Americký Kongres nevzdáva boj proti „eko-bláznivej dani“ EÚ

Vyjednávači zo Snemovne reprezentantov a Senátu sa dohodli na prijatí legislatívy, ktorá spochybní mandát EÚ, na základe ktorého sú aj mimoeurópske aerolínie donútené platiť za vypustené emisie uhlíka pri cestách do a z Európy.

Dohodli sa len krátko po tom, čo Komisia v pondelok (30.1.) čiastočne aktivovala register Únie a umožnila leteckým prepravcom otvoriť si v ňom svoje účty, prostredníctvom ktorých budú obchodovať v EÚ ETS.

Očakáva sa, že zákon, ktorý zjednocuje obe komory parlamentu a podporuje pozíciu administratívy prezidenta Barracka Obamu, sa prijme v priebehu nasledujúcich týždňov. Text by mal by menej ostrý než pri zákone, ktorý Kongres prijal v októbri minulého roku a úplne vyčlenil americké aerolínie z tejto právnej úpravy EÚ.

(Proti)Zákonná legislatíva ?

Prepravcovia sa sťažujú, že Brusel zavádza novú daň, ktorá im popri vysokých nákladoch na palivá a klesajúcom dopyte po letoch ešte viac zrazí príjmy.

V septembri 2011 pritom Európska komisia rozhodla, že v roku 2012 aerolíniám bezplatne pridelí 85 % leteckých kvót. V období od roku 2013 – 2020 to bude 82 %. Zvyšných 15 % kvót v každom období bude predmetom aukcie. Okrem toho sa v rokoch 2013-2020 kvóty v objeme 3 % vyčlenia ako osobitná rezerva pre nové a rýchlo sa rozvíjajúce letecké spoločnosti.

Výsledky nedávnej analýzy, ktorú spolufinancoval aj Federálny úrad pre letectvo, navyše ukázali, že začlenenie amerických aerolínií do EÚ ETS pre ne vôbec nemusí byť vôbec tak bolestivé. Keďže Komisia umožňuje prenos vzniknutých nákladov na pasažierov, v prípade takéhoto kroku môžu do roku 2020 zarobiť až 2 miliardy eur.

Súdny dvor EÚ dňa 21.12.2011 rozhodol, že rozšírenie pravidiel emisnej schémy na leteckú dopravu od 1. januára 2012 „neporušuje ani princípy zvykového medzinárodného práva v tejto záležitosti, ani dohodu o otvorenom nebi.“

Čína, India i ďalšie krajiny ale naďalej argumentujú, že európske právo v tejto záležitosti porušuje ich suverenitu.

EÚ si je vedomá toho, že konanie zo strany amerického Kongresu môže byť skúškou pre diplomaciu na oboch stranách Atlantiku a potenciálne spustiť aj obchodný konflikt.

Americká administratíva zvažuje odvetné opatrenia v snahe vyvinúť na Brusel tlak, aby zmiernil svoj tvrdý postoj. Členovia delegácie EÚ v Spojených štátoch sa tento týždeň stretli so zástupcami amerického ministerstva zahraničia, aby vyhodnotili najnovší vývoj.

Dňa 31. januára Ray LaHood, minister dopravy USA, uviedol, že „stále prebieha veľa diskusií“ a s EÚ „potrebujeme v rozhovoroch pokračovať“. Európsku legislatívu nazval „veľmi zlou schémou“ pre aerolínie. „Svojim kolegom [z EÚ] som povedal, že Kongres je veľmi znepokojený“.

Aerolínie dvíhajú ceny leteniek

Letecké spoločnosti upozorňovali, že vzniknuté zvýšené náklady povedú k nárastu cien  leteniek, a to aj napriek tomu, že veľkú časť emisných povoleniek dostávajú zdarma.

Prenos emisného poplatku na cestujúcich už avizovalo viacero spoločností, amerických i európskych. Prvou bola nemecká Lufthansa, od 17. januára sa k nej pridal aj írsky nízkonákladový prepravca Ryanair.  

Ten informoval, že z dôvodu zavedenia novej „eko-bláznivej dane“ EÚ, pripočítava ku každej letenke sumu 25 centov. Spoločnosť uviedla, že ETS bude pasažierov Ryanairu v roku 2012 stáť medzi 15 až 20 miliónmi eur.

Väčšina amerických leteckých prepravcov dvíhanie cien leteniek nespája so začlenením EÚ ETS, ale všeobecne s vyššími nákladmi.  Podľa portálu FareCompare.com zaviedli príplatok 6 USD na spiatočný let pre transatlantické lety Delta Air Lines  i ďalší partneri SkyTeamu.  Niektoré americké aerolínie sa ale v novom roku rozhodli dvíhať ceny leteniek aj na diaľkových domácich letoch, spomínaná Delta napríklad o 20 USD na každý spiatočný let.

(EurActiv/Reuters)