Letecké firmy žiadajú EÚ prehodnotiť emisné opatrenia

Výrobcovia i prepravcovia v sektore leteckej dopravy z viacerých európskych krajín poukazujú na to, že začlenenie leteckej dopravy do obchodovania s emisiami (ETS) ohrozuje 2000 pracovných miest a globálny obchod.

Denník Financial Times, ktorý dnes (12.3.) o tejto výzve informoval, uviedol, že spoločnosti sa obávajú odvetných opatrení zo strany krajín mimo Európskej únie.

Zástupcovia sektora tiež očakávajú nárast „odkladov, zrušení a odvetných akcií“, keďže „ostatné dôležité trhy naďalej odmietajú“ rozšírenie schémy ETS.

Podľa Airbusu a jeho partnerov v Európe tri nemenované štátom kontrolované čínske aerolínie odmietajú dokončiť objednávky 45 kusov lietadiel typu A330 v hodnote 9,6 miliárd eur.

Otázka ETS „začala ako diskusia o environmentálnej legislatíve, ale mení sa na obchodný konflikt,“ citovali noviny hovorcu Airbusu.

Francúzsky výrobca lietadiel si v tejto kampani proti ETS zaistil podporu výkonných riaditeľov British Airways, Virgin Atlantic, Lufthansa, Air France, Air Berlin a Iberia. Výzvu podpísali aj dvaja výrobcovia leteckých motorov – francúzska firma Safran a nemecká MTU.

Globálny postup

Zástupcovia európskeho leteckého odvetvia žiadajú odloženie návrhov EÚ až kým sa nedohodne globálny postup pre znižovanie emisií z letectva. Listy odoslali viacerým európskym lídrom, vrátane britského premiéra Davida Camerona, nemeckej kancelárky Angely Merkel a francúzskeho premiéra Françoisa Fillona.

O spoločnom postupe proti európskej emisnej schéme diskutovali zástupcovia 26 krajín koncom februára v Moskve. Jeden zo zdrojov z priemyslu po stretnutí pre EurActiv uviedol, že odporcovia pravdepodobne nesiahnu hneď na začiatku po úplnom bojkote ETS. „Jedným z prvých krokov je pozastavenie diskusií o ďalších právach pre pristávania a nových trasách, čo efektívne suspenduje spoluprácu, a jedným z posledných bude prijatie zákona, ktorý zakáže aerolíniám splniť opatrenie.“

Legislatíva EÚ umožňuje krajinám mimo ETS prijať „ekvivalentné opatrenia“ pre znižovanie emisií, čím by ich aerolínie získali výnimku z ETS. Začlenenie do schémy od začiatku tohto roka má prepravcom uľahčiť aj to, že 85 % pridelených emisných povoleniek získajú spočiatku bezplatne.

Podľa údajov portálu Point Carbon sa v období 2013-2020 očakáva, že aerolínie budú musieť nakúpiť asi 700 miliónov povoleniek. V roku 2012 by ich náklady súvisiace so začlenením do ETS mali byť približne 505 miliónov eur, v roku 2020 by sa ale mohli vyšplhať až na 9 miliárd eur.

(EurActiv/Reuters)