Kvôli zmene klímy bude lietanie menej pohodlné

zdroj: TASR

K turbulenciám môže dôjsť bez varovania, z dôvodu klimatických podmienok ako je atmosférický tlak, prúdenie vetra, studené a teplé fronty alebo búrky. Ľahké turbulencie zatrasú len lietadlom, ale pri vážnejších udalostiach môže dôjsť k zraneniu pasažierov a štrukturálnemu poškodeniu lietadla, ktorých náklady sa odhadli až na 115 miliónov ročne.

Ak by sa emisie CO2 zvýšili do roku 2050 dvojnásobne, tak ako predpokladá Medzinárodná agentúra pre energiu, turbulencie budú silnejšie a častejšie. Tvrdia to vedci z dvoch britských univerzít v štúdii, ktorú v pondelok (8.4.) zverejnil časopis Nature Climate Change.

Spoluautor štúdie Paul Williams pre Reuters uviedol, že oxid uhličitý v atmosfére, ktorý spôsobuje globálne otepľovanie, zároveň mení podobu atmosféry vo výške asi 10 km nad zemským povrchom, ktorá sa tak pre lietadlá oveľa nestabilnejšia.

Hoci sa o vplyve emisie CO2 z lietadiel na zmenu klímy hovorí už dlhšie, ide o prvú štúdiu, ktorá sa skúmala opačný vplyv zmeny na samotné lety.

Odplata za emisie?

Vedci  sa sústredili na letecký koridor nad severným Atlantikom, kde sa každý deň medzi Európou a Severnou Amerikou uskutoční asi 600 letov. Na základe simulácie vplyvu klimatickej zmeny na tieto podmienky zistili, že do roku 2050 sa šance na vznik silných turbulencií zvýši o 40 až 170 %. Priemerná sily turbulencií má zase stúpnuť o 10 až 40 %.

Lietanie sa tým stane menej pohodlným a zvýši sa riziko zranenia u pasažierov i posádky. Ak sa piloti budú snažiť turbulencie obísť, okľuky predĺžia dĺžku letov, čím sa zvýši spotreba paliva, následne aj emisie, dôjde k meškaniu letov a napokon aj zvýšeniu cien leteniek, vysvetlil Williams.

„V prvom rade je letecká doprava čiastočne zodpovedná za zmenu klímy. Je ironické, že klímy sa za to pomstí tým, že pre lety vytvorí oveľa turbulentnejšiu atmosféru,“ dodal.

Snahy o redukciu emisií

Politickým cieľom je znížiť do roku 2050 emisie oxidu uhličitého o polovicu oproti úrovni v roku 2005 prostredníctvom nových technológií, ekologickejších palív a vyššej efektívnosti ich spaľovania. Globálnu dohodu o obmedzení emisií z leteckej dopravy za zatiaľ nepodarilo dosiahnuť, snaha EÚ aby prepravné spoločnosti platili za svoje emisie v rámci systému ETS stroskotal na silnom odpore prepravcov z krajín mimo EÚ.

EÚ preto umožní pri interkontinentálnych letoch dočasnú výnimku z európskej schémy obchodovania s emisiami. To sa ale nepáči nízkonákladovým spoločnostiam, ktoré prevádzkujú lety najmä v Európe. Keďže na tie sa odklad zo začlenenia do ETS vzťahovať nemá, pripravujú v prípade schválenia tohto opatrenia žalobu na Európsku komisiu.

Európsky parlament bude o výnimke hlasovať už budúci týždeň na aprílovom plenárnom zasadnutí.

(EurActiv/Reuters)