Šéf Volva: Elektronákladiaky sa presadia až po roku 2027, keď Únia spoplatní emisie v doprave

[rawpixel.com]

Samotná daň z uhlíka na fosílne palivá v cestnej doprave od roku 2027 však nezabezpečí prudký nárast bezemisných vozidiel na cestách, tvrdí v rozhovore pre portál EURACTIV generálny riaditeľ skupiny Volvo Martin Lundstedt. Na to treba aj infraštruktúru a dostatok zelenej energie.

Emisie z dopravy v Európskej únii sa od roku 1990 do roku 2023 zvýšili o 26 percent, čím sa toto odvetvie stalo „problémovým dieťaťom“ ekologickej transformácie. Európa si pritom stanovila cