Šéf elektromobility v Scanii: Každý druhý kamión, ktorý vyrobíme, bude elektrický

Tony Sandberg. [Archív/Slovenská asociácia pre elektromobilitu]

Okrem udržateľnosti dáva prechod na elektrické kamióny pre firmy aj ekonomický zmysel, tvrdí Tony Sandberg zo švédskej automobilky Scania. „V nasledujúcich desiatich rokoch chceme dosiahnuť cenovú paritu našich vozidiel s dieselovými. Preto na trhu predstavujeme stále viac a viac typov kamiónov na rôzne využitie,“ vysvetľuje.

Tony Snadberg je riaditeľom oddelenia Scania Pilot Partner, ktoré sa v rámci firmy zameriava na rozvoj elektromobility. 

Elektrické kamióny sa na celkovej nákladnej doprave na Slovensku podieľajú asi jedným percentom. Čo vám napadne pri tomto čísle?

Je to, samozrejme, nízke číslo, ale niekde začať treba. Je, naopak, možno dobre, že začiatok nie je uponáhľaný. Dôležité budú následné kroky, ktoré bude treba postupne zrýchľovať.

Ako je na tom Slovensko v porovnaní so Švédskom alebo zvyškom Európskej únie?

Čo sa týka elektrickej nákladnej dopravy, sme niekde na piatich percentách. Ale používajú sa u nás aj autá na bioplyn a vodík, čo sú tiež bezemisné vozidlá. Celosvetovo elektrické kamióny na svete tvoria asi jedno percento z nákladnej dopravy.

Vaša spoločnosť Scania sa usiluje o to, aby 10 percent z jej celkového predaja vozidiel bolo elektrických do roku 2025 a 50 percent do roku 2030, a to vo všetkých oblastiach podnikania: v stavebníctve, v diaľkovej doprave, ťažbe dreva a podobne. Podľa Eurostatu bolo do konca roka 2022 bolo v EÚ zaregistrovaných len približne 4 000 elektrických nákladných vozidiel. Nie je vaša ambícia príliš odvážna?

Scania sa z vlastnej iniciatívy zaviazala k plneniu niektorých vedecky podložených cieľov. Na základe vedeckých metód sme si nastavili meranie a výpočet našej vlastnej klimatickej stopy. Skúmame ju za celý cyklus, od získavania potrebných surovín cez produkciu vozidiel, ich využívanie až po ich vyradenie a recykláciu. V porovnaní s ostatnými pohonmi je elektrina energeticky najefektívnejší spôsob dopravy. Počas životného cyklu jedného kamióna vieme oproti dieselu ušetriť 86 percent CO2. Pri súčasnom energetickom mixe Európskej únie by to bolo len 37 percent, preto sa musíme viac sústrediť na výrobu energie z vetra a slnka. To je spôsob, akým vieme zachrániť klímu a planétu.

Na aké typy využitia sú dnes dostupné elektrické kamióny?

Scania sa zameriava len na ťažké nákladné vozidlá, nie na ľahké úžitkové vozidlá. Máme mestské elektrické kamióny na prepravu potravín, paliet, zber odpadu či vozidlá s miešačkou betónu. V zásade ide o vozidlá s nosnosťou od 22 do 29 ton na opakované jazdy s krátkymi vzdialenosťami do 350 kilometrov.

Hľadáme ale stále nové a nové spôsoby využitia elektrických kamiónov. Chceme na trhu predstaviť komplikovanejšie modely s dlhším dojazdom, ťažobné autá, nákladné vozidlá na drevo, záchranárske vozidlá a podobne.

Teraz začíname s výrobou elektrických ťahačov pre diaľkovú dopravu schopné utiahnuť 64 ton súpravy na vzdialenosť 350 kilometrov. Ťažké dieselové kamióny dnes majú veľkú uhlíkovú stopu, a preto v elektrických variantoch vidíme cestu, ako ju znížiť.

Ako vysvetľujete firmám, že je pre ne výhodné prejsť na elektrickú kamiónovú dopravu?

Najdôležitejšia je udržateľnosť. Veríme si ale aj preto, že prechod na elektrickú dopravu dáva zmysel pre našich zákazníkov, hlavne finančný. V nasledujúcich desiatich rokoch chceme dosiahnuť cenovú paritu našich vozidiel s dieselovými. Preto na trhu predstavujeme stále viac a viac variantov a typov kamiónov na rôzne využitie.

Vo všeobecnosti firmy vidia pri elektrických kamiónoch problém hlavne v obstarávacej cene. Kedy bude cena porovnateľná?

Cenová parita medzi dieselovými a elektrickými kamiónmi bude rozdielna v rôznych častiach sveta aj podľa toho, o aký spôsob dopravy ide, aké sú v danom prostredí vzťahy na trhu a aké sú ceny elektriny

Ide o to, že drahé sú hlavne batérie, ktoré tvoria hlavnú časť ceny vozidla. Spoliehame sa ale na úspory z rozsahu. Onedlho bude elektrinou poháňané všetko, batérie budú všadeprítomné, preto postupne budú klesať aj ich ceny. Musíme zároveň zvyšovať kapacitu batérií. Aj preto kapacita batérií, ktoré zavádzame do našich vozidiel, sa už oproti predošlým generáciám batérií zdvojnásobila.

Napriek tomu vieme zabezpečiť stále len polovicu potrebnej energie na jeden deň. Stále nie sme na úrovni mestských autobusov, ktoré sa vedia nabiť za noc a byť v prevádzke počas celého dňa. Je to neustále o hľadaní kompromisu medzi cenou a kapacitou batérie. My v tom ale máme jasno. U nás bude cenová parita v roku 2030.

Elektromobilita v kamiónoch je ešte ďaleko, plyn vie pomôcť hneď, tvrdí priemysel

S názorom priemyslu nesúhlasia aktivisti a analytici, ktorí upozorňujú, že nástup elektromobility do sektora cestnej nákladnej dopravy bude rýchlejší, než sa zdá. Obe strany sa zhodujú, že dekarbonizácia kamiónov bude racionálny proces.

Aké sú dnes najväčšie prekážky rozvoja elektrickej nákladnej dopravy v Európskej únii?

Elektrická nákladná doprava nie je len o kamiónoch. Tie nemôžu fungovať bez elektriny. Okolo áut musíme vybudovať potrebný ekosystém: zákony, regulácie, finančné stimuly, ale zo všetkého najviac nabíjaciu infraštruktúru. To je pre nás niečo úplne nové a musíme sa do toho ponoriť. Scania už dnes vie prispôsobovať riešenia na nabíjanie pre potreby rôznej palety klientov. Vieme ich napasovať na autobusy, veľké či malé kamióny. K tomu sme schopní dodať aj potrebný softvér na monitorovanie a kontrolu nabíjania počas noci, aby vozidlá boli pripravené na prepravu.

Ako by mala nabíjacia infraštruktúra vyzerať?

V našom výhľade do roku 2030 počítame s rôznym piliermi nabíjacieho ekosystému. Najväčšiu časť bude tvoriť nabíjanie v depách, čo bude dopĺňať nabíjanie v cieľovej stanici. Tento systém sa ale nezaobíde bez verejnej nabíjacej infraštruktúry. Čím dlhšie budú jazdy, tým viac bude dopravca potrebovať nabíjať na verejných nabíjacích staniciach a menej vo vlastných priestoroch. Táto infraštruktúra sa ešte len musí postaviť, preto my nečakáme, ale sústreďujeme sa na nabíjanie na úrovni miest a regiónov.

Koľko nabíjacích staníc budeme v Európskej únii potrebovať?

Do roku 2030 budeme v Európskej únii potrebovať takmer 16-tisíc nabíjacích miest. To je slušné číslo. Scania sa chce pustiť do dobrodružstva verejných nabíjacích staníc, ale podľa našich predpokladov budeme vedieť zabezpečiť len 10 percent potrebnej kapacity. Budeme ich potrebovať oveľa viac. Treba si uvedomiť, že každé nabíjacie miesto bude potrebovať nabíjaciu kapacitu presahujúcu 700 kW. Predstavme si situáciu, že sa na jednom takom mieste zíde 100 kamiónov. To je veľmi veľa energie, ktorú potrebujeme do nich dostať.

Je to vôbec reálne? Podľa vášho výhľadu potrebujeme na Slovensku do roku 2030 takýchto verejných nabíjacích miest potrebovať 256, pričom zatiaľ nemáme ani jedno. 

To ale nie je cieľ spoločnosti Scania. Je to niečo, čo bude potrebné pre vybudovanie udržateľnej dopravy v EÚ a uvoľnenie oveľa väčšieho počtu elektrických kamiónov na európsky trh.

Nepovedal by som, že Slovensko je bielym miestom na mape. Je cítiť, že elektrická nákladná doprava si na Slovensku získava veľa pozornosti. Nielen Slovensko, ale aj ostatné krajiny budú musieť do nej investovať výrazne viac peňazí. Európske regulácie takisto tlačia na členské štáty, aby do roku 2030 vyriešili otázku infraštruktúry.

Na čo treba myslieť pri budovaní nabíjacej infraštruktúry pre kamióny. V čom sa napríklad líši od infraštruktúry pre osobné autá?

Infraštruktúra musí byť väčšia a spoľahlivejšia. Treba si uvedomiť že ide o obchodný vzťah firiem, čiže celý systém musí byť funkčný za každých okolností. Keď idete v osobnom aute, môžete si počkať, kým sa uvoľní, alebo si spraviť obchádzku, ak daná nabíjacia stanica nefunguje. Nebude to mať pre vás významné finančné následky. V nákladnej doprave ale prichádzate o čas, tým pádom aj zákazky a peniaze, čo je pre firmu problém. Čo sa týka technickej stránky, nabíjacie miesta musia byť výkonnejšie a budú si vyžadovať aj viac priestoru pre veľké kamióny. K tomu treba pripočítať aj ďalšie zariadenia, ako reštaurácie, toalety a podobne.

Ako pripraviť elektrické siete na nabíjanie kamiónov

Nákladné autá predstavujú menej ako dve percentá vozidiel v EÚ, no sú zodpovedné za 25 percent emisií z cestnej dopravy. Bez dobrého plánovania môže ich elektrifikácia znamenať vyššie náklady pre ľudí, energetický systém a životné prostredie, píše JULIA HILDERMEIER.

Ako o tom uvažuje vaša firma?

V tomto biznise je čas kľúčovou komoditou, preto sa snažíme celý prechod čo najviac urýchliť. S našimi klientmi, poskytovateľmi infraštruktúry, objednávateľmi prepravy, ale aj ďalšími časťami spoločnosti pracujeme na veľkých pilotných projektoch. Vo Švédsku, v Nórsku a Nemecku už máme ťažké, plne elektrické kamióny s hmotnosťou 64 až 74 ton. To by sme si pred dvoma rokmi nevedeli ani predstaviť, dnes je to skutočnosť. Nie sú ešte komerčne dostupné, ale postupne ich chceme vyrábať pre všetkých zákazníkov. Máme pilotné projekty na nabíjacie stanice s viac ako 1 MW (Megawatt Charging System, MCS). Sme aktívni v jednom projekte s podporou švédskej vlády. Zisťujeme, či to celé dáva zmysel a ako dlho by trvalo vybudovať takéto stanice a celý ekosystém. Za nás vieme ale uistiť, že kamióny už budú v tom čase pripravené.

Ktoré formy podpory zo strany štátu alebo EÚ sú najefektívnejšie na podporu rozvoja elektrickej dopravy?

Vo Švédsku máme dotácie na elektrické kamióny, na úrovni EÚ existuje dotačná podpora pre infraštruktúru. V Nemecku majú významné stimulačné programy pre kamióny aj infraštruktúru a krajinu to naštartovalo k zaujímavým výsledkom. Existujú ale aj ďalšie nástroje, ako napríklad odpustenie mýta pre bezemisné vozidlá. Treba preto hľadať ich správnu kombináciu. Prechod by ale nemal byť len na pleciach štátu, prispieť by sme k nemu mali my všetci. Štart transformácie nákladnej dopravy ale majú v rukách objednávatelia prepravy. Oni majú „finančné svaly“ na to, aby aj prevádzkovateľov dopravy dotlačili k zmene.

Partner témy

O téme Doprava môžeme písať aj vďaka našim partnerom. Ich podpora umožňuje portálu EURACTIV Slovensko investovať odborné kapacity do širšieho a hlbšieho pokrývania vývoja európskych a národných politík a dôležitých tém. Redakčný obsah portálu EURACTIV Slovensko je nezávislý od názorov jeho podporovateľov.