Európsky regulátor pre letectvo trvá na vlastných testoch lietadiel Boeing 737 MAX

Lietadlá 737 MAX boli stiahnuté z oblohy v marci tohto roka. [EPA-EFE/Mast Irham]

Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA) neprijme rozhodnutie amerických úradov v súvislosti s bezpečnosťou lietadiel firmy Boeing 737 MAX. Namiesto toho EASA zrealizuje vlastné testovanie a až na ich základe umožní lietadlám návrat do komerčnej prevádzky.

Lietadlá 737 MAX boli stiahnuté z prevádzky v marci tohto roka kvôli dvom tragickým nehodám, v Etiópii a v Indonézii v časovom rozmedzí necelých päť mesiacov. V obidvoch prípadoch sa vyšetrovatelia zamerali na úlohu systému MCAS, ktorý je určený na stabilizáciu lietadla počas letu. Práve ten mal byť príčinou havárie obidvoch strojov.

Havárie Boeingov môžu viesť k škandálu podobnému kauze Dieselgate

Podľa doterajších informácií za haváriu môže nespoľahlivý softvér lietadiel. Britská socialistická europoslankyňa tvrdí, že škandál môže prerásť do rozsahu kauzy automobilky Volkswagen, z roku 2015.

Americký výrobca po incidentoch vykonal radu zmien a inovácií, ktoré dúfal, že postačia na navrátenie Boeingov do prevádzky. Po preskúmaní zo strany amerického Federálneho úradu pre letectvo (FAA) sa letecké spoločnosti spoliehali, že povolenie bude vydané ešte v októbri, aby sa lietadlá mohli vrátiť do prevádzky už začiatkom roka 2020. Všetky aerolinky operujúce tento typ lietadiel teraz budú musieť počkať na výsledok od EASA.

Finálne slovo bude mať Európa

Výkonný riaditeľ EASA, Patrick Ky, v pondelok (2. septembra 2019) pred výborom Európskeho parlamentu pre dopravu a cestovný ruch uviedol, že EASA vykoná vlastný posudok lietadiel 737 MAX a až po vydaní svojho zhodnotenia by sa mohli lietadlá eventuálne vrátiť do prevádzky.

Rozhodnutie EASA je však v rozpore so zabehnutým systémom v medzinárodnej leteckej doprave, podľa ktorej orgány v oblasti leteckej bezpečnosti, ako je EASA a americký FAA, si vzájomne akceptujú posudky bez potreby ďalšieho vyšetrovania.

EASA uviedla, že plánuje vykonať „dodatočné a komplexnejšie preskúmanie“ stroja, ktoré presiahne konštrukčné zmeny vykonané po odstavení lietadla z prevádzky.

Vážny problém by mohol nastať, ak by americká FAA povolila lietadlám 737 MAX fungovanie ešte pred európskou EASA, a to predovšetkým pre letecké spoločnosti, ktoré prevádzkujú medzikontinentálne lety. Zároveň by to mohlo skomplikovať vzťah medzi obomi agentúrami.

FAA vo svojom vyhlásení uviedla, že má „transparentný a spolupracujúci vzťah s ostatnými orgánmi civilného letectva a pokračujú v posudzovaní zmien softvéru na zariadení Boeing 737 MAX. Našou primárnou prioritou je bezpečnosť a nestanovili sme žiadny časový rámec, kedy bude naša práca hotová. Každá vláda samostatne rozhodne o vrátení lietadiel do prevádzky na základe dôkladného posúdenia bezpečnosti.“

Po leteckej katastrofe v Etiópii sa Európa zatvára novému stroju od Boeingu

Viacero európskych štátov sa pridalo k zákazom lietania pre stroje Boeing 737 Max 8.

„Naďalej pracujeme s FAA a globálnymi regulačnými orgánmi na riešení vzniknutých problémov s cieľom vrátiť zariadenie 737 MAX do prevádzky,“ reagovala na vzniknutú situáciu spoločnosť Boeing.

Vedúci Medzinárodnej asociácie leteckej dopravy Alexandre de Juniac napriek vyhláseniam agentúr vyjadril obavy, „pretože nevidí jednomyseľnosť medzi medzinárodnými regulátormi.“ Podľa neho môžu byť rozpory v rozhodnutiach leteckých regulátorov pre celý letecký priemysel veľmi škodlivé.

Testy v extrémnych podmienkach

EASA vystaví Boeing 737 MAX skúšobným letom v extrémnych podmienkach, aby lietadlá preukázali, že senzor zvaný AOA, ktorý prispel k dvom tragickým haváriám, je už funkčný pre svoj účel.

Spoločnosť Boeing sa snažila vylepšiť lietadlá 737 MAX tak, aby stroj nereagoval len na základe informácií z jedného senzora a zároveň softvér nemohol prevziať kontrolu nad lietadlom v prípade nezhody dát zo senzorov.

Senzory AOA sú súčasťou systému MCAS, ktorý je určený na automatické zatlačenie prednej časti lietadla nadol, ak sa vyskytne riziko zastavenia motora v dôsledku príliš prudkého stúpania.