Elektromobily zaznamenávajú rekordné predaje aj napriek vyšším cenám batérií

Ilustračný obrázok [Pixabay]

V roku 2021 sa celosvetovo predalo 6,75 milióna elektromobilov. To je viac ako dvojnásobok oproti roku 2020. Nástup elektromobilov nezastavili ani vyššie ceny lítiových batérií.

Údaje o predaji elektromobilov za rok 2021 zverejnila databáza EV Volumes. Do štatistiky sú zahrnuté osobné elektromobily, úžitkové aj ľahké nákladné vozidlá. V porovnaní s rokom 2020 sa predaj zvýšil o 108 percent. Zvýšil sa takisto celkový podiel elektromobilov v celkovom predaji nových vozidiel, ktorý dosiahol 8,3 percenta v porovnaní s nedávnymi 4,2 percentami.

EV Volumes vysvetľuje, že skokový nárast o 108 percent treba brať v kontexte slabšieho predaja z roku 2020, ktorý ovplyvnila pandémia. Aj v roku 2020 však predaj v porovnaní s rokom 2019 stúpol. Bol však nižší než sa pôvodne očakávalo.

Rast predaja nezastavili ani drahšie batérie. Cena batérií začala stúpať minulý rok po desaťročiach poklesu v dôsledku vysokého dopytu po lítiu, ktorý prevyšoval ponuku.

Len dočasný nárast

Priemerná cena za lítiovo-iónové batériové články tento rok stúpla na približne 145 eur za kilowatt-hodinu z 96 eur v prvom štvrťroku 2021. V roku 2010 to bolo viac ako 1000 eur. K cenovému šoku vo februári tohto roku prispela aj ruská invázia na Ukrajine.

„Existuje obava, že ak sa Rusko z Ukrajiny nestiahne, cenový šok môže trvať dlhšie a pokles ceny lítiových batérií sa zastaví alebo spomalí,” povedal pre EURACTIV Slovensko Patrik Križanský zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA).

Dodal, že nárast cien sa netýka len elektromobilov. V dôsledku ruskej invázie stúpla aj cena benzínu, ropy či materiálov potrebných na výrobu vozidiel so spaľovacími motormi.

„Hovoriť o nejakom špecifickom cenovom šoku iba pre elektromobily nie je správne,” skonštatoval Križanský.

Hoci sa šok netýka iba elektromobilov, drahšie batérie už výrobcovia začínajú premietať do konečnej ceny vozidiel. Hongguang Mini, najpredávanejší elektromobil v Číne, zdražel o takmer 1400 eur.

Predaj elektromobilov a ich podiel na predaji nových vozidiel [EV Volumes]

Skutočnosť, že sa vyššie ceny batérií nevyhnutne premietnu aj do vyššej ceny elektromobilov, priznal aj riaditeľ slovenskej baterkárne InoBat Andy Palmer. Ten pre Reuters uviedol, že „vzhľadom na nízke marže v batériovom priemysle budú musieť náklady znášať výrobcovia.”

Výrobcovia zase priznali, že zvýšenie cien presmerujú na zákazníkov. To platí pre všetky typy vozidiel.

Podľa údajov EV Volumes vyššie ceny zákazníkov zatiaľ neodradili. Analytici si to vysvetľujú väčším dôrazom spotrebiteľov na produkty šetrné k životnému prostrediu. Väčšina odborníkov však predpokladá, že rast ceny batérií je iba dočasný. Nové investície do ťažby dôležitých materiálov a výroby batérií by už v nasledujúcich rokoch mali ceny opäť stlačiť. 

Rýchly nástup elektromobility v Číne

Najsilnejšie predaje elektromobilov zaznamenala Čína, v ktorej sa v roku 2021 predalo približne 3,4 milióna elektromobilov, čo je o viac než dva milióny viac ako v roku 2020. V Európe sa minulý rok predalo 2,3 milióna elektromobilov, v roku 2021 to bolo 1,4 milióna.

To znamená, že v Číne sa po prvý raz predalo viac elektromobilov než v Európe.

Predaj stúpal aj na iných kontinentoch. Severná Amerika zaznamenala 735 tisíc predaných vozidiel na elektrický pohon. Na ostatných kontinentoch to bolo 286 tisíc. Platí však, že viaceré menšie trhy, ako napríklad Brazília, Saudská Arábia či Nový Zéland, mali nárast predaja elektromobilov o viac ako 200 percent v porovnaní s rokom 2020.

Podiel elektromobilov na celkovom predaji osobných, úžitkových a ľahkých nákladných vozidiel sa v roku 2021 zvýšil na 8,3 percenta. V roku 2020 to bolo 4,2 percenta. Spomedzi regiónov mala najvyššie čísla Európa, až 17 percent. Nasleduje Čína s 13,3 percentami a Severná Amerika s 4,4 percentami.