Firmy sa už dojazdu a ceny elektroáut neobávajú, od štátu by privítali daňové úľavy

Na fotografii je nabíjačka na elektromobil.

Firmy sú v prechode na elektromobilitu dôležitými hráčmi - pravidelne totiž obnovujú svoje automobilové flotily a zároveň musia podľa nových európskych smerníc ozeleňovať svoju činnosť. [Wikimedia Commons/Ivan Radic]

Veľké firmy sú kľúčovými hráčmi v zavádzaní elektroáut – pravidelne obnovujú svoje vozové parky a budujú vlastné nabíjačky. Daňové úľavy, ktoré sú bežné v okolitých štátoch, by ich mohli motivovať, aby prešli na elektrickú dopravu, a tým znížili vysoké emisie Slovenska v doprave.

Spoločnosť prechádza najväčšou revolúciou automobilového trhu a priemyslu za posledných sto rokov.

Elektrifikácia dopravy je budúcnosť, zhodli sa odborníci na diskusii v rámci konferencii eFleet day s tým, že o prechod na elektromobilitu stoja nielen bežní ľudia, ale aj politici. Čím viac elektroáut je na cestách, tým viac ich ľudia požadujú, konštatovali.

Tento trend potvrdil aj štátny tajomník ministerstva hospodárstva Kamil Šaško. Povedal, že pre rozvoj elektromobility je dôležité, aby firmy do jej rozvoja „patrične investovali“, s čím im chce vláda pomôcť mobilizáciou vlastných aj európskych zdrojov.

„Vyhlasujeme výzvy na dotácie pre nabíjacie stanice a podľa počtu žiadostí vidíme, že záujem o ich výstavbu je obrovský,“ zdôraznil.

Nabíjačky z plánu obnovy majú pre veľký záujem „menší časový sklz“

Rezort hospodárstva musí zabezpečiť, že do roku 2026 vznikne 3 029 nových verejných nabíjačiek pre elektroautá. Vláda požaduje zmenu zákonov, aby motivovali distribučky investovať do elektrických sietí. Tie nie sú na masívnu výstavbu nabíjacích bodov pripravené.

Firmy sú v prechode na elektromobilitu dôležitými hráčmi – pravidelne totiž obnovujú svoje automobilové flotily a zároveň musia podľa nových európskych smerníc ozeleňovať svoju činnosť. Majú prostriedky a dáta na to, aby vytvorili celý ekosystém, aby elektrické autá zamestnancom slúžili. Majú dáta pre ich efektívne využívanie, poskytujú nabíjacie karty a stavajú nabíjačky.

„Ak sa riaditeľ firmy rozhoduje o opatrení šetriace životné prostredie, má k dispozícii diapazón opatrení – dať fotovoltiku na strechu, kúpiť emisné kredity alebo elektrifikovať firemnú flotilu,“ vysvetľuje Peter Badík, generálny riaditeľ firmy GreenWay, ktorá buduje nabíjačky.

Firmám sa už elektroautá oplatia

V minulosti boli elektromobily často obmedzené vysokou cenou a nízkym dojazdom, a ak si vodič želal pohodlnú jazdu so zapnutým kúrením, dojazd sa mohol znížiť až o 30 percent. Dnes sú však elektrické autá rovnocennými súpermi spaľovacích vozidiel

Podľa fleet manažéra Slovenských elektrární Zorana Kupkoviča bol „akceleračným momentom“ pre zmenu vozového parku elektrární rok 2020, keď začali byť elektrické autá ekonomicky racionálne. Ďalším prelomom bola ruská invázia na Ukrajinu a zdraženie fosílnych palív. „Hoci majú elektromobily v rámci operačného lízingu stále vyššie splátky, vyrovnáva to úspora na strane paliva,“ dodáva.

Firmy majú obavy prejsť na elektromobilitu aj pre vysoké požiadavky na dojazd, čo vyžaduje väčší počet batérií a zvyšuje náklady na vozidlá. Avšak dojazd elektromobilov je často väčší, ako ho firmy skutočne potrebujú, zhodli sa diskutujúci. Dnes je veľkou výhodou aj rýchle nabíjanie, ktoré umožňuje nabiť približne 200 až 300 kilometrov dojazdu za 20 minút.

Poľsko chce masívne dotovať elektrokamióny, Slovensku hrozí strata trhu

Poľsko plánuje dotovať kúpu elektrokamiónov a budovanie nabíjačiek 700 miliónmi eur z Modernizačného fondu. Slovenskí autodopravcovia tak čelia riziku straty zákaziek, keďže zadávatelia prepravných tendrov uprednostňujú flotily s nízkymi alebo nulovými emisiami, píše Martin Jelenek.

Daňové úľavy pomôžu znížiť emisie z dopravy

Aj keď sú firmy čoraz viac naklonené elektrifikácii svojich firemných flotíl, štát im v tom veľmi nepomáha. Hoci sa v súčasnosti elektromobily podieľajú na nákupe nových vozidiel v Únii približne 15 percentami – s lídrami, ako Holandsko, Nemecko, Španielsko a oblasť Škandinávie –, Slovensko nedosahuje ani tri percentá.

