Rezort dopravy chce viac vlakových spojov aj spoločné lístky pre vlaky a autobusy

Slovensko čaká reforma verejnej dopravy [TASR/Erika Ďurčová]

Ministerstvo dopravy si v národnom pláne obnovy kladie za cieľ dostať do hromadnej dopravy viac ľudí. Okrem modernizácie infraštruktúry to chce dosiahnuť aj zvýšením počtu spojov a zjednotením cestovných lístkov pre viaceré formy verejnej dopravy.

Ak bývate v Bratislave, nemáte auto, a chcete si vyraziť na výlet na stredoslovenské Donovaly, čaká vás pomerne dlhá cesta. Jednou z možností je nasadnúť na vlak do Banskej Bystrice, kde prestúpite na autobus (tento hypotetický scenár sa odohráva v čase uvoľnených protiepidemických opatrení). Dnes na túto cestu potrebujete minimálne dva cestovné lístky – jeden na vlak, druhý na autobus. To by sa už do niekoľkých rokov mohlo zmeniť. Vláda totiž v nedávno zverejnenom návrhu Národného plánu obnovy a odolnosti počíta so zavedením spoločného cestovného lístka na súvislú cestu medzi viacerými dopravnými prostriedkami a dopravcami.

„Integrovaná a koordinovaná bude všetka dotovaná železničná doprava, regionálna autobusová doprava a mestská hromadná doprava vo všetkých mestách, ktoré sa rozhodnú do systému zapojiť,” píše sa v pláne obnovy.

Tarifnú integráciu chce ministerstvo dopavy zabezpečiť do konca júna 2026.

Rezort chce okrem toho pripraviť takzvaný plán dopravnej obslužnosti, ktorý by mal koordinovať rôzne formy verejnej dopravy. Vlakových spojení by malo byť takmer o polovicu viac.

Viac vlakov

Opatrenie je súčasťou časti Reforma verejnej osobnej dopravy v komponente Udržateľná doprava, za ktorý zodpovedá ministerstvo dopravy. Rezort Andreja Doležala (nom. Sme Rodina) si pri verejnej doprave kladie za ciel zvýšiť počet cestujúcich. Priznáva totiž, že hoci dotácie rastú, podiel ciest verejnou dopravou stagnuje.

Vyšší počet ľudí vo vlakoch a autobusoch by mal znamenať menej ľudí v autách a aj nižšie emisie z cestnej dopravy. Tie sa od roku 1990 zvýšili o 2,8 megatony, teda 40 percent. Doprava tvorí 18 percent slovenských emisií oxidu uhličitého.

Problémov je vo verejnej doprave viac. Najviac skloňovaným je jej nízka kvalita v porovnaní so západnými štandardmi. To znamená zanedbané autobusy a vozne vlakov, zlý stav železničných a autobusových staníc, dlhé intervaly medzi vlakovými spojeniami, či samotná dĺžka železničného spojenia v porovnaní s jazdou autom.

To je materiálna stránka problému. Aj na ňu plán obnovy myslí. V pláne obnovy sa jej venuje v  časti investície: podpora ekologickej osobnej dopravy. Podľa rezortu dopravy je však problémom aj samotný systém, akým dnes verejná doprava funguje. Respektíve absencia tohto systému. Práve to by mala riešiť reforma verejnej osobnej dopravy, v ktorej chce ministerstvo rôzne formy dopravy zladiť a efektívnejšie koordinovať.

Štátny tajomník Kmeť: Cyklodoprava bola v pláne obnovy vždy, kritiku som nepochopil

Mimovládky a niektorí europoslanci v januári kritizovali ministerstvo dopravy pre chýbajúcu cyklodopravu v návrhu plánu obnovy. S jej financovaním však rezort počítal od začiatku. „Kritiku som nepochopil, je to nedorozumenie,” hovorí štátny tajomník rezortu JAROSLAV KMEŤ.

„Často vidíme, že jedným smerom idú autobusy, ktoré objednávajú kraje a v rovnakom čase ide rovnakým smerom aj vlak. Je to mrhanie financií daňových poplatníkov. Musíme presne definovať, aké sídlo, ktorou formou dopravy obslúžime. S týmto plánom sa nám podarilo zladiť jednotlivé módy dopravy tak, aby do seba zapadali a boli vzájomne komplementárne, nie konkurenčné,” povedal v rozhovore pre portál EURACTIV Slovensko štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť (Sme Rodina).

Tento problém by mal vyriešiť plán dopravnej obslužnosti. Ten stanoví usporiadanie a prevádzku verejnej dopravy a zavedie jednotné požiadavky na národnej aj regionálnej úrovni. V prvej fáze sa určí požadovaný rozsah železničnej dopravy. Navrhne tiež posilnenie spojov na tratiach s najväčším potenciálom presunu cestujúcich z áut do vlakov. Implementácia plánu dopravnej obsluhy by mala priniesť zvýšenie počtu vlakových spojených o 40 percent. Náklady by sa mali znížiť o 17 percent.

Jednotné lístky

Atraktivitu a efektivitu verejnej dopravy by napokon mali zvýšiť aj spoločné cestovné lístky. Tie by mali zahŕňať rôzne formy dopravy aj rôznych dopravcov. Pre integráciu cestovného a umožnenie vydávania spoločných lístkov bude štát musieť najskôr investovať do zjednotenia a úpravy predajných a vybavovacích systémov. Ministerstvo očakáva, že by to malo stáť približne 25 miliónov eur. Tento výpočet vychádza z výmeny predajného systému Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) z roku 2019.

Ako to bude vyzerať a čo všetko bude do systému patriť je ešte otázne. V pláne obnovy sa najskôr píše o železničnej, prímestskej autobusovej a mestskej doprave. O pár riadkov neskôr je už pri mestskej doprave otáznik. Integrácia tarifného systému by mala prebehnúť do 30. júna 2026. Plán dopravnej obslužnosti by mal byť hotový už do konca tohto roku.