Clá voči Číne sú príliš nízke, európsky autopriemysel neochránia

Poschodová garáž pre autá.

Dočasné clá, ktoré chce Európska únia uvaliť na dovoz čínskych elektroáut nestačia, aby vyrovnali vysokú štátnu podporu, ktoré dostávajú čínski výrobcovia na všetkých úrovniach výrobného procesu. [PxHere.com]

Poplatok za dovoz elektroáut vo výške do 38 percent ceny vozidla nezabráni zaplaveniu európskeho trhu dotovanými čínskymi elektromobilmi. Vplyv vidno až pri cle vo výške minimálne sto percent, tvrdí bývalá najvyššia predstaviteľka obchodu Spojených štátov Greta Peisch.

Bývalá generálna právna zástupkyňa Úradu obchodného zástupcu Spojených štátov (USTR) Greta Peisch pre portál EURACTIV uviedla, že dočasné clá, ktoré chce Európska únia uvaliť na dovoz čínskych elektroáut, nestačia, aby vyrovnali vysokú štátnu podporu, ktoré dostávajú čínski výrobcovia na všetkých úrovniach výrobného procesu.

Pri niektorých modeloch, ktoré sa v Číne predávajú len za 12-tisíc amerických dolárov, by dokonca nepomohli ani stopercentné clá na ich dovoz, aby znovu vyvážili obchodný vzťah medzi Úniou a Čínou alebo dostatočne potlačili európsky dopyt. Nové európske poplatky nezvýšia ceny čínskych elektromobilov a budú aj naďalej uberať podiel na trhu európskym výrobcom v EÚ.

„Myslím si, že clá sú dobrým prvým krokom, ale som opatrne skeptická, že z dlhodobého hľadiska to bude stačiť na to, aby sa zabezpečilo, že európsky priemysel zostane taký silný, ako je dnes,“ zdôraznila.

Vysoké clá na čínske elektroautá potešili automobilky, Čína hovorí o zvyšovaní napätia

Predbežné výsledky vyšetrovania ukázali, že ceny čínskych elektromobilov sú dotované čínskou štátnou podporou. Európska komisia sa preto na ne rozhodla uvaliť ďalšie clá. Čína sa vyhráža odvetou, ktorá by sa zamerala na poľnohospodárstvo a letectvo.

Spojené štáty európske clá vítajú

Peisch sa podieľala na vývoji oveľa prísnejších dovozných ciel vo výške 100 percent, ktoré Spojené štáty minulý mesiac uvalili na čínske elektromobily. Ako vysvetlila, v prípade Spojených štátov poplatky v rozsahu 10 až 30 percent, ako je to v Európe, by nemali žiadny významný vplyv na dovoz z Číny.

„Skutočný vplyv na úroveň dovozu a cenu automobilov vidíte, až keď poplatky dosiahnu 100, 150 alebo až 200 percent,“ upozornila.

Peisch, ktorá odstúpila zo svojej pozície v USTR v januári a v súčasnosti pracuje pre právnickú firmu, hovorí, že Spojené štáty majú geostrategický záujem zabezpečiť, aby si ich transatlantický partner zachoval svoju hlavnú priemyselnú kapacitu.

„Myslím si, že pre Spojené štáty je dôležité, aby výrobcovia z EÚ boli na trhu EÚ, aj keď sme neľútostní konkurenti, úspešní a živí,“ povedala.

Vláda Spojených štátov pre portál EURACTIV vyjadrila podstatne viac optimizmu ohľadom výšky európskych ciel. „Vítame kroky našich obchodných partnerov na potlačenie nadmernej netrhovej kapacity Číny, ktorá poškodzuje pracovníkov a podniky na celom svete,“ uviedol hovorca USTR.

„Spojené štáty neustále upozorňujú na nespravodlivé netrhové politiky Číny vrátane elektrických, oceliarskych, solárnych a iných sektorov,“ uviedli.

Obchodná vojna koňak verzus elektromobil je dočasne zažehnaná

Francúzsko podnietilo európske vyšetrovanie dotácií pre elektromobily z Číny, na čo Peking odpovedal zvýšením dovozných ciel na francúzsky koňak. Obchodná odveta bola spolu s čínskou podporou Rusku hlavnou témou stretnutia francúzskeho a čínskeho prezidenta. Genocíde na Ujguroch sa lídri nevenovali.

Zblíženie

Poprední európski analytici zopakovali Peischovej analýzu, že ohlásené clá sú príliš nízke na to, aby mali výrazný nepriaznivý vplyv na čínskych vývozcov.

Alicia García-Herrero, hlavná ekonómka pre Áziu a Tichomorie vo francúzskej investičnej banke Natixis a senior analytička v bruselskom think tanku Bruegel, vo štvrtok na paneli poznamenala, že clá boli nielenže príliš nízke, ale prišli aj „príliš neskoro“ – konkrétne po tom, čo Brazília a Turecko, ako aj Spojené štáty zaviedli podobné opatrenia.

„[Názor, že] môžem tiež uvaliť clá, keďže to robia všetci ostatní… To nie je stratégia. To je len zosúladenie,“ povedala.

Keďže clá EÚ sú stále výrazne nižšie ako ich ekvivalent v Spojených štátoch, Európa zostane atraktívnou destináciou pre čínskych exportérov elektromobilov, hovorí García-Herrero. Podľa nej nepomôže, ani keď sa dočasné opatrenia v nadchádzajúcich mesiacoch stanú trvalými.

Nové clá však naznačujú, že EÚ by sa mohla priblížiť k prijatiu výrazne agresívnejšej obchodnej politiky, ktoré majú voči Číne Spojené štáty.

Čínska stopka vývozu solárnych technológií môže spomaliť zelený prechod v Únii

Čína zvažuje zákaz vývozu niektorých kľúčových technológií potrebných na výrobu solárnych panelov. Stopka by mala pomôcť Číne udržať si dominanciu na svetovom trhu. Zákaz rozvoj solárnej energie v Únii nezastaví, môže ho však spomaliť.

Podľa hlavného ekonóma Centra pre európsku reformu Sandera Tordoira sa javí, že dochádza k všeobecnému „zosúladeniu“ obchodnej politiky Bruselu a Washingtonu.

„Vo všeobecnosti si myslím, že toto vyšetrovanie elektromobilov je začiatkom väčšieho zblíženia EÚ so Spojenými štátmi,“ povedal Tordoir pre portál Euractiv.

Tordoir tiež tvrdí, že v konečnom dôsledku za narastajúci súlad medzi postojmi EÚ a Spojených štátov môže Čína. „Podľa môjho názoru je súlad medzi EÚ a Spojenými štátmi v zásade poháňaný krokmi Číny, predovšetkým neochotou riešiť nadprodukciu, obmedziť všetky dotácie a protekcionizmus,“ povedal.

„Čínske kroky teda posúvajú Európanov o krok bližšie k Spojeným štátom,“ konštatoval.

Partner témy

O téme Doprava môžeme písať aj vďaka našim partnerom. Ich podpora umožňuje portálu EURACTIV Slovensko investovať odborné kapacity do širšieho a hlbšieho pokrývania vývoja európskych a národných politík a dôležitých tém. Redakčný obsah portálu EURACTIV Slovensko je nezávislý od názorov jeho podporovateľov.