obmedzení ochrany autorských práv.

Ak sa smernicu podarí presadiť, internetové vyhľadávače a agregátory budú musieť po prvý raz platiť vydavateľom tlače za redakčný obsah, ktorý využívajú a na webe sprístupňujú miliónom ľudí.

Tŕňom v oku je bezplatný prístup k správam na internete

Práve bezplatný prístup k správam je považovaný za jeden z najväčších víťazstiev internetu a v mene ušľachtilých demokratických zásad ho na pôde europarlamentu bude dôrazne obhajovať mnoho členov, domnieva sa EANA.

Aliancia však zároveň Upozorňuje na to, že bezplatné správy sú „mýtom“. Prinášanie správ verejnosti totiž stojí pomerne veľa peňazí a odberatelia sú vnímaní ako publikum generujúce príjmy z reklamy.

Najviac však na takejto schéme zarábajú veľkí internetoví hráči, sociálne siete, internetové vyhľadávače či obsahové agregátory, napríklad spoločnosť Facebook či Google.

Tie síce podľa EANA zohrávajú dôležitú úlohu pri šírení správ do celého sveta, na samotnej tvorbe správ sa ale vôbec nepodieľajú. Ich zisky zo spravodajstva však prudko rastú, zatiaľ čo príjmy médií, ktoré tieto správy priamo produkujú, zažívajú úpadok.

Svetové i národné agentúry, ktoré sú „v centre“ spravodajstva, tak podľa EANA čakajú nepekné vyhliadky, keďže práve ony sú priamo závislé od svojich zákazníkov, a síce jednotlivých médií.

EANA ešte v marci tohto roku vypracovala stanovisko, v rámci ktorého sa zasadzuje za to, aby do pripravovanej smernice o ochrane vydavateľov, či už v pôvodnej verzii eurokomisie alebo vo verzii upravenej a odobrenej europarlamentom, bol zahrnutý práve aj obsah vytvorený tlačovými agentúrami.