Pravidlá pre autodopravcov rozdeľujú slovenských europoslancov

Budú sa pravidlá pre vysielanie pracovníkov vzťahovať aj na vodičov? [TASR/Branislav Račko]

Plénum Európskeho parlamentu vrátilo výboru na prepracovanie legislatívu o cezhraničnej nákladnej doprave. Pravicoví europoslanci a slovenskí dopravcovia sú nespokojní.

Poslanci Európskeho parlamentu v stredu 4. júla s rozdielom dvoch hlasov zamietli pozmeňujúce návrhy k reforme pravidiel týkajúcich sa cezhraničnej nákladnej dopravy v Európskej únii. Predloženú legislatívu vrátili výboru Parlamentu pre dopravu na prepracovanie.

Slovenskí europoslanci majú na novú legislatívu odlišné názory. Kým Monika Beňová (Smer-SD, S&D) považuje za prioritu „sociálnu ochranu“ európskych vodičov, Richard Sulík (SaS, ECR) kladie dôraz na konkurencieschopnosť slovenských prepravcov. Zástupca slovenských autodopravcov Česmad vyjadril s hlasovaním nespokojnosť.

Legislatíva ide späť do výboru

Parlament na plenárnom zasadnutí zmietol zo stola pozmeňujúce návrhy k predloženej legislatíve, ktorá upravuje podmienky vysielania a odpočinku vodičov nákladnej dopravy, ako aj pravidlá kabotáže, čiže prepravy v rámci jedného členského štátu zabezpečovanú dopravcom z iného členského štátu po vyložení pôvodného cezhranične prevážaného nákladu.

Kolegovia, nie konkurenti. Europarlament schválil smernicu o vysielaní pracovníkov

Slovenskí pravicoví europoslanci smernicu nepodporili. Vidia za ňou diskrimináciu a možnú stratu pracovných miest.

Plénum v súlade s článkom 59 ods. 4 rokovacieho poriadku vrátilo návrhy dvoch nariadení a jednej smernice z dielne Európskej komisie späť do výboru pre dopravu, ktorého členovia musia tieto návrhy opätovne posúdiť. Znamená to, že dôležitá európska legislatíva sa odkladá na neskôr.

Návrhy predpisov týkajúce sa vysielania vodičov, ich odpočinku a prístupu k povolaniu prevádzkovateľa cestnej dopravy a ku kabotážnej preprave sú súčasťou takzvaného balíka opatrení v oblasti mobility, ktorý predstavila Európska komisia v máji 2017.

Sulík: Západné krajiny sa takto chránia

Slovenský europoslanec Richard Sulík (SaS, ECR) na Facebooku napísal, že v hlasovaní išlo o to, či sa majú pravidlá o vysielaní pracovníkov vzťahovať aj na medzinárodnú dopravu. „Západné krajiny si takto chcú chrániť svoje trhy pred lacnejšou konkurenciou, čo rozhodne nie je európske riešenie, ale čistý protekcionizmus,“ tvrdí Sulík.

Transport

AUTODOPRAVCOVIA, POĎAKUJTE SA SMERÁCKYM POSLANCOMDnes sme v europarlamente hlasovali o tom, či sa majú pravidlá o vysielaní pracovníkov vzťahovať aj na medzinárodnú dopravu. Západné krajiny si takto chcú chrániť svoje trhy pred lacnejšou konkurenciou, čo rozhodne nie je európske riešenie, ale čistý protekcionizmus.Ak by mala táto smernica platiť aj na autodopravcov, tak by museli vyplácať mzdu, kolektívne zmluvy, bonusy a dovolenky podľa každého štátu, kde práve vykonávajú dopravu, a to by našich autodopravcov zlikvidovalo. Preto sme sa mesiace intenzívne snažili o to, aby bola doprava spod týchto podmienok úplne vyňatá. Žiaľ, štyria poslanci Smeru, p.Beňová, p.Maňka, p.Smolková a p.Zala nehlasovali za úplné vyňatie, a to chýbali len dva hlasy. Teda:1. konali v rozpore s oficiálnou stratégiou vlády, ako ju prezentoval minister dopravy Arpád Érsek,2. nedodržali sľub ministra Richtera, že cenou za Smernicu o vysielaní bude práve vyňatie dopravy,3. nevypočuli stovky dopravcov, ich problémy a argumenty. Nezabúdajme, že presne takto sa ex-premiér Fico zachoval naposledy po stretnutí s Macronom v Salzburgu, keď podporil Smernicu o vysielaní v rozpore so stanoviskom NRSR. P.S. Na videu vidíte, aké scestné argumenty sa na ochranu vlastných trhov používajú.

Publiée par Richard Sulik sur Mercredi 4 juillet 2018

„Ak by mala táto smernica (o vysielaní pracovníkov) platiť aj na autodopravcov, tak by museli vyplácať mzdu, kolektívne zmluvy, bonusy a dovolenky podľa každého štátu, kde práve vykonávajú dopravu, a to by našich autodopravcov zlikvidovalo,“ vysvetľuje europoslanec a šéf SaS.

Sulík napísal, že pravidlá pre autodopravcov neboli úplne vyňaté aj vinou štyroch europoslancov zvolených za Smer-SD. Monika Beňová, Vladimír Maňka, Monika Smolková a Boris Zala (všetci S&D) podľa neho konali v rozpore s oficiálnou stratégiou vlády, ako ju prezentoval minister dopravy, nedodržali sľub ministra sociálnych vecí a rodiny a „nevypočuli stovky dopravcov, ich problémy a argumenty.“

Beňová: Prioritou je sociálna ochrana

Beňová pred hlasovaním v tlačovej správe uviedla, že odvetvie cestnej dopravy je „dôležitý sektor, v ktorom musíme vedieť zabezpečiť lepšiu sociálnu ochranu pracovníkov, zjednodušenie platných pravidiel a ochranu záujmov predovšetkým malých a stredných podnikov, rovnako tiež obmedzenie pôsobenia schránkových firiem a súvisiacej fiktívnej samostatnej zárobkovej činnosti.“ Prioritou podľa nej je aj prilákanie mladých ľudí do tohto odvetvia, ktoré trpí nedostatkom pracovnej sily.

Vyslaní pracovníci: Smernica rozdeľuje štáty a stresuje dopravcov

Slovenskí dopravcovia by najradšej videli svoj sektor vyňatý zo smernice. Problémy sú podľa nich však aj v domácich pravidlách.

„Som sklamaný z postoja západných kolegov,“ uviedol po hlasovaní europoslanec József Nagy (Most-Híd, EĽS). „Hlasovali proti voľnému trhu a pre neférové ochranárske opatrenia na národnej úrovni. Aby sa skončila neúnosná situácia, kedy niektoré krajiny požadujú od vodičov kamiónov nezmyselné potvrdenia a účtovné dokumenty o platoch, paradoxne potrebujeme prísnu, ale jednotnú európsku reguláciu,‟ myslí si Nagy.

Europoslanec Ivan Štefanec (KDH, EĽS) tvrdí, že „riešenie práv vyslaných pracovníkov v doprave je citlivou témou, o čom svedčí aj vrátenie legislatívy späť do príslušného výboru.“ Jeho cieľom bude nájsť „čo najvýhodnejší kompromis, ktorý by nepoškodil malé slovenské prepravné firmy a ich zamestnancov‟.

Česmad je nespokojný

Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia nie je spokojné so vzniknutou situáciou po hlasovaní v Parlamente. „Pre slovenských dopravcov to v skutočnosti znamená ďalší odklad rozhodnutí, ktoré ovplyvňujú ich konkurencieschopnosť na medzinárodnom trhu,“ konštatovala hovorkyňa združenia Česmad Martina Baumann. Naďalej tak podľa jej slov platí pre dopravcov národná mzdová a sociálna legislatíva v konkrétnych krajinách EÚ, čo výrazne komplikuje voľný pohyb tovarov a finančne a administratívne zaťažuje slovenských dopravcov.

„Združenie bude naďalej pozorne sledovať celú situáciu a usilovať sa o zohľadnenie pripomienok k spomínanej legislatíve,“ avizovala Baumann. Pripomenula, že Česmad Slovakia intenzívne komunikoval počas celého roka so slovenskými europoslancami, Medzinárodnou úniou cestnej dopravy IRU, Ministerstvom dopravy a výstavby SR, partnerským združením z ČR ČESMAD Bohemia, asociáciami cestných dopravcov východnej Európy a Stálym zastúpením SR pri EÚ v Bruseli s cieľom presadiť pozitívne znenie uvedenej legislatívy v prospech slovenských dopravcov.

„Slovenskí europoslanci sa vo všeobecnosti stotožnili s pozíciou Česmad Slovakia. Dôkazom toho je tesný výsledok hlasovania napriek súčasným ochranárskym opatreniam zo strany západných krajín,“ dodala hovorkyňa.