Vláda sa podľa šéfa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrika Križanského zaviazala, že urobí také opatrenia, aby sa Slovensko z posledného miesta dostalo aspoň na piate miesto od konca.

Elektromobily predstavujú pre firmy potenciálnu možnosť úspor pre svoje nižšie prevádzkové náklady – elektrina je lacnejšia ako benzín či nafta. V budúcnosti sa k tomu môžu pridať na Slovensku doteraz neexistujúce stimuly, ktoré sú bežné v európskych krajinách, ako daňové úľavy alebo dotácie, navrhuje daňový odborník Juraj Ďuratný zo SEVA.

Využitie služobného auta zamestnancom sú podľa neho z pohľadu štátu výnosnou položkou. Za štyri roky, kým firma vozidlo odpíše z majetku, vyberie totiž štát viac ako štvrtinu jeho obstarávacej ceny vo forme odvodov a daní.

V súčasnosti sú elektroautá drahšie, čo ich znevýhodňuje, keď sa firmy rozhodujú o nákupe nových služobných vozidiel.

„Vyššiu obstarávaciu cenu musí zamestnávateľ zafinancovať a navyše pre ňu musí platiť aj vyššie dane a odvody. Táto kombinácia demotivuje zamestnávateľa, ktorý má preto vyššie náklady, ale aj zamestnanca, pre ktorého to znamená nižší príjem,“ vysvetlil pre EURACTIV Slovensko.

Zníženie daňového zaťaženia môže byť významným stimulom pre firmy aj jednotlivcov, aby sa rozhodli prejsť na bezemisnú elektrickú dopravu. V Nemecku, Rakúsku či Belgicku sa tento poplatok v prípade elektromobilov pohybuje v rozpätí od pol percenta z obstarávacej ceny až po nula percent, čo znamená, že majitelia elektromobilov platia podstatne nižšie alebo dokonca žiadne poplatky.

Daňové úľavy pre služobné elektromobily by naštartovali záujem firiem

Firmy aj ich zamestnanci platia na Slovensku vyššie dane a odvody za elektromobily než za konvenčné vozidlá. Zníženie daňového zaťaženia bezemisných áut by motivovalo firmy, aby ich kupovali ako služobné vozidlá, píše Juraj Ďuratný.

Slovensko má možnosť na podobné podporné schémy využiť dostupné európske peniaze určené na podporu prechodu na zelenú dopravu, a to vrátane prostriedkov z Plánu obnovy a odolnosti.

„Zvýšilo by to konkurencieschopnosť slovenských firiem, ale najmä znížilo emisie z dopravy. Tá totiž ostáva jedinou oblasťou slovenskej ekonomiky, kde emisie na rozdiel do energetiky a priemyslu neklesajú, ale rastú,“ upozornil Ďuratný.

Motivovať zamestnancov

Elektrifikácia vozového parku je podľa Badíka z GreenWay komplexným opatrením, ktoré je potrebné dobre naplánovať, a preto sa toho firmy stále „trochu boja“. „Pri prechode na elektrické autá je dôležité brať do úvahy zamestnancov na rôznych pozíciách – účtovníkov, aby to ekonomicky dávalo zmysel, správcu budovy, keďže ten bude riešiť výstavbu nabíjačiek, personalistku, ktorá to musí komunikovať zamestnancom. Dôležité je, aby s tým boli všetci vo firme uzrozumení,“ hovorí.

Súhlasil s ním aj vedúci predaja Jan Procházka zo Škoda Auto Slovensko s tým, že firmy môžu aktívne pomôcť, aby zamestnanci zmenu akceptovali. Dôležité je si v prvom rade zodpovedať niekoľko otázok, napríklad kto bude elektromobil používať a na aký účel.

„O elektromobilite existuje veľa mýtov, a preto je kľúčové poskytnúť ľuďom dostatok pravdivých a racionálnych informácií. Je veľmi málo vodičov, ktorí by sa po skúsenosti s elektroautom vrátili do konvenčného vozidla,“ upozornil.

Ďalším spôsobom, ako motivovať zamestnancom, aby využívali ekologickejšie vozidlá, sú rôzne výhody. Slovenské elektrárne svojim zamestnancom napríklad ponúkajú benefity vo forme využívania služobných vozidiel na súkromné účely. „Pri hybridných vozidlách si musí zamestnanec hradiť benzín, kým pri elektroautách preplácame náklady na dobíjanie v plnej výške,“ vysvetľuje fleet manažér Zoran Kupkovič elektrární.

Poľsku a Maďarsku sa už pozeráme na chrbát. V čom Slovensko zlyháva pri transformácii autopriemyslu

Slovensko zaostáva v lákaní kvalitných investícií aj v registrácii nových elektromobilov, potvrdzuje nová štúdia. Medzi najväčšie výzvy ozelenenia autosektora patrí aj dopyt po vysokokvalifikovaných zamestnancoch.

Partner témy

O téme Doprava môžeme písať aj vďaka našim partnerom. Ich podpora umožňuje portálu EURACTIV Slovensko investovať odborné kapacity do širšieho a hlbšieho pokrývania vývoja európskych a národných politík a dôležitých tém. Redakčný obsah portálu EURACTIV Slovensko je nezávislý od názorov jeho podporovateľov.