Komisia žiada znížiť poplatky pre jazdu eurotunelom

EK upozornila na neúmerne vysoké poplatky za prístup k vysokorýchlostnej vlakovej preprave pre pasažierov i tovar na trase spájajúcej Londýn s Parížom a Bruselom.

„Poplatky za prístup pre služby pasažierom i nákladnú dopravu sú oveľa vyššie než je potrebné,“ uviedol predstaviteľ EÚ. Dodal, že toto navýšenie nákladov spôsobuje nižšie využívanie tohto spôsobu prepravy zo strany verejnosti i firiem. V súčasnosti sa kapacita tunela využíva asi na 43 % a ročne sa ním prepraví asi 10 miliónov cestujúcich.

Spoločnosť Eurotunnel, ktorá spojenie prevádzkuje, si účtuje rezervačný poplatok pre jednosmernú jazdu vlakom Eurostar vo výške €4.320 a ďalších €16,60 za každého pasažiera. Podľa Komisie by ale sumy mali byť asi polovičné.

Podľa legislatívy EÚ si železničné spoločnosti môžu účtovať len príplatky v súlade s úrovňou opotrebenia, ktoré vzniká pri ceste vlakom. Vyšetrovanie Komisie ale došlo k záveru, že Eurotunnel si účtujú viac a z tohto príjmu dotujú služby na prevádzkovanie cestnej kyvadlovej dopravy, u ktorej obdobné poplatky nie sú.

Prevádzkovateľ tunela podľa predstaviteľov EÚ požiadal o výnimku, ktorá by mu umožnila účtovať vyšší poplatok, pričom ju odôvodňoval potrebou splatiť náklady na rekonštrukciu. Súvisiace vyšetrovanie ale toto tvrdenie nepreukázalo. Naopak, finančné náklady Eurotunnela značne klesli po odpísaní dlhu v roku 2007.

Konkurencia či spolupráca?

Prevádzkovateľ 50 kilometrov dlhého tunela pod kanálom La Manche pred pár dňami oznámil, že britsko-francúzska medzivládna komisia vydala povolenie na používanie eurotunelu nemeckej spoločnosti Deutsche Bahn (DB). Tá plánuje pokryť trasu z Londýna až do Franfurtu a zvýšiť počet cestujúcich o 4 milióny ročne.

Dosiaľ mala monopol na prepravu podmorským tunelom dcérska firma francúzskej štátnej železničnej spoločnosti Societé  Nationale de Chemins de Fer (SNCF). Vstup druhej firmy a zvýšenie konkurencie na trati by tiež malo viesť k zníženiu cien lístkov.

Európska komisia však upozornila, že dohoda podľa ktorej si SNCF a DB rozdelili dopravu na dobu 65 rokov, je vzhľadom na dĺžku trvania v rozpore s pravidlami EÚ. Samotný regulačný úrad je podľa EK príliš slabý, naopak prevádzkovatelia železníc majú príliš veľa právomocí.

DB – transparentnosť financovania

V ďalšom prípade týkajúcom sa spoločnosti Deutsche Bahn, ktorej hlavným akcionárom je federálna vláda, sa zase Komisia vyjadrila, že musí zmeniť pravidlá pre účtovanie, tak aby sa ľahšie dalo zistiť použitie zisku.

Súčasné pravidlá v Nemecku umožňujú prevádzkovateľom vlakov, ktorý zároveň prevádzkujú infraštruktúru, konkrétne DB, aby netransparentne presúvala peniaze získané z poplatkov za používanie trate konkurenčnými firmami na financovanie svojich ďalších divízií.

„Komisia víta, že európske železničné spoločnosti budujú svoje služby v ďalších členských štátoch, ale je životne dôležité, aby to robili bez použitia peňazí, ktoré členské štáty dávajú železniciam na podporu infraštruktúrnych investícií,“ uviedol eurokomisár pre dopravu Siim Kallas.

Podľa Európskej komisie to odporuje pravidlám zakazujúcim presun verejných prostriedkov medzi infraštruktúrnymi a dopravnými službami. Peniaze získané z poplatkov za trať by sa mali buď použiť na infraštruktúru alebo redistribuovať ako dividendy pre štát.

(EurActiv/Reuters)