Štatistický úrad predstavil detailný prehľad o tom, ako Slováci využívajú internet. Takmer pätina na internete nikdy nenakupovala, väčšina využíva širokopásmové pripojenie. K ultrarýchlemu internetu by sa každá domácnosť mala podľa návrhu rezortu informatizácie dostať do roku 2030.
Štatistický úrad Slovenskej republiky zverejnil koncom minulého roka štatistiku o využívaní informačných a komunikačných technológií v slovenských domácnostiach za rok 2020.
Podľa neho má až 85,8 percent domácností na Slovensku prístup k internetu, čo je o vyše 3,5 percentuálneho bodu viac ako v minulom roku. Vtedy bolo Slovensko pod európskym priemerom (86 percent), teda na 17. mieste z krajín Únie.
Najviac, až 90,1 percent domácností má k internetu prístup v Bratislavskom kraji, najmenej v Trnavskom kraji (82,2 percenta).
K internetu malo pred desiatimi rokmi pripojenie približne 68 percent európskych domácností.
„V roku 2020 v čase pandémie COVID-19 internet sa osvedčil ako dôležitý pomocník a bezpečná alternatíva nielen pri online vzdelávaní, práci z domu, ale aj online nákupoch a komunikácii na sociálnych sieťach,“ konštatuje štatistický úrad.
Slovensko zainvestuje do optiky
Širokopásmové pripojenie je najpoužívanejším typom internetového pripojenia na Slovensku. Využíva ho až 90,5 percenta domácností (podľa Štatistického úradu je na Slovensku zhruba 1,852 milióna domácností, pozn. red.). O takmer desať percentuálnych bodov oproti minulému roku narástol aj počet domácností s mobilným širokopásmovým pripojením (na 63,4 percenta).
Podľa návrhu Národného plánu širokopásmového pripojenia, ktoré bude vo štvrtok (7. januára) schvaľovať vláda, by sa ultrarýchle širokopásmové pripojenie (o rýchlosti sťahovania dát aspoň 100 Mbit/s) malo do všetkých slovenských domácností dostať do roku 2030. Ešte v septembri 2016 však Európska komisia stanovila tento cieľ pre rok 2025.
„Slovensko by sa malo vydať cestou podpory výstavby pasívnej optickej infraštruktúry s plne optickým riešením prístupových sietí,“ konštatuje slovenské ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI), ktoré plán predkladá. Súčasne s optikou navrhuje rezort budovať aj 5G siete.
Podľa plánu by do roku 2022 malo mať ultrarýchle širokopásmové pripojenie viac ako 58,5 percenta slovenských domácností, pričom ešte v roku 2019 ich bolo 32,3 percenta. „Prostriedky na financovanie intervencií zo strany štátu budú navrhnuté formou grantu a mali by pochádzať zo štátneho rozpočtu, alebo z fondov EÚ,“ vysvetľuje MIRRI.
Zmeny správania sa na internete
Denne alebo takmer každý deň minulý rok využívalo internet až 88,8 percent Slovákov, najmenej vekové skupiny nad 55 rokov.
Slováci a Slovenky využívajú internet najmä na vyhľadávanie informácii o tovaroch a službách (86,9 percenta). Nasleduje odosielanie a prijímanie emailov (84,7 percenta) a čítanie online spravodajstva, novín a časopisov (76,4 percenta).
Na sociálnych sieťach bolo podľa štatistík 71,7 percenta obyvateľov Slovenska, čo je však len o 0,2 percentuálne body viac ako v roku 2019. V tom čase bolo v Únii na sociálnych sieťach asi 54 percent Európanov, najmenej v Taliansku a Francúzsku (42 percent).
Na Slovensku využíva Facebook, Instagram, Snapchat, či ďalšie siete až 90,5 percenta mladých vo veku od 16 do 24 rokov. Z nich je rozdiel medzi využívaním medzi pohlaviami až o takmer päť percentuálnych bodov vyšší u dievčat ako u chlapcov. Vlastný, tvorivý obsah na internet nahráva až 46,6 percenta mladých.
Záujem o sociálne siete medzi Slovákmi s vekom klesá. V minulom roku ich využívalo necelých 42 percent obyvateľov starších ako 65 rokov.
Každý piaty Slovák z internetu ešte nič nekúpil
Slováci majú pri online nakupovaní záujem najmä o oblečenie (67,4 percenta), kozmetické produkty (26,1 percenta) a kvôli koronakríze poskočil aj online objednávanie jedál z reštaurácii (25,9 percenta).
Až 86,3 percenta tých, ktorí nakupovali v minulom roku online, si zvolilo slovenského predajcu. 36,2 percenta kupovalo výrobky od predajcov z iných krajín EÚ.
Hodnota tovarov bola skôr nižšia. Približne pätina bola do 50 eur, ďalšie zhruba dve tretiny v rozmedzí od 50 do 300 eur.
Z online predplatných sa na Slovensku v minulom roku najviac darilo filmovým (využíva ich 13,2 percenta obyvateľov) a hudobným streamovacím službám (12,2 percenta).
Podľa štatistík nikdy online nenakupovalo až 19,5 percenta Slovákov a Sloveniek.