Únia sa musí pripraviť na reguláciu metaverza

Ilustračný obrázok. [Epa-EFE/Jérôme Favre]

Vývoj 3D virtuálneho sveta na internete, zameraného na sociálne prepojenie, do ktorého vo veľkom investuje napríklad Facebook, chce mať eurokomisia pod drobnohľadom.

Podľa podpredsedníčky Európskej komisie Margrethe Vestager je potrebné podrobnejšie sledovať vývoj metaversa. Regulačné inštitúcie musia zabezpečiť, aby žiadne firmy nemohli zneužiť dominantné postavenie v novom prostredí široko koncipovanej virtuálnej reality.

Metaversum, nazývané tiež „stelesnený internet“, je prepojením reálneho, rozšíreného a virtuálneho sveta do jednotnej reality. Ak vás zaujíma viac technických podrobností a možných využití, odporúčame starší článok na techbox.sk.

Metaversum je najčastejšie spájané s firmou Facebook, ktorá sa nedávno premenovala na Meta a do novej technológie masívne investuje. Existujú však aj jeho iné verzie, ako Decentraland, Sandbox. Intenzívny záujem majú aj vývojári hier ako Nintendo, či Epic Games.

Digipolitika Únie v roku 2022: Veľké finále regulácie platforiem, aj novinky pre gig ekonomiku

Hoci Únia stále nie je svetovým lídrom v digitálnej oblasti, darí sa jej nastavovať normy, ktoré formujú celosvetovú prax. V novom roku má mnoho plánov pri regulácii techgigantov a umelej inteligencie. Pribudnúť majú zákony o dátach, kyberbezpečnosti aj o čipoch.

Prečo je to dôležité

Podobne ako internet ako taký, či sociálne siete, metaverse bude aj priestorom pre obchod s produktami – virtuálnymi aj fyzickými (rozdiel nie je tak jednoznačný). Portál Politico napríklad uvádza, že firma Nike už požiadala o ochrannú značku na stiahnuteľné virtuálne tovary, Walmart plánuje stavbu siete online obchodných domov s virtuálnymi produktami, virtuálne „nehnuteľnosti“ sa predávajú sa stovky tisíc dolárov.

Metaverse sa stáva novým trhom. A na ňom môžu získať dominantné postavenie (teda kontrolu nad pravidlami fungovania, veľkú časť ziskov).

Komisárka Vestager je zodpovedná za ochranu hospodárskej súťaže na európskom trhu. Veľkú časť jej agendy dnes tvorí boj proti digitálnym gigantom, ktorí zneužívajú svoje dominantné postavenie na digitálnych trhoch na obmedzovanie konkurencie.

V čom sú riziká

Prepojenie fyzického a virtuálneho sveta otvára mnoho otázok. Jednou z nich je úloha digitálnych aktív – napríklad NTFs tokenov, alebo kryptomien – v „reálnej“ ekonomike a reguláciu ich transakcií. Portál Politico cituje slová viceprezidenta Meta Vshala Shaha na konferencii Connect 2021: „Metaverse odstráni fyzické obmedzenia obchodu, ktoré dnes existujú, a umožní nový spôsob podnikania“, s „novými typmi vlastníckych modelov a nárokov“. Pre verejných regulátorov z toho vyplýva hneď niekoľko závažných otázok: kto a ako bude vlastnícke nároky kontrolovať a presadzovať, ako budú regulované (aj zdaňované) nové biznisy, atď.

Ďalším problémom je hospodárska súťaž. Netrápi len Európsku úniu. V USA začali federálne orgány (aj inštitúcie niektorých štátov) podrobnejšie vyšetrovať fungovanie headsetu Oculus, ktorý firma Meta využíva pre prvé verzie svojho metaversa. Zameriavajú sa na obvinenia, že Oculus diskriminuje aplikácie tretích strán, ktoré konkurujú aplikáciám Meta.

V Nemecku zas prebieha vyšetrovanie prepojení medzi účtami na sociálnej sieti Facebook a prístupom k službám Oculus.

Šlo by o replikáciu obchodných praktík, ktoré dominantné digitálne firmy využívajú v súčasnosti na internetových platformách a sociálnych sieťach. Firma využíva dominantné postavenie v trhovom segmente na obmedzovanie (potenciálnych! Konkurentov a rozširovanie dominancie do iných segmentov trhu.

Nástup digitálnej ekonomiky zastihol inštitúcie, ktoré mali chrániť konkurenciu na trhu, nepripravené. Podobný scenár hrozí s metaversom, ktorý je označovaný aj za „nástupcu internetu“.