Číňania dostali zelenú. Chorvátsko bude mať nový most do Dubrovníka

Návrh mosta. [Udruga Pelješki most]

Chorvátsky úrad pre verejné obstarávanie 26. marca súhlasil s ponukou čínskej spoločnosti na výstavbu mosta, ktorý spojí najjužnejší cíp Chorvátska so zvyškom krajiny. Projekt financuje Európska únia.

Chorvátsko už dávno snívalo o prepojení Dubrovníka, najjužnejšieho regiónu, ktorý je medzi turistami nesmierne populárny, so zvyškom krajiny.

Pôvodne sa mal vybudovať diaľničný úsek cez Bosnu, no Chorvátsko tento plán zavrhlo a zameralo sa na projekt nového mosta. Ten by mal úplne obísť Bosnu, ktorá nie je členským štátom Únie. Ľudia by sa tak mohli vyhnúť časovo náročným hraničným kontrolám.

Schengen v roku 2017 zaznamenal o 60 percent menej nelegálnych prekročení ako rok predtým

Počet nelegálnych prechodov Schengenskej hranice klesol už druhý rok po sebe, oznámila európska agentúra Frontex. Ide až o 60 percentný pokles oproti roku 2016.

Projekt sa posunul o krok bližšie k realizácii už v júni minulého roku, keď Únia prisľúbila viac ako 350 miliónov eur na výstavbu mosta, čo predstavuje 85 percent odhadovaných nákladov.

Odvolania voči rozhodnutiu

Tento proces sa však v januári zastavil, keďže boli podané odvolania proti rozhodnutiu o zadaní zákazky na výstavbu čínskej spoločnosti.

Taliansko-turecké konzorcium, ktorého ponuka neuspela, tvrdilo, že Číňania dostali neoprávnené záruky o štátnej pomoci. Rakúska spoločnosť uviedla, že boli porušené európske pravidlá v oblasti investícií a verejného obstarávania.

Chorvátsky úrad pre verejné obstarávanie (DKOM) v pondelok (26. marca) zamietol obe odvolania. Jeho predseda vo vyhlásení uviedol, že stavba „sa neoneskorí“. Predbežný termín dokončenia, rok 2022, je stále platný.

Čínske investície

Čínska spoločnosť Road and Bridge Corporation, bude teraz pokračovať s výstavbou, ktorá začala už v roku 2007, no čelila finančným ťažkostiam. Súčasťou čínskej ponuky je vybudovanie samotného mosta, ako aj prístupových ciest a tunelov.

Veľvyslanectvo Číny v chorvátskom hlavnom meste toto rozhodnutie privítalo a trvalo na tom, že to určite zvýši šance nových čínskych investícií.

Nová hodvábna cesta a vyšehradská štvorka: Búrka v pohári vody?

Novú hodvábnu cestu mnohí chápu ako pokus Číny vybudovať masívnu, mnohonárodnú zónu ekonomického a politického vplyvu. Do projektu sa zapojili aj všetky krajiny Vyšehradskej štvorky. Ich hlavným motívom sú obchodné a investčné príležitosti. Zatiaľ však ostali len na papieri. 

Vo vyhlásení veľvyslanectvo dodalo, že v rámci projektu sa pokúsia zapojiť do prác miestnych  ľudí a zdieľať poznatky z predchádzajúcich rozsiahlych infraštruktúrálnych projektov.

Pelješacký most je najnovší v celej rade európskych projektov, ktoré zahŕňajú aj Čínu. Mnohé z nich čelili rôznym právnym prekážkam, vrátane železničného prepojenia Grécka so strednou Európou, ktoré sa nezhodovalo s európskymi pravidlami o verejnom obstarávaní.

Schengen aj eurozóna

Po dokončení by mal most spájať Dubrovník so zvyškom Chorvátska. Cestovný ruch je jedným z najdôležitejších odvetví krajiny a vytvára takmer 20 percent jej HDP. Milióny návštevníkov si každý rok užívajú chorvátske pláže a miesta, kde sa natáčal aj populárny seriál Game of Thrones.

Hoci je Chorvátsko členom Európskej únie, nie je súčasťou Schengenu. V budúcnosti sa však chce pripojiť nielen k schengenskému priestoru, ale aj k eurozóne. Minulý rok v apríli vznikol na hraniciach so Slovinskom chaos, nakoľko v tomto období vstúpili do platnosti nové schengenské pravidlá.

Komisia: Čakacie doby na chorvátsko-slovinských hraniciach skrátime

Vlády krajín na vonkajšej schengenskej hranici a európske inštitúcie pracujú na zrýchlení systému pasových kontrol. Nové dôsledné kontroly totiž ešte pred začiatkom letnej sezóny spôsobujú nápor na hraniciach.