Budú po cestách jazdiť väčšie kamióny? Rozhodne budúci europarlament

Kamión s elektropohonom (ilustračná fotografia) [Spielvogel / Wikimedia Commons]

Rozhodnutia budúceho europarlamentu ovplyvnia výrobcov osobných aj nákladných áut, rozhodnú aj o možnosti zabavenia vodičského preukazu v inej ako domácej krajine.

Článok je súčasťou prehľadu Týždeň v európskej ekonomike, ktorý EURACTIV Slovensko pripravuje pre Denník N.

Viacero politikov navyše sľubuje, že sa pokúsia zvrátiť takzvaný zákaz predaja áut so spaľovacími motormi po roku 2035.

O čom bude rozhodovať budúci europarlament

Maximálna váha a rozmery nákladných áut: Návrh na zvýšenie maximálneho limitu váhy a rozmerov nákladných áut má uľahčiť dekarbonizáciu nákladnej dopravy. Elektrické kamióny budú môcť mať ťažšie batérie bez toho, aby sa znižovalo množstvo prevážaného tovaru. Európsky parlament už svoju pozíciu schválil v marci 2024, Rada začala rokovať ešte v lete 2023, pozíciu zatiaľ neprijala.

Návrh môže byť kontroverzný z niekoľkých dôvodov:

  • Pravidlá sa budú do roku 2035 vzťahovať aj na tradičné dieselové kamióny. Aj tie budú môcť byť väčšie, ťažšie – a produkovať viac emisií.
  • Väčšie a ťažšie nákladné autá znamenajú vyššie náklady na údržbu ciest a väčšie riziko pre iných účastníkov premávky.
  • Zväčšovanie kamiónov ide proti cieľu Únie presunúť nákladnú dopravu na železnice.

Recyklovateľnosť vozidiel: V júli 2023 navrhla Komisia sériu pravidiel, ktoré majú zvýšiť recyklovateľnosť a opätovné využitie dielov áut mimo prevádzky. Šesť rokov po tom, ako pravidlá vstúpia do platnosti, bude musieť štvrtina plastu v každom aute pochádzať z recyklovaného materiálu. Pravidlá tak ovplyvnia automobilky aj výrobcov náhradných dielov.

Rada ani europarlament zatiaľ pozície k návrhu neprijali.

Zadržanie vodičského preukazu: Návrh má vytvoriť jednotný súbor pravidiel pre zadržanie vodičského preukazu. Ak sa niekto dopustí vážneho priestupku mimo krajiny trvalého bydliska – veľké prekročenie rýchlosti, jazda pod vplyvom alkoholu alebo drog, zapríčinenie nehody s dôsledkom zranenia či smrti –, úrady v krajine, kde priestupok spáchal, mu budú môcť vziať či zadržať vodičský preukaz. Krajine, v ktorej má páchateľ trvalé bydlisko, to len v jednomesačnej lehote oznámia.

Riadenie leteckej dopravy: Rada a europarlament sa v marci dohodli na novom prerozdelení kompetencií pri riadení leteckej dopravy medzi národnou a európskou úrovňou. Nové pravidlá by mali byť formálne odsúhlasené po eurovoľbách.

O čom môže rozhodovať

Jednou z tém eurovolieb je takzvaný zákaz predaja áut so spaľovacím motorom po roku 2035. Hoci v skutočnosti nejde o zákaz (sprísnený limit – nulové emisie – sa nevzťahuje na autá vyrábané v malých sériách a na kúpu ojazdených áut), nie je zameraný proti spaľovacím motorom (pokiaľ budú schopné neprodukovať emisie, napríklad vďaka syntetickým palivám) a veľké automobilky už výrobu spaľovákov utlmujú, niektorí politici sľubujú, že sa rozhodnutie pokúsia zvrátiť.

Technicky sa to dá dvoma spôsobmi. Zložitejšia je revízia prijatej legislatívy. Musela by ju navrhnúť Komisia, schváliť europarlament (jednoduchou väčšinou) a Rada EÚ (kvalifikovanou väčšinou). Napriek hlasnej kritike je nepravdepodobné, že sa nájde dostatočná podpora.

Druhou (pravdepodobnejšou) možnosťou je úprava technických noriem definujúcich to, aké syntetické palivá považujeme za „bezemisné“. Technicky je to jednoduché: mali by byť vyrobené z CO2 zachyteného pri výrobe (napr. z elektrární) alebo stiahnutého z atmosféry alebo z čisto zeleného vodíka, s využitím energie z obnoviteľných alebo aspoň bezemisných zdrojov (teda vrátane jadra).

Takýto proces je však zložitý a nákladný, čo zvyšuje cenu syntetických palív na mieru, ktorá je pre automobilovú dopravu neefektívna. Znížiť ju môže „úprava“ normy: napríklad v prípustných limitoch iného ako zeleného vodíka či inej ako obnoviteľnej energie. Lacnejšie syntetické palivá znamenajú väčší priestor pre spaľovacie motory.

Čo bude nasledovať

Voľby do Európskeho parlamentu budú 6. až 9. júna, na Slovensku prebehnú v sobotu 8. júna. V prvých týždňoch sa bude novozvolený parlament zaoberať najmä voľbou vlastného predsedníctva, rozdelením poslancov do výborov a pod. Ďalšou úlohou bude hlasovanie o predsedovi/predsedníčke Európskej komisie, ktorého navrhnú členské krajiny, a híringy a odsúhlasovanie komisárov. Práca na schvaľovaní novej legislatívy sa rozbehne až na jeseň.

Partner témy

O téme Doprava môžeme písať aj vďaka našim partnerom. Ich podpora umožňuje portálu EURACTIV Slovensko investovať odborné kapacity do širšieho a hlbšieho pokrývania vývoja európskych a národných politík a dôležitých tém. Redakčný obsah portálu EURACTIV Slovensko je nezávislý od názorov jeho podporovateľov.