Dôsledky tvrdého brexitu na obchod cez Lamanšský kanál budú katastrofálne, tvrdí europoslankyňa Karima Delliová

Karima Delliová predsedníčka výboru Európskeho parlamentu pre dopravu [European Parliament/Dominique HOMMEL]

Maltská poslankyňa Karima Delliová sa obáva o budúcnosť francúzskych pobrežných regiónov závislých na obchode s Britániou. Navrhuje vytvorenie kompenzačného fondu a zaradenie miestnych prístavov na pobrexitové námorné trasy. 

Dôsledkami tvrdého brexitu môžu byť odstavené lietadlá, pokles námornej prepravy cez Lamanšský kanál, dodatočné náklady spojené s obnovením ciel a francúzske prístavy odtrhnuté od hlavných dopravných trás, varuje predsedníčka komisie Európskeho parlamentu pre dopravu Karima Delliová.

Dalliová prezentovala štúdiu o dopade Brexitu na dopravný sektor v pondelok (8. októbra) v Paríži.

„Dohoda (o vystúpení) by znamenala, že nebudú narušené ekonomiky oboch strán a ich vzájomný obchod. Prechodné obdobie by sa začalo v roku 2019 a trvať by malo do momentu, kedy bude medzi stranami vyrokovaná nová dohoda o voľnom obchode,“ vysvetlila Delliová.

Podľa Delliovej je ale tento scenár Therese Mayovej nevyhovuje a. „V tomto prípade by Spojené kráľovstvo muselo naďalej spĺňať európske štandardy a prispievať do európskeho rozpočtu, pričom by stratilo rozhodovacie právomoci. Preto je alternatíva tvrdého brexitu, ktorá by Spojené kráľovstvo posunula na úroveň tretích krajín pre Mayovú prijateľnejšia.“

Dôsledky tvrdého brexitu pocíti aj Slovensko, vláda chystá opatrenia

Brtiský trh je dôležitý hlavne pre slovenské automobilky a výrobcov elektroniky. Vystúpenie Británie bez dohody s Úniou skomplikuje život aj slovenským autodopravcom.

Delliová varuje, že krajiny Európskej únie a hlavne Francúzsko, s ktorým má Spojené kráľovstvo silné obchodné väzby a nachádza sa v jeho priamom susedstve, sa musia na najhorší scenár pripraviť.

„Pobrežné regióny na severe, závislé na obchode so Spojeným kráľovstvom by nemali trpieť kvôli nezodpovednosti európskych lídrov,“ Hovorí. Delliová žiada Európsku komisiu o vytvorenie kompenzačného fondu pre pohraničné regióny ovplyvnené brexitom.

Francúzske prístavy mimo námorných trás

Francúzska europoslankyňa taktiež kritizovala návrh na zmenu námornej trasy pre nákladné lode medzi Severným a Stredozemným morom.

Návrh z leta tohto roku má za cieľ vytvoriť novú námornú trasu medzi kontinentom a Írskom, aby po brexite Írsko nezostalo izolované.

Brexit: O spustení pohotovostného plánu musia rozhodnúť členské štáty

Členské štáty by mali zintenzívniť prípravu opatrení na zmiernenie dôsledkov tvrdého brexitu. Ich príliš skoré spustenie by ale bolo nepriamym priznaním, že rokovania definitívne stroskotali. 

Ďalším cieľom návrhu je zatraktívniť írske prístavy pre nákladnú dopravu, cez ktoré by novom malo prechádzať viac lodí. Podľa Delliovej návrh zabúda na prístavy v Normandii, Bretónsku či Hauts-de-France.

Delliová navrhla dve alternatívy, ktoré by tieto prístavy po brexite vrátili na medzinárodnú trasu. Rokovať by sa o nich malo do konca novembra. Ešte predtým sa o nich Delliová bude rozprávať s francúzskou ministerkou dopravy Elisabeth Borne.