Budúcnosť lietania: Európske letiská a aerolinky testujú protikoronové opatrenia

Ilustračný obrázok. Letisko Leonarda Da Vinci po otvorení cestovania medzi regiónmi v Taliansku. [EPA-EFE/Redazione Telenews]

Niekoľko európskych letísk a leteckých spoločností sa prihlásilo k dobrovoľnej charte, ktorú vypracovali európske agentúry. Ich skúsenosti pomôžu identifikovať osvedčené postupy.

Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA) a Európske centrum pre kontrolu chorôb (ECDC) vypracovali minulý mesiac na žiadosť Európskej komisie protokol, ktorý je určený na zmiernenie rizika prenosu vírusu COVID-19 v leteckej doprave.

K bezpečnostnej charte EASA sa prihlásili španielsky prevádzkovateľ letísk AENA, medzinárodné letisko v Aténach, letisko v Bruseli, v Frankfurte, milánske letiská, letisko v Nice a letisko Charlesa De Gaulla v Paríži.

Súčasťou charty budú aj letecké spoločnosti Aegean Airlines, easyJet a Wizz Air a otvorená je pre všetky firmy.

„Teší ma, že môžem privítať prvých implementátorov našich usmernení a charty,“ uviedol výkonný riaditeľ EASA Patrick Ky. „Tieto letecké spoločnosti a letiská budú uplatňovať odporúčané opatrenia a budú sa s nami deliť o svoje skúsenosti.“

Cieľom dodržiavania usmernení je bezpečné a zdravie neohrozujúce cestovanie.

Hlavné odporúčania usmernení EASA-ECDC pre prevádzkovateľov a prepravcov je, aby všade, kde je to možné, uľahčili udržiavanie fyzickej vzdialenosti a vyžadovali nosenie rúšok.

Cestujúcim s príznakmi koronavírusu ako je horúčka, kašeľ, náhla strata čuchu alebo dýchavičnosť odporúčajú, aby na letiská nechodili.

Usmernenia však nenútia letecké spoločnosti, aby udržiavali fyzickú vzdialenosť cestujúcich na palubách lietadiel. Namiesto toho sa spoliehajú na systémy filtrovania vzduchu a prostriedky osobnej ochrany.

Európske letecké spoločnosti totiž ešte pred vydaním odporúčaní dali jasne najavo, že ak by boli na palube lietadla nútení dodržiavať 1,5 až dvojmetrové rozstupy medzi pasažiermi, aké sú odporúčané v iných scenároch, nebudú schopní dosahovať zisk.

Niektorí dopravcovia sa napriek tomu rozhodli neobsadzovať prostredný rad sedadiel na niektorých trasách.

Ako to bude vyzerať v praxi

K pilotnej schéme testovania usmernení sa pripojí aj letisko v Bruseli. Jeho prevádzkovatelia dúfajú, že to pomôže leteckému regulačnému orgánu vyvinúť nové osvedčené postupy.

„Letisko v Bruseli sa aktívne pripravuje na očakávaný nárast osobnej dopravy, len čo sa znovu otvoria vnútroeurópske hranice. Systematické meranie telesnej teploty cestujúcich bude zavedené od 15. júna,“ uviedol generálny riaditeľ letiska Arnaud Feist.

Na letisku Zaventem navyše inštalujú termokamery, ktoré rozoznajú cestujúcich, ktorí môžu byť nakazení a varujú bezpečnostný personál v prípade, že niekto porušuje pravidlo o nosení rúška.

Kamery pred odletovou halou označia každého, kto má teplotu vyššiu ako 38 stupňov, zatiaľ čo v príletovej hale sa budú využívať mobilné skenery. Do budovy sa dostanú iba cestujúci.

Prevádzkovatelia letiska prepracovali systémy riadenia, nainštalovali dezinfekčné prostriedky na ruky a zvýšili frekvenciu čistenia toaliet. Podlahy bude čistiť dezinfekčný robot.

Dlhodobá budúcnosť letiska v Bruseli je stále otázna, vzhľadom k tomu, že slúži ako dopravný uzol pre národného dopravcu Brussels Airlines, ktorý má v dôsledku pandémie značné finančné problémy. Rozhovory belgickej vlády s jej materskou spoločnosťou Lufthansa sa sústredili na zachovanie pracovných miest.