Sociálne siete už reagujú na podnety používateľov o nenávistnom obsahu rýchlejšie

Sociálne siete majú preskúmať väčšinu sťažností na nevhodný obsah v rámci 24 hodín. [Pixabay]

Facebook, Twitter a YouTube spoločnosti Google urýchlili odstraňovanie nenávistných prejavov vo svojom online obsahu. V priebehu 24 hodín teraz prehodnocujú v priemere viac ako dve tretiny sťažností, potvrdzujú čísla Európskej komisie.

Európska únia vyvíja tlak na internetové spoločnosti, prevádzkujúce sociálne siete v snahe zvýšiť úsilie v boji proti šíreniu extrémistického obsahu a nenávistných prejavov na ich platformách. Spoločnostiam sa dokonca „vyhráža“ zavedením legislatívy, ktorá by kontrolu obsahu nariaďovala omnoho prísnejšie.

Spoločnosti Microsoft, Twitter, Facebook a Google podpísali v máji roku 2016 s Úniou kódex, v ktorom sa zaviazali preskúmať väčšinu sťažností na nevhodný obsah v rámci 24 hodín.

Podľa údajov agentúry Reuters dokázali spoločnosti splniť tento cieľ v 81 percentách prípadov. V máji minulého roka, kedy tento podiel a uplatňovanie podpísaného kódexu Komisia sledovala naposledy, odstraňovali nežiaduci obsah len v 51 percentách prípadov.

Internetové spoločnosti chcú od Bruselu vedieť, čo presne znamená pojem „nelegálny obsah“

Viac ako 20 technologických a internetových spoločností, vrátane gigantov ako Google, Facebook, Microsoft, Twitter, či Spotify sa včera, 9. januára stretlo s piatimi komisármi Európskej únie.

Jourová: Nie som za tvrdú legislatívu

Eurokomisárka pre spravodlivosť Věra Jourová sa už v minulosti nechala počuť, že neočakáva stopercentnú mieru odstraňovania, nakoľko by sa mohli zvýšiť podnety voči ich oprávnenosti a vplyve na slobodu prejavu.

Rovnako uviedla, že sama nie je za takú legislatívu, ktorú predstavilo Nemecko. Nemecký zákon, ktorý v tomto roku nadobudol platnosť, stanovuje prísne pokuty pre spoločnosti sociálnych médií, ktoré neodstránia nenávistné prejavy dostatočne rýchlo.

„Neskrývam presvedčenie, že nie som za tvrdú reguláciu, pretože sloboda prejavu pre mňa je takmer absolútna,“ povedala Jourová novinárom ešte v decembri.

Slovensko už zdaňuje digitálne platformy, chystá sa na internetových gigantov aj kryptomeny

Digitálne platformy, ktoré na Slovensku ponúkajú svoje služby, sa od 1. januára musia kvôli odvodom registrovať aj u nás. Ministerstvo ale sľubuje aj kroky voči internetovým gigantom ako Google či Facebook a progresívnejšie sa obzerá aj po možnostiach zdaňovania kryptomien ako Bitcoin.

Z nenávistných prejavov, ktoré používatelia označia, bola takmer polovica prijatá na sociálnu sieť Facebooku, zatiaľ čo 24 percent bolo nahlasovaných na sieti YouTube a 26 percent na Twitteri.

Najčastejšími príčinami nenávistných prejavov, ktoré Komisia identifikovala, boli etnický pôvod, protimoslimská nenávisť a xenofóbia, vrátane prejavov nenávisti voči migrantom a utečencom.

Komisia chce proti „fake news“ zasahovať tvrdo, rady si pýta od občanov

Proti falošným správam chce európsku spoločnosť Komisia „zaočkovať“.

Po nátlaku niekoľkých európskych vlád spoločnosti, stojace za sociálnymi médiami zintenzívnili svoje úsilie pri riešení odstraňovania extrémistického obsahu na internete, a to aj prostredníctvom využívania umelej inteligencie.

Komisia pravdepodobne vydá na konci februára odporúčanie o tom, ako by sa spoločnosti mali zbavovať extrémistického obsahu militantných skupín, nakoľko ide na rozdiel od nenávistného prejavu o ľahšie rozpoznateľný obsah a z online vydania musí byť stiahnutý rýchlo.