Výrobcovia automobilov varujú, že zrušením zákazu predaja nových benzínových a naftových áut od roku 2035 by politici „potrestali“ aktérov, ktoré už do prechodu na elektromobilitu investovali. Okrem automobiliek sú to aj výrobcovia batérií či nabíjačiek.
„Cieľ pre autá s nulovými emisiami do roku 2035 je najpriamejšou európskou priemyselnou stratégiou pre elektromobily, ktorá európskym spoločnostiam prináša životne dôležité investície,“ napísala v spoločnom vyhlásení Platforma pre elektromobilitu, ktorá zahŕňa členov ako Renault Group, Uber, Volvo, Ford a Tesla.
Podľa práva EÚ nové autá predané po roku 2035 nesmú vypúšťať emisie CO2, čo de facto zakazuje predaj nových áut so spaľovacím motorom, ako sú naftové alebo benzínové autá.
Koalícia uviedla, že je „veľmi znepokojená nedávnymi vyhláseniami, ktoré vyzývajú nastupujúcu Európsku komisiu, aby zmenila už dohodnuté normy CO2 pre autá a dodávky“. Odvoláva sa pri tom na vyhlásenia strany európskych ľudovcov (EPP), ktorí majú ambície dohodu o zákaze spaľovákov zrušiť a namiesto toho umožniť väčšiu „technologickú otvorenosť“.
Keďže EPP sa vo voľbách umiestnila na prvom mieste a jej vedúca kandidátka Ursula von der Leyen bola lídrami EÚ znovu vymenovaná na druhé funkčné obdobie za predsedníčku Európskej komisie, revízia cieľa do roku 2035 sa zdá byť čoraz pravdepodobnejšia.
Momentálne návrh „strategickej agendy“ pre budúcu Európsku komisiu neobsahuje cieľ zvrátiť zákaz spaľovacích motorov.
Namiesto toho sa zaväzuje, že „poskytne stabilný a predvídateľný rámec a vytvorí podpornejšie prostredie na rozšírenie európskej výrobnej kapacity pre technológie a produkty, ktoré pomôžu dosiahnuť EÚ nulové emisie“.
EPP bude o autách rokovať budúci týždeň
Pre európskych ľudovcov bola téma znovuotvorenia zákazu spaľovákov jednou z hlavných tém eurovolieb. Teraz sa strana plánuje dohodnúť, čo to presne znamená v praxi.
EPP sa stretne v Cascais v Portugalsku od 2. do 5. júla, kde sformuluje svoje požiadavky pre uplatnenie alternatívnych palív v budúcej legislatívnej agende Európskej komisie.
Platforma pre elektromobilitu však varuje, že „prilákanie investícií na vytvorenie ekosystému pre mobilitu s nulovými emisiami nie je možné bez konzistentného a jasného regulačného rámca“.
„Dupnúť teraz na brzdu by tiež výrazne penalizovalo všetkých priemyselných aktérov vrátane mnohých našich členov, ktorí už do tohto prechodu investovali, či už ide o automobilový priemysel, výrobcov batérií či nabíjačiek,“ dodáva.
Nie všetky európske automobilky však zdieľajú tento názor. Generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse označil zákaz v rozhovore začiatkom tohto roka za „naivný“ a dodal, že „úprave sa nedá vyhnúť“.