Až dve tretiny nabíjacích staníc v Európe je koncentrovaných v Nemecku, vo Francúzsku a v Holandsku, ostatné štáty nestíhajú budovať elektronabíjačky potrebným tempom. Slovensko je pomalšie ako európsky priemer – zlepšiť by sa to malo tento rok, keď sa vybudujú nabíjačky z plánu obnovy.
Rozdiel medzi dostupnosťou verejných nabíjacích staníc pre elektromobily v Európe a tým, čo bude v skutočnosti potrebné na splnenie cieľov zníženia emisií v cestnej doprave, je podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) alarmujúci. Málo nabíjačiek na cestách odrádza ľudí od nákupu elektroauta a ohrozuje ozelenenie cestnej dopravy.
Rastie nepomer medzi počtom verejných nabíjacích miest a novými elektromobilmi. Predaj elektromobilov v Európskej únii rástol v rokoch 2017 až 2023 trikrát rýchlejšie ako počet novoinštalovaných nabíjacích staníc. Podľa ACEA hrozí, že táto „infraštruktúrna medzera“ sa v budúcnosti zväčší, a to v oveľa väčšej miere, ako odhaduje Európska komisia.
Takmer dve tretiny nabíjacích miest v Únii sa koncentrujú v troch krajinách: v Nemecku, vo Francúzsku a v Holandsku. Podľa ACEA existuje súvislosť medzi dostupnosťou nabíjacej infraštruktúry a počtom predaných nových elektrických vozidiel. Nemecko, Francúzsko, Holandsko a Taliansko patria medzi prvých päť krajín v EÚ z hľadiska počtu predaných nových áut aj počtu dostupných nabíjacích staníc, priblížilo združenie.
Tempo výstavby staníc na Slovensku je pomalšie ako európsky priemer, zodpovedá však podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) trendom v predaji elektromobilov. Tie u nás dosahujú najmenší podiel na celkových registráciách v celej Európskej únii.
Časový sklz v hodnotení žiadostí
Na Slovensku bol medziročný nárast výstavby nabíjačiek 27 percent. Rástol najmä počet najvýkonnejších nabíjačiek, čo je podľa šéfa SEVA Patrika Križanského „povzbudivé“. Pre približne 10-tisíc elektromobilov, jazdiacich v súčasnosti po slovenských cestách, bolo ku koncu roka k dispozícii 1 808 nabíjacích konektorov na 740 lokalitách. V prvom štvrťroku 2024 to už bolo 2008 verejných nabíjacích bodov v 807 lokalitách.
„Výraznejší nárast počtu dostupných lokalít aj nabíjacích staníc očakávame v roku 2024, keď budú do prevádzky uvedené stovky nabíjačiek vybudovaných z dvoch výziev plánu obnovy a odolnosti zameraných na firmy a samosprávy,“ uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský.
Hoci čísla zachytávajú len počty verejných nabíjacích staníc, viac než 80 percent výkonov nabíjania sa realizuje na neverejných staniciach – v súkromných garážach, vo firmách, v administratívnych budovách či depách.
Pri verejných nabíjacích staniciach očakáva SEVA v tomto roku intenzívnejší rast. Popri diaľniciach by mali vyrásť vysokorýchlostné nabíjacie huby. Sú spustené dve schémy z plánu obnovy pre samosprávy a pre právnické osoby.
„Pri výzve pre právnické osoby momentálne dopyt zo strany žiadateľov už presahuje disponibilnú alokáciu šesť miliónov eur. Z dôvodu vysokého záujmu zo strany žiadateľov evidujeme menší časový sklz pri procese administrácie a vyhodnocovania žiadostí,“ napísalo tlačové oddelenie v marci pre EURACTIV Slovensko. Rezort uisťuje, že intenzívne pracuje na splnení cieľa postaviť do roku 2026 nových 3 029 verejne prístupných nabíjacích bodov.
Dostupnosť nabíjačiek má pomôcť konkurencieschopnosti
V súčasnosti sa v EÚ inštaluje približne 150-tisíc nabíjacích staníc ročne, čo je v priemere menej ako 3-tisíc za týždeň. Európska komisia pritom k úspešnému prechodu cestnej osobnej dopravy na bezemisnú odhaduje, že bude potrebné zvýšiť tempo do roku 2030 na 410-tisíc ročne, čo znamená takmer 8-tisíc nabíjačiek za týždeň. To je takmer trojnásobok súčasnej ročnej miery inštalácií.
„Potrebujeme masové prijatie elektromobilov vo všetkých krajinách EÚ, aby sme dosiahli ambiciózne ciele Európy v oblasti znižovania emisií CO2. To sa nestane bez širokej dostupnosti verejnej nabíjacej infraštruktúry v celom regióne,“ uviedla generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries.
Podľa nej je ľahký prístup k verejným nabíjacím staniciam nevyhnutnou podmienkou dekarbonizácie cestnej dopravy, ako aj podpory trhu a konkurenčného výrobného rámca v Európe. Investície do verejnej nabíjacej infraštruktúry sa musia urýchlene zvýšiť, ak chceme odstrániť medzeru v infraštruktúre a splniť klimatické ciele, varovala.