Únia má nový kódex pre boj s dezinformáciami

Eurokomisárka Věra Jourová. [EPA-EFE/Pool/Yves Herman]

Internetovej platformy ako Facebook, Twitter či Google by mali efektívnejšie bojovať proti hromadnému šíreniu dezinformácií. Európska komisia tento týždeň vydala nové odporúčania, v ktorých vyzýva firmy, aby obmedzili publikovanie dezinformačných reklám a umožnili používateľom lepšie rozoznávať príspevky, ktoré sú zámerne manipulatívne.

Veľké internetové spoločnosti už v roku 2018 dobrovoľne pristúpili ku kódexu, ktorý obsahuje pravidlá boja proti dezinformáciám. Zaviazali sa v ňom napríklad, že zaručia transparentnosť politickej reklamy a zakročia proti falošným a automatizovaným účtom. Komisia v stredu (26. mája) aktualizovala znenie tohto kódexu, aby reflektovala rýchle šírenie nepravdivých informácií, a to najmä počas pandémie.

Komisia by chcela dosiahnuť širšie zapojenie firiem, z ktorých predovšetkým tie väčšie už v rámci kódexu podnikajú aktívne kroky boja proti lživým informáciám. Brusel považuje túto ich aktivitu za pozitívnu, avšak nie úplne postačujúcu.

„Rozprávam sa s predstaviteľmi platforiem, pretože sú súčasťou problému a musia byť aj súčasťou jeho riešenia. Hovoria mi, že nechcú byť diaľnicou pre škodlivý obsah,“ povedala podpredsedníčka Európskej komisie a komisárka pre hodnoty a transparentnosť Věra Jourová, ktorá kódex oficiálne predstavila.

Potrebujeme opraviť internet, ale novinári a programátori si nerozumejú

Technologické firmy majú odpovede na súčasné problémy médií, napríklad nedostatok dôvery alebo financovania. Novinári ale technológov berú ako mechanikov, tí zase nie sú zvyknutí na kultúru hrubej kritiky. Pomôcť môžu inovačné inkubátory.

Platformy by si napríklad mali vymieňať informácie o reklamách, ktoré odmietnu zverejniť pre ich dezinformačný obsah. Cieľom je, aby zadávatelia týchto reklám neuspeli ani na iných sieťach ako tých, čo ich odmietli. Spolupracovať na obmedzovaní reklám by mali aj firmy, ktoré sa zameriavajú na predaj inzercie. Okrem výmeny informácií o dezinformačných reklamách by mali niesť väčšiu zodpovednosť za umiestňovanie reklám. Mali by tiež zamedziť účasti tých subjektov, ktorí systematicky zverejňujú dezinformácie.

„Dezinformácie nemôžu byť naďalej zdrojom príjmov. Potrebujeme, aby nám online platformy, ako aj celý reklamný ekosystém a siete overovateľov faktov, dali silnejšie záväzky. Zákon o digitálnych službách nám poskytne ďalšie užitočné nástroje v boji proti  dezinformáciám,” poznamenal eurokomisár pre vnútorný trh Thierry Breton počas predstavovania návrhu.

Digitálne platformy budú povinné odstrániť nelegálny obsah

Zákon o digitálnych službách (DSA), ktorý 2. decembra predloží Európska komisia, má obsahovať aj povinnosť digitálnych platforiem odstraňovať nelegálny obsah. Ak to neurobia, budú m hroziť vysoké pokuty.

Komisia chce, aby sa k dobrovoľnému kódexu prihlásilo čo najviac spoločností. Nejedná sa len o sociálne siete a reklamný sektor, ale tiež o služby, ktoré umožňujú posielanie súkromných správ, ako je napríklad aplikácia Whatsapp.

Komisia koncom minulého roka zverejnila návrh záväznej normy o digitálnych službách, ktorá dáva platformám väčšiu zodpovednosť za obsah zverejnených príspevkov. O konkrétnych parametroch nového nariadenia, takzvaného Zákona o digitálnych službách, budú tento rok rokovať členské štáty s Európskym parlamentom.