Šefčovič: Vďaka autonómnym autám sa budeme mať lepšie

Maroš Šefčovič

Maroš Šefčovič. FOTO: TASR/Michal Svítok

Európska komisia (EK) chce byť nápomocná pri modelovaní a budovaní dopravy zajtrajška, na čo má nástroje v podobe podpory výskumu, cezhraničnej výmeny skúseností a znalostí, investovania do nadnárodnej infraštruktúry a vytvárania vhodného regulačného prostredia.

Uviedol to v utorok (5.9.) podpredseda EK pre energetickú úniu Maroš Šefčovič na pôde Európskeho parlamentu.

Kľúč k sociálnej súdržnosti

Šefčovič ako hosť podujatia „Budúce platformy jazdenia: autonómna jazda a otázka digitálnej a analógovej infraštruktúry“ pripomenul, že doprava je kľúčom k hospodárskej a sociálnej súdržnosti nielen v Európskej únii, ale aj na celom svete.

Dodal, že ide o sektor, ktorý prechádza obrovskými zmenami.

„Jazda autom nemusí byť v budúcnosti nevyhnutne o držaní volantu a sledovaní cesty. Reč je o prepojených a autonómnych vozidlách, ktoré idú ruka v ruke so znižovaním nehodovosti, znečisteného ovzdušia či našej závislosti na dovoze energií,“ skonštatoval Šefčovič.

https://euractiv.sk/clanky/veda-a-inovacie/testovanie-autonomnych-aut-zase-sme-si-vybrali-jednu-sexy-temu/

Dodal, že možno nie je ďaleko doba, keď namiesto šoférovania budeme mať v aute čas na prečítanie novín, pracovnú poradu na diaľku či na hranie hier.

Dopravu budúcnosti vníma ako dobu, keď možno ani nebude potrebný vodičský preukaz, koncept „nehôd v cestnej premávke“ bude v učebniciach dejepisu a históriou by mohlo byť aj znečistenie ovzdušia, ktoré každý rok predčasne zabíja státisíce Európanov.

Príspevok k hospodárskej prosperite

Riešenie, ako dosiahnuť tieto vízie – znižovanie dopravných nehôd, znečisťovanie ovzdušia, boj proti zmene klímy a zníženie závislosti od dovozu energie -, je podľa neho v podobe prepojených a autonómnych vozidiel. Zároveň to prispeje k hospodárskej prosperite a politickej stabilite.

„Toto je naša vízia do budúcnosti. Toto treba vidieť v širšom kontexte významných zmien, ktoré menia pojem mobility,“ priznal Šefčovič a pripomenul, že týmto prvkom sa eurokomisia podrobnejšie venovala koncom mája v rámci prijatého programu „Európa v pohybe“.

Spresnil, že ide o výzvy (technologické, bezpečnostné, právne), ktoré nemôžu riešiť krajiny nezávisle jedna od druhej. Dodal, že načrtnuté riešenia si vyžadujú „holistický prístup“, čiže kooperáciu medzi priemyselnými odvetviami, medzi súkromným a verejným sektorom, medzi európskymi krajinami a Európskou komisiou.

https://euractiv.sk/clanky/veda-a-inovacie/komisia-da-miliony-eur-na-nabijacky-pre-elektromobily-aj-v-bratislave/

Nástroje, ktoré podľa neho ponúka EK, sú známe – finančná podpora výskumu, aby sme si udržali súčasné európske výhody v globálnom automobilovom priemysle, budovanie cezhraničných platforiem na výmenu vedomostí, odborných znalostí a osvedčených postupov a tiež investície do cezhraničnej modernej infraštruktúry.

Okrem toho je na exekutíve EÚ, aby zabezpečila stabilné a konzistentné regulačné prostredie na celom trhu EÚ.