Štát už prispieva na elektromobily samosprávam. Zadotuje aj stavbu nabíjačiek

Andrea Farkašová z ministerstva hospodárstva (vľavo) a Milan Chrenko z ministerstva životného prostredia [EURACTIV/Štefan Bako]

Obce, mestá a kraje majú prístup k novej, miliónovej dotačnej schéme pre nákup elektrických vozidiel. V druhom polroku by mala pribudnúť podpora na výstavbu nabíjacích staníc. Tiež však zrejme nepresiahne milión eur.

Od 19. marca funguje dotačná schéma pre nákup elektromobilov určená samosprávam. Obce, mestá a kraje môžu počas šiestich týždňov požiadať o dotáciu z Environmentálneho fondu, ktorý spravuje ministerstvo životného prostredia. Maximálna výška dotácie je 30 tisíc eur. Samosprávy musia hradiť aspoň päť percent ceny auta.

Ministerstvo hospodárstva zároveň pripravuje dotačnú schému pre výstavbu nabíjacích staníc, tá však podlieha novelizácii legislatívy. Schéma bude súčasťou akčného plánu pre podporu elektromobility, ktorý vláda schváli v máji alebo v júni. Jej celkový objem bude zrejme menej ako milión eur a bude tiež určený len obciam, mestám a krajom.

Informovali o tom Milan Chrenko a Andrea Farkašová, šéfovia sekcií z ministerstiev životného prostredia a hospodárstva, na podujatí „Elektromobil v obci, meste, na diaľnici. Sme pripravení?“. Stakeholder Workshop organizoval EURACTIV Slovensko v partnerstve so Západoslovenskou energetikou (ZSE) v utorok 27. marca.

Za stabilný finančný rámec na pokrytie „bielych miest“ na mape Slovenska sa v diskusii vyslovili riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Peter Ševce a vedúci oddelenia pre corporate development v ZSE Radoslav Markuš.

„Lukratívna forma podpory“

O financie z envirofondu sa môžu samosprávy uchádzať do 2. mája 2018. Podporené nákupy elektromobilov musia potom uskutočniť do konca roka, informoval Chrenko z ministerstva životného prostredia. Samosprávy nemôžu podporu čerpať súbežne z dotačnej schémy ministerstva hospodárstva, ktorá beží od novembra, a novej, ktorú práve spustil envirorezort.

„Je to pilotná výzva,“ zhodnotil generálny riaditeľ sekcie environmentálnej politiky, EÚ a medzinárodných vzťahov. Vzhľadom na podmienky financovania ide podľa Chrenka o „celkom lukratívnu formu podpory.“ Celkový objem prvej výzvy je milión eur.

Ministerstvo si od dotácií sľubuje zvýšenie povedomia o elektromobiloch, ako jednom z riešení problému znečisteného ovzdušia v mestách.

„Jedno z kritérií podpory bude aj miera znečistenia v obci, ďalej HDP a podobne. Bude sa jednať o osobné vozidlá alebo menšie dodávky s výkonom elektromotora od 18 do 150 kW vrátane,“ spresnil Chrenko.

Bude výber obcí transparentný?

Transparency International Slovensko nedávno upozornila, že envirofond pod vedením ministerstva životného prostredia v roku 2017 uprednostňoval obce so starostami z Mostu-Híd. Šéfom rezortu je László Sólymos z rovnakej strany.

„Je dobré, ak mimovládky kontrolujú štátnu správu,“ uviedol Chrenko. O údajoch Transparency sa však podľa neho „dá polemizovať.“

Stredoeurópsky skokan? Slovensko testuje nové nabíjacie technológie

Elektromobilita môže zachrániť automobilový priemysel, tvrdí slovenský eurokomisár.

„My pri hodnotení nevieme, z akej politickej strany sú starostovia. Zároveň bolo podporených vyše 140 obcí s nezávislými starostami,“ povedal generálny riaditeľ z envirorezortu.

Transparency kritizovala aj spôsob, akým sa vyberajú obce, ktoré dostanú dotácie. Všetci členovia komisie spadajú pod ministerstvo a poradie obcí môže navyše meniť sám minister. Chrenko tvrdí, že systém výberu je daný zákonom a bude transparentný.

Na nabíjačky bude asi menej ako milión

Okrem nákupu elektromobilov budú mať samosprávy aj prístup k dotáciám na budovanie nabíjačiek.

„Ministerstvo hospodárstva formou novelizácie zákona o dotáciách vo svojej pôsobnosti zavedie dlhodobý dotačný mechanizmus pre podporu nákupu nabíjacích staníc, kde oprávneným žiadateľom bude obec alebo samosprávny kraj,“ informovala Farkašová, ktorá je na rezorte poverená vedením sekcie stratégie.

Uviedla, že celkový objem finančných prostriedkov zrejme neprekoná milión eur. „Ešte vám neviem povedať presnú sumu, ale neuvažuje sa o veľkom finančnom objeme,“ informovala.

Farkašová dúfa, že nová schéma začne fungovať od júna 2018 tak, aby nadviazala na súčasný mechanizmus. Na rozdiel neho však bude zameraná iba na obce, mestá a kraje.

Štát zadotoval nákup 644 vozidiel

Od novembra 2016 do júna 2018 prevádzkuje rezort hospodárstva dotačnú schému na nákup elektromobilov financovanú zo zanikajúceho recyklačného fondu a z prostriedkov Zväzu automobilového priemyslu.

Ministerstvo podľa Farkašovej eviduje žiadosti o dotácie za približne 2,5 milióna eur na 644 čisto elektrických vozidiel a plug-in hybridov. Celkovo je vyčlenených 5,2 milióna eur, ktoré vystačia na asi 1000 elektromobilov.

Nový zákon o energetike chváli aj opozícia. Podporuje výstavbu nabíjacích staníc

Zníženie administratívnej záťaže pre hotely či reštaurácie s nabíjačkami vítajú zástupcovia opozície i zástancovia elektromobility.

Dotačná schéma ministerstva „nepriniesla elektromobil do každej dediny, ale ponúkla perspektívu, že sme na túto tému (podporu elektromobility) pripravení,“ zhodnotila šéfka sekcie stratégie.

Ak sa všetko neminie do júna, peniaze by mali pretiecť do environmentálneho fondu, odkiaľ bude podpora pokračovať. „Ak sa podarí dotačnú schému predĺžiť v spolupráci s ministerstvom životného prostredia a bude doplnená financovaním rozvoja infraštruktúry alebo ďalšími stimulačnými opatreniami, došlo by ešte k masívnejšiemu rozvoju trhu s vozidlami na elektrický, respektíve alternatívny druh pohonu,“ myslí si Farkašová.

Vyhradené pruhy aj špeciálne ŠPZ

Šéfka sekcie spresnila, že kým v roku 2015 bolo na Slovensku zaregistrovaných 188 nových elektromobilov (batériových vozidiel a plug-in hybridov), v roku 2016 ich bolo 434 a v roku 2017 už 1952.

Schémy na nákup elektromobilov a nabíjacích staníc sú súčasťou nadrezortného balíka 15 opatrení na podporu elektromobility, ktorý má vláda podľa schváliť v máji alebo v júni.

Podľa Farkašovej bude obsahovať „masovejšiu“ informačnú kampaň, otvorenie vyhradených jazdných pruhov pre elektromobily do roku 2030, odlíšiteľné označenie elektromobilov prostredníctvom ŠPZ, ako aj zrýchlené odpisy nabíjacích staníc pre elektromobily.

„Akčný plán bude zahŕňať… zjednodušenie administratívneho procesu pri výstavbe nabíjacej infraštruktúry a v neposlednom rade prispôsobenie elektrotechnickej kvalifikácie pre výrobu a servis elektrických vozidiel,“ doplnila úradníčka rezortu hospodárstva.

Nízkoemisné zóny a zelené obstarávanie

Súčasťou akčného plánu budú napokon aj nízkoemisné zóny a zelené verejné obstarávanie, ktoré možno realizovať už teraz. Nízkoemisné zóny môžu mestá vytvárať na základe novelizovaného zákona o ovzduší, ktorý je účinný od novembra 2017.

Chrenko upozornil, že emisie z dopravy na Slovensku neustále rastú. Spaľovacie motory sa podpisujú pod 40 percent škodlivých emisií dusíka, spôsobujú hluk a ohrozujú biotopy a biodiverzitu.

Bratislava kúpila elektrické autobusy, o rok sa môže vrátiť k naftovým

Bratislavská verejná doprava potrebuje viac peňazí od vlády a lepší marketing. A možno aj dopravný kolaps, aby ukázala svoj zmysel.

„Prechod na elektromobilitu vnímame ako jeden z príspevkov, ako podporiť znižovanie emisií a dopadov na (verejné) zdravie,“ skonštatoval.

Inštitút environmentálnej politiky pod ministerstvom vypracoval analýzu verejného obstarávania, ktorá priniesla aj ekonomický argument. „Po najazdení 100 – 120 tisíc kilometrov sú elektromobily sú lacnejšie, keď sa započíta nielen nákupná cena, ale aj prevádzkové náklady a údržba,“ povedal šéf sekcie environmentálnej politiky.

Dojazd elektromobilov sa zvyšuje

Šéf SEVA poukázal na neustále sa predlžujúci dojazd elektrických áut. „Sme na priemere asi 200 km,“ povedal o dnešnom vozovom parku nižšieho segmentu. „V roku 2020 – 2021 budeme na vyše 400 km,“ uviedol Peter Ševce s tým, že luxusný segment tento priemer dosahuje už dnes.

Dlhší dojazd kladie vyššie nároky na nabíjaciu infraštruktúru.

„Dnes je štandard pri rýchlonabíjaní 50 kW, také stanice máme a ďalej budujeme na Slovensku a v okolitých krajinách,“ vysvetlil Ševce. „Existujú však už plány, ktoré sa zrealizujú za dva, tri roky, na stanice s ešte vyššími výkonmi, aby sa auto nabilo za pár minút, nie 20 či 30 minút.“

Vlani sa celosvetovo predalo po prvýkrát viac ako milión elektromobilov. S 435 tisíc kusmi viedla Čína, Európa skončila s 283 tisíc vozidlami na druhom mieste. „Magickú hranicu sme prekonali,“ skonštatoval Ševce s tým, že „ťahúňom je Čína.“

Nabíjačky a autá – spojené nádoby

Počet nabíjacích staníc a elektrických áut v krajine sú podľa šéfa SEVA spojené nádoby. „Ak má vodič možnosti nabíjania a istotu, že nemusí veľmi plánovať, je náchylnejší kúpiť elektrické auto,“ tvrdí Ševce.

Zástupca firiem v oblasti elektromobility privítal plán 15 opatrení pre Slovensko. Zvlášť ho zaujíma, „či bude stabilný finančný rámec pre elektromobilitu.“ Dotácie by podľa neho mali smerovať na nákup osobných áut, elektrobusov pre verejnú dopravu či na stavbu nabíjacích staníc rôzneho výkonu.

Radoslav Markuš: Elektrické autá sú baterkami na kolesách

Obnoviteľné zdroje sú prvou skúškou pre distribučné spoločnosti. Elektrické autá to ešte skomplikujú, hovorí pre EurActiv.sk RADOSLAV MARKUŠ zo Západoslovenskej energetiky (ZSE).

Ševce sa vyslovil za to, aby infraštruktúra nebola koncentrovaná len na diaľniciach či vo väčších mestách.

Vyzdvihol Poľsko, kde nový zákon oslobodzuje nabíjacie stanice od stavebných povolení. V Česku zase len jedna dotačná výzva na výstavbu infraštruktúry má objem štyri milióny eur. „V Maďarsku má dokonca štát záujem prevádzkovať nabíjacie stanice,“ podčiarkol šéf SEVA.

Bez dotácií by stanice nevyrástli

Radoslav Markuš zo ZSE považuje rok 2017 za „zlomový“ pre elektromobilitu, a to aj vďaka dotačnej schéme na nákup vozidiel.

„Keby som to však mal hodnotiť čisto ekonomicky z pohľadu (ZSE), žiadny privátny investor by asi masívne investoval do výstavby infraštruktúry, pretože dopyt po nej nie je stále dostatočný. Počet áut na Slovensku stále nedosahuje hodnoty, na ktoré by komerčný subjekt mohol reagovať,“ zhodnotil vedúci oddelenia pre corporate development.

Markuš vysvetlil, že ZSE sa o uchádzala o podporu z bruselskej dotačnej schémy, aby mohla bez ohľadu na počet áut investovať do infraštruktúry a „naplniť aspoň jednu polovičku úspešného príbehu.“

Z Nástroja na prepájanie Európy (CEF) získala ZSE financovanie na štyri projekty. Vďaka trom z nich na Slovensku vybuduje vyše 50 rýchlonabíjacích a ultrarýchlonabíjacích staníc. Druhý typ má kapacitu 150 – 350 kW.

Limity európskej dotačnej schémy

„CEF má však svoje limity,“ podotkol Markuš s odkazom na tri projekty. Tie totiž umožňujú investovať len na „hlavných dopravných sieťach“. Na Slovensku sú to diaľnice D1 a D2 a ťah sever-juh.

„Na Slovensku narážame na obrovské biele plochy, na ktoré je potrebná iná dotačná schéma prostredníctvom štátnej pomoci alebo nadnárodných programov. Potom zostáva už len čisto súkromná investícia,“ vysvetlil manažér. Pre to, aby sa uskutočnila, je podľa Markuša potrebná druhá časť úspešného príbehu, ktorým sú výhody pre majiteľov elektromobilov.

ZSE však vlani z získala z CEF podporu pre budovanie nabíjacích staníc v Bratislave. Celkovo ich má do konca roka vyrásť vyše 50, pričom asi 16 z nich bude dokončených do konca mája. „Chceli by sme tým dosiahnuť základ zdieľanej a osobnej elektromobilovej dopravy v Bratislave

Komisia dá milióny eur na nabíjačky pre elektromobily. Aj v Bratislave

V krajinách V4 vyrastie nabíjacia infraštruktúra financovaná Úniou.

„Čím ďalej, tým viac pociťujeme najmä vo veľkých mestách pretlak osobných áut,“ skonštatoval Markuš. Zasadil sa za „maximálne inteligentnú a efektívnu mobilitu,“ ktorá by zahŕňala súkromné a zdieľané vozidlá, ako aj verejnú dopravu.

Zoznam nabíjačiek v prvom polroku 2018

Dnes je na Slovensku asi 300 verejne dostupných nabíjacích staníc. Neexistuje však ich mapa s komplexnými informáciami o umiestnení, dostupnosti či možnostiach platby.

Jedna by mala byť podľa Farkašovej súčasťou vládnej informačnej kampane. Tá bude odštartovaná hneď po schválení akčného plánu, teda v prvom polroku 2018. Špeciálny portál pripravuje aj ZSE. „Má zachytiť všetky stanice, nielen naše. Fungujeme v roamingu, národnom a medzinárodnom,“ povedal Markuš.

Podľa Ševceho zo SEVA zoznam nabíjacích staníc existuje, „ale je živelný.“

Poznamenal, že až nový zákon o energetike, ktorý práve prerokúva parlament, definuje verejne dostupnú nabíjaciu stanicu a nabíjací bod.