Pre autonómne vozidlá Únia uprednostila siete piatej generácie pred Wi-Fi

Prepojenie 5G sieťou. [Twitter/5G-PPP]

Rozhodnutie, ktoré bude určovať ďalšie technologické trendy v Európe: 21 členských krajín odmietlo návrh Európskej komisie o využívaní Wi-Fi sietí pre autonómne vozidlá. Namiesto nich chcú modernejšie 5G siete, ktorých budovanie je iba na začiatku.

Európa sa rozhodla, že pre autonómne vozidlá bude namiesto Wi-Fi siete využívať 5G. Budúca celulárna sieť by mala umožniť lepší výkon, ale aj flexibilitu.

Až 21 z 28 európskych krajín preferovalo 5G sieť, medzi nimi aj Nemecko, Francúzsko a Taliansko. Krajiny odmietli návrh Európskej komisie stavať koncept autonómnych áut na štandardoch Wi-Fi sietí. Tá mala byť podľa eurokomisie dostupná už teraz, zatiaľ čo funkčnosť a plná operabilita 5G sietí v Únii je zatiaľ v nedohľadne.

„Zatiaľ čo členské štáty podporili cieľ delegovaného aktu (Komisie), veľká väčšina z nich vyjadrila obavy z jeho právnej a technologickej povahy,“ uvádza sa v správe zo zasadania ministrov dopravy.

Budúcnosť automobilového priemyslu tak už nebude závisieť iba od robotiky, či umelej inteligencie, ale aj od prepájania vozidiel s okolitým prostredím. Súčasne vznikne aj nový, obrovský trh, ktorý podľa štúdií v roku 2035 narastie do objemu približne 11 triliónov eur, 2,15 triliónov eur z nich bude prepojených priamo s automobilovým priemyslom.

Verejná doprava musí ponúkať rovnakú slobodu ako auto, tvrdí nemecký poslanec

Na dopravný systém sa musíme pozrieť sa z pohľadu detí a rodín. Systém, ktorý je bezpečný pre deti, bude prospešný pre všetkých, a to by pri plánovaní malo byť štandardom, hovorí nemecký poslanec STEPHAN KÜHN. 

„Počítače na kolesách“

Vzhľadom na to, že na digitálnom trhu sa EÚ stále snaží dobiehať technologicky rozvinutejšie regióny, očakáva sa, že sa 5G siete budú v najbližších rokoch tešiť silnému politickému výtlaku. Členské štáty EÚ teraz žiadajú Komisiu, aby navrhovanú legislatívu so štandardami na báze Wi-Fi pretransformovala na podmienky 5G, pričom by sa jej nová podoba mohla do Rady vrátiť koncom roka.

Odborníci upozorňovali, že Wi-Fi sieť bola vhodnejšia na prepájanie jednotlivých áut v cestnej premávke medzi sebou (vozidlo s vozidlom, V2V). Vďaka 5G však bude prepojenie možné s akýmkoľvek objektom (vozidlo s čímkoľvek, V2X), ktoré by mohlo jeho pohyb ovplyvniť. Súčasné nastavenia v autonómnych vozidlách umožňujú prenos medzi 1,4 až 19 terabajtov dát medzi autonómnym autom a infraštruktúrou za hodinu.

Huawei a V4: Slovenskí politici sa témy nechytajú, jasnejšie záujmy má Praha, Budapešť aj Varšava

Kým Slovensko čaká na spoločný postup Únie, zvyšná trojica Vyšehradu má dôvody na vyhradenejšie postoje: Maďari majú najväčšie logistické centrum spoločnosti mimo Číny, Česi Zemana, ale aj svetovo uznávaných kyberšpecialistov a Poliaci najmä silné partnerstvo s Washingtonom.

Rozhodnutie Únie bude mať vplyv aj na výrobcov, ktorí musia prispôsobiť svoje „počitače na kolesách“ komunikácii na sieťach piatej generácie. Wi-Fi presadzovali spoločnosti ako Volkswagen, Renault, či Toyota, za 5G lobovali najmä Qualcomm a Intel, ale aj Ford, BMW, PSA, Deutsche Telekom, Samsung, Ericsson a Huawei.

Práve americké spoločnosti Qualcomm a Intel by si mali rozdeliť najväčší podiel na európskom trhu s 5G automobilovými čipovými sadami. Dobiehať ich ešte môže čínsky Huawei, ktorý však v súvislosti s rastúcou nedôverou odrádza od spolupráce mnohé európske štáty.

Rýchlejšie, kvalitnejšie a ekologickejšie

Dôvodom, prečo 5G siete lákajú omnoho viac pozornosti, ako ich 4G a 3G predchodcovia je, že rýchlosť, ktorú sieť piatej generácie poskytuje, je v skutočnosti navrhnutá viac pre stroje ako pre ľudí.

Špecifickými črtami 5G sieti sú okrem iného ultra nízka latencia aj presnosť určovania polohy na menej ako jeden meter. Vďaka veľmi nízkej spotrebe energie (batérie), ktorá je ďalšou dôležitou črtou siete novej generácie, by sťahovanie dát malo byť aj ekologickejšie. Nadšenci 5G sietí upozorňujú, že to v konečnom dôsledku znamená aj omnoho menej emisií CO2.

Podľa Svetového ekonomického fóra by rýchlosť prenosu dát mala pri 5G sieti vzrásť oproti 4G až stonásobne. Prvú 5G sieť v Spojenom kráľovstve už spustili v Londýne. Podľa tech-magazínov rýchlosť sťahovania na niektorých miestach prekročila 320 Mb/s, pričom priemerná rýchlosť na 4G sieti v krajine dosahuje 23 Mb/s. Napríklad stiahnuť približne dvojhodinový film v HD kvalite by nemalo trvať viac ako desať sekúnd.

Sieť by mala byť navyše aj dostupná na mnohých bielych miestach, kde doteraz pre problematický reliéf, či nedostupnosť územia nebolo možné 3G alebo 4G vlny zachytiť. Podľa Svetového ekonomického fóra by napríklad baníci, či výskumníci, ktorí pracujú v útrobách zeme mohli komunikovať prostredníctvom 5G siete kdekoľvek na svete. Nebezpečnú prácu ľudí by tak mohli nastaviť aj komplexné stroje na diaľkové ovládanie.

Na vybudovanie 5G sietí však bude potrebná úplne nová infraštruktúra. Vlny 4G siete totiž dosahujú vzdialenosť až 16 km, zatiaľ čo dĺžka vĺn na 5G sieti iba 2 percentá z nich (približne 300 metrov). V praxi to bude znamenať, že malé antény alebo bunkové veže sa dostanú do verejného priestoru takmer na každý stožiar, stĺp, lampu, či semafor, pretože aj budova, či strom dokážu v ich šíreniu brániť.

Implementácia bude preto nákladná. Telekomunikační operátori a prevádzkovatelia sietí, prípadne štáty už s jej budovaním začali. Európske inštitúcie odhadujú, že súkromný sektor v nasledujúcich piatich rokoch do infraštruktúry zainvestuje 60 až 100 miliárd eur. Rozvoj technológie a sietí bude podľa nich musieť napredovať ruka v ruke.

Posledné miesta bez internetu na Slovensku sľúbili pokryť operátori

Štát mal na výstavbu sietí vyčlenených 80 miliónov eur. Podľa podpredsedu vlády sa táto suma môže teraz presunúť do ďalších oblastí moderných technológií, vrátane pokrývania neobývaných oblastí, ktorými prechádzajú diaľnice a železnice.