Havárie Boeingov môžu viesť k škandálu podobnému kauze Dieselgate

Boeing 373 Max-8 spoločnosti Ethiopian Airlines. [EPA-EFE/STR]

Podľa doterajších informácií za haváriu môže nespoľahlivý softvér lietadiel. Britská socialistická europoslankyňa tvrdí, že škandál môže prerásť do rozsahu kauzy automobilky Volkswagen, z roku 2015.

Havárie dvoch Boeingov 737 v októbri minulého roka v Indonézii a tento mesiac v Etiópii spustili vyšetrovanie možného prepojenia oboch nehôd.

Etiópske aerolínie už poslali čiernu skrinku z havarovaného lietadla do Francúzska na analýzu. Tá predbežne potvrdila, že medzi haváriami existuje spojitosť.

Výbor Európskeho parlamentu pre dopravu si v súvislosti s nehodami predvolal výkonného riaditeľa Európskej leteckej bezpečnostnej agentúry (EASA) Patricka Ky. Ten členov informoval, že jeho agentúra sa na vyšetrovaní nezúčastňuje, nakoľko ide o americké lietadlo. Medzi obeťami sa nachádzalo 40 občanov Európskej únie.

„Musíme sa spoľahnúť na verejne dostupné informácie a tie, ktoré nám sprístupní Federálna letecká agentúra (FAA). To nás ako bezpečnostnú agentúru stavia do chúlostivej situácie,“ povedal poslancom Ky. Dodal, že pomôcť by mohli európske inštitúcie.

Vyšetrovanie zatiaľ kvôli logistike prebieha vo Francúzsku. Francúzi boli poverení stiahnutím údajov z čiernej skrinky, pri čom bola ako dozor prítomná aj EASA. Na nasledovnej analýze sa už ale nezúčastnila.

Nový „Dieselgate“?

EASA na ďalšie informácie o havárii stále čaká. Etiópskym aerolíniám už poslala žiadosť o pozíciu pozorovateľa vo vyšetrovaní. Ky členov výboru pre dopravu informoval, že etiópske úrady si neprajú veľký počet zúčastnených strán vo vyšetrovaní.

Eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová už minulý týždeň Etiópii ponúkla pomocnú ruku. Podľa zaužívaných pravidiel vyšetrovania leteckých katastrof si štát, ktorý vyšetrovanie vedie, môže sám prizvať strany, ktoré uzná za vhodné.

Podľa pravidiel vo vyšetrovaní musí figurovať krajina, z ktorej lietadla pochádza. V tomto prípade Spojené štáty. Etiópia zatiaľ na Bulcovej ponuku nereagovala. Pokiaľ sa ju rozhodne prijať, bude Úniu zastupovať EASA.

Podľa dostupných správ sa problémy s lietadlami objavili už pred októbrovým pádom toho istého typu Boeingu spoločnosti Lion Air v Indonézii. Poslankyňa Socialistov a demokratov Lucy Andersonová varovala, že zistenia môžu viesť k škandálu podobného rozsahu ako emisný škandál Volkswagenu v roku 2015, keď spoločnosť do svojich automobilov inštalovala zariadenia, ktoré mali umelo znižovať výkon motora a teda aj namerané emisie.

Problematický softvér

Boeing 737 MAX-8 je najpredávanejšie lietadlo Boeingu. V súčasnosti je v prevádzke okolo 400 kusov, ďalších päť tisíc čaká na výrobu a dodanie.

Podľa doterajších správ za nehodami stojí špeciálny softvér MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), ktorý mal monitorovať prúd vzduchu a automaticky zasiahnuť v prípade, že by sa ťažisko lietadla posunulo dopredu, čo by nos lietadla tlačilo hore. Systém mal v takejto situácii nasmerovať nos opäť dole.

V prípade indonézskej aj etiópskej nehody sa lietadlá krátko po štarte naklonili smerom dole a narazili do zeme.

Po leteckej katastrofe v Etiópii sa Európa zatvára novému stroju od Boeingu

Viacero európskych štátov sa pridalo k zákazom lietania pre stroje Boeing 737 Max 8.

Spoločnosť Boeing informovala, že dokončuje softvérovú aktualizáciu a úpravu výcviku pilotov, ktoré so systémom stabilizácie súvisia. Andersonová si myslí, že to nestačí a nehody by mali viesť k fundamentálnym úpravám dizajnu lietadla. „Boeing sa doteraz staral o záujmy svojich akcionárov, nie pasažierov,“ povedala europoslankyňa. Podpredseda výboru pre dopravu Dominique Riquet (ALDE) považuje konanie spoločnosti, ktorá o probléme vedela, ale svoje lietadlá nestiahla za „bláznovstvo.“

EASA konala rýchlo

Ky členom výboru sľúbil, že EASA bude vo vyšetrovaní postupovať nezávisle od FAA a dôkladne sa pozrie na architektúru a fungovanie softvéru MCAS. Pokiaľ EASA nedostane presvedčivé odpovede, Boeingy 373 nad Európou lietať nebudú.

Poslanci sa zaujímali, prečo agentúre trvalo zakázať lety Boeingov v európskom vzdušnom priestore dlhšie než národným autoritám. Ky poslancom vysvetlil, že národné agentúry nezakázali lietadlám lietať, iba im nedovolili vstup do vzdušného priestoru.

Dodal, že EASA trvalo iba niekoľko hodín, kým vydala smernicu o zákaze lietania s Boeingom 737 Max. Rozhodnutie je založené na hlbokej analýze dát, ktorými v tom čase pravdepodobne nikto nedisponoval.

Vyšetrovanie oboch nehôd stále pokračuje.