Rakúsko odmietlo rozvoj vodíka v doprave a vykurovaní

Rakúska ministerka hospodárstva Margarete Schramböcková [EPA-EEFE/Olivier Hoslet]

Rakúska vláda predstavila národnú vodíkovú stratégiu. Viedeň plánuje masívne rozšíriť kapacitu na výrobu zeleného vodíka z obnoviteľných zdrojov. Stanovila si tiež prioritné oblasti, do ktorých by mal vodík smerovať.

Rakúska vodíková stratégia spomedzi ostatných európskych vodíkových stratégií vyniká konzervatívnejším prístupom a stanovením prioritných oblastí, v ktorých by sa vodík mal využívať. Stratégia napríklad neráta s vodíkom vo vykurovaní ani v doprave.

„Zelený vodík je šampanským energetickej transformácie. Je cenný a všestranný, ale nie nevyčerpateľný,“ povedala rakúska ministerka pre ochranu klímy a životného prostredia Leonore Gewessler. „Musíme čo najlepšie využiť vodík, ktorý máme k dispozícii. Stratégia ukazuje, ako na to,” dodala.

Rakúska vláda odstupňovala rôzne spôsoby využitia vodíka od neefektívnych po prioritné. Napríklad využitie vodíka pri výrobe ocele považuje za vysoko efektívne. Stratégia naopak potenciál nevidí v osobných ani stredných a ťažkých nákladných vozidlách. Rovnako ani vo vykurovaní domácností alebo využití tepla v priemyselných procesoch. Využitie vodíka na tento účel hodnotí ako „neefektívne”.

Šéf vodíkovej asociácie: Vodík má budúcnosť aj v doprave, nemali by sme vsádzať iba na elektromobilitu

Vodík má budúcnosť aj v osobnej doprave. Pri dekarbonizácii tohto dopravného sektora by sme nemali vsádzať na jednu kartu, hovorí v podcaste predseda Národnej vodíkovej asociácie JÁN WEITERSCHÜTZ. 

„V doprave vyhrávajú elektromobily. Byty a domy môžeme vykurovať oveľa efektívnejšie inými spôsobmi. Preto v týchto oblastiach nebudeme používať zelený vodík,“ vysvetlila Gewessler.

Aj v roku 2030 bude dostupnosť zeleného vodíka v Rakúsku obmedzená. Vláda v tomto horizonte plánuje elektrolyzačnú kapacitu na úrovni jedného gigawattu. Cieľom Európskej komisie je v roku 2030 vyrábať 10 megaton vodíka ročne. Rakúsko by tak ciele Únie podporilo jedným percentom.

Financovanie transformácie

Vláda vyčlenila 40 miliónov eur ročne na zariadenia na výrobu zeleného vodíka, ktoré budú štiepiť vodu na molekuly kyslíka a vodíka pomocou obnoviteľnej elektrickej energie.

Rakúsko má za cieľ dosiahnuť klimatickú neutralitu do roku 2040. Vláda preto ráta, že 80 percent vodíka používaného v roku 2030 sa bude vyrábať z obnoviteľných zdrojov.

„Do roku 2030 chceme nahradiť 80 percent spotreby priemyselne vyrábaného vodíka z fosílnych zdrojov klimaticky neutrálnym vodíkom,” uviedol rakúsky minister hospodárstva Martin Kocher.

Tento cieľ má podporu aj v priemysle, pretože je menej obmedzujúci ako absolútny dôraz na ekologický vodík.

„Technologicky otvorený prístup zvolený v stratégii s ,klimaticky neutrálnym‘ vodíkom vítame,“ povedal šéf Zväzu rakúskeho priemyslu Georg Knill.

EURACTIV Podcast | Patrik Križanský: Trh rozhodol, vodík v osobnej doprave nemá budúcnosť

Veľká väčšina výrobcov automobilov sa už rozhodla pre batériové elektromobily, nie vodíkové. Ak sa Slovensko neprispôsobí, príde o veľa, hovorí riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) PATRIK KRIŽANSKÝ

Objavili sa však aj výzvy na ďalšiu finančnú podporu.

„Rakúsko si musí vziať príklad z vodíkových priekopníkov, Holandska a Nemecka, aby sme nezaostali za konkurenciou,“ povedal prezident Rakúskej obchodnej komory (WKÖ) Harald Mahrer, pričom sa odvolal na holandskú vládu, ktorá prisľúbila financie vo výške päť miliárd eur.

Nový člen klubu

Priemyselné združenia tiež kritizovali rakúsku vodíkovú stratégiu za to, že prišla príliš neskoro.

„Komisia aj väčšina členských krajín má vodíkové stratégie už dlho. Rakúsko konečne nasledovalo ich príklad,“ uviedol Mahrer. Knill zase označil dokument za „dlho očakávaný“.

Komisia zverejnila svoju vodíkovú stratégiu v roku 2020 a v máji tento rok aktualizovala ciele v rámci plánu REPowerEU. Nemecká aj holandská vláda prijali vodíkové stratégie taktiež v roku 2020. Slovensko predstavilo Národnú vodíkovú stratégiu v júni 2021.