Nemecko chce milión elektromobilov na svojich cestách

Nemecko chce byť nielen európskou, ale i svetovou jednotkou v prevádzkovaní elektromobilov. Do roku 2020 by malo po nemeckých cestách jazdiť milión kusov automobilov, ktoré nepoháňa tradičné fosílne palivo, ale elektrická energia, vyplýva zo zákona, ktorý nemeckí zákonodarcovia prijali v stredu (19.8.).

Súčasťou plánu je i masívna finančná podpora pre vývoj batériových médií a výstavbu dopravnej energetickej infraštruktúry. Nemecká vláda vyčlenila pre tieto účely 500 mil. eur. Jej zámerom je vyvinúť a uviesť na trh špičkové inovácie, pre ktoré by Nemecko bolo svetovo najkonkurencieschopnejšou krajinou v odvetví.

Automobilový priemysel ocenil dotáciu nemeckej vlády do vývoja elektromobilov. Na druhej strane však viacerí výrobcovia opatrne varovali pred úplnou revolúciou na trhu, pretože i najoptimistickejší scenár predpokladá, že v roku 2020 pôjde viac o hybridné elektromobily a len malá časť vyrábaných vozidiel sa bude môcť úplne spoľahnúť na pohon získaný z elektrickej energie.

Pokiaľ ide o medzinárodné preteky vo vývoji zelených áut, Nemecko v súčasnosti výrazne zaostáva, tvrdí portál EurActiv.de s odvolaním sa na slová analytika pre automobilový priemysel. Na druhej strane, v popredí sú krajiny ako Japonsko, USA a Čína, ktoré už v minulosti výrazne podporili vývoj elektromobilov a iných alternatívnych pohonov. Napríklad tento týždeň japonská automobilka Nissan predstavila svoj elektromobil Leaf s tým, že so sériovou výrobou začne v roku 2012. Ďalší veľkí  výrobcovia, medzi nimi i Daimler, Mitsubishi a General Motors, majú vyvinuté prototypy a sú pripravení v horizonte nasledujúcich rokov spustiť sériovú výrobu.

Viaceré európske krajiny už predstavili svoje schémy na vytváranie trhu s elektromobilmi. Niektoré z nich sú dokonca ambicióznejšie, než nemecký záväzok; napríklad Španielsko chce prvých milión elektromobilov už v roku 2014 a Portugalsko by malo mať ako prvá krajina vybudovanú celonárodnú energetickú sieť pre dobíjanie batérií v autách. Veľká Británia je pripravená poskytnúť motoristom dotáciu až do výšky 5 tis. libier, ak pôjde o kúpu elektromobilu. Nemecko s takýmto nástrojom nepočíta.

Nemecký minister dopravy Wolfgang Tiefensee, spoločne s ministrom hospodárstva a technológie Karl-Theodor zu Guttenbergom oznámili, že nákup elektromobilov by sa mohol stimulovať iba istou formou tzv. "šrotovného", informuje EurActiv.de.

Malý vplyv na životné prostredie

Vývoj elektromobilov je silne ovplyvnený nielen rastúcimi cenami fosílnych palív, ale i globálnym otepľovaním. Miera produkcie emisií uhlíka v osobnej doprave každý rok narastá, čo znižuje pozitívne výsledky, ktoré sa dosahujú prostredníctvom obchodovania s emisiami uhlíka v iných priemyselných odvetviach.

Nemecká pobočka medzinárodnej ochranárskej organizácie WWF konštatuje, že ak by sa Nemecku podarilo dosiahnuť cieľ milión elektromobilov do roku 2020, znamenalo by to, že tamojšia osobná doprava by produkovala o percento menej emisií. Takýto údaj vypočítala WWF Nemecko s prihliadnutím na celý životný cyklus auta a energie, ktorú spotrebúva. Znamená to, že do úvahy sa brala aj uhlíková stopa, ktorú za sebou zanecháva výroba batérií, ako aj výroba samotnej elektrickej energie, hoci auto ako také neprodukuje pri jazde ani gram CO2.

Ignorácia energetickej efektívnosti?

Nemecký plán v oblasti výroby elektromobilov už stihol nájsť svojich kritikov. Tí mu vyčítajú, že sa príliš zameriava len na typ energie, ktorú využíva auto pri jazde, zatiaľ čo výrazne opomína stimuly pre vývoj energeticky efektívnejších modelov. Masívna finančná podpora pre technológie, ktoré sa budú môcť v produktoch využiť až o niekoľko rokov, je ignorovaním potenciálu energeticky efektívnejších hybridných pohonov, upozorňuje mimovládna organizácia Deutsche Umwelthilfe.