Európske inštitúcie by mohli mať problém so schválením nového nariadenia, ktoré sa týka znižovania emisií oxidu uhličitého z nových osobných áut. Hoci sa očakávalo že členské štáty tento týždeň schvália predbežne dojednaný kompromis s Európskym parlamentom, napokon k tomu nedošlo.
Berlínu, ktorý voči návrhu oponoval, sa podarilo získať dostatočnú podporu na zablokovanie schvaľovania návrhu. Vozidlá luxusných nemeckých automobiliek ako Daimler či BMW majú oveľa vyššiu spotrebu paliva a vypúšťajú viac škodlivých emisií než napríklad autá talianskeho Fiatu.
K odloženiu hlasovania už pritom došlo niekoľkokrát, hoci predbežný kompromis medzi Radou a Parlamentom sa podarilo dosiahnuť už v júni. Najprv sa čakalo na výsledky nemeckých volieb. O nariadení mal potom rozhodnúť Výbor stálych zástupcov (Coreper), ktorý ho ale posunul na hlasovanie ministrov.
Posun naplnenia cieľa
Napriek uzavretému júnovému kompromisu, prišlo Nemecko s novým vlastným návrhom, podľa ktorého sa má splnenie emisného cieľa 95 g CO2/km rozložiť počas 4 rokov. Namiesto termínu do roku 2020 by ho tak výrobcovia automobilov postupne naplnili až v roku 2024.
Eurokomisárka pre klimatické opatrenia Connie Hedegaard označila takýto návrh za neprijateľný.
Ak ostatné štát na zmenu pristúpia, bude to pravdepodobne znamenať, že kompromis dohodnutý s Parlamentom sa zruší a o návrhu sa bude rokovať v druhom čítaní. Tým by sa celý proces rokovaní pretiahol až do budúceho roku.
Nemecko ale tvrdí, že Rada EÚ má len počkať na prípadné ústupky zo strany Parlamentu a dohoda sa bude môcť dosiahnuť ešte v rámci prvého čítania a na základe júnového kompromisu ešte v priebehu nasledujúcich týždňov.
Podľa litovského predsedníctva ale príliš veľa priestoru pre rokovania so zástupcami europarlamentu nezostáva.
Blokovalo i Slovensko
Medzi krajinami, ktoré podporili nemecký postoj boli všetky krajiny V4, teda aj Slovensko, Británia, Portugalsko i Estónsko. Hoci Paríž spočiatku nemeckým snahám oponoval, na rokovaní Rady sa im napokon nepostavil.
Odmietavý postoj naopak zachovalo Taliansko a Dánsko.
Švédska ministerka životného prostredia Lena Ek upozornila, že ak dôjde k ďalšiemu zdržovaniu rokovaná, EÚ možno nestihne prijať nové pravidlá ani do roku 2015, do kedy platí súčasná legislatíva pre znižovanie emisií z áut. Prekážkou by mohli byť budúcoročné voľby do Európskeho parlamentu, ktoré jednania o legislatíve na nejakú dobu odsunú bokom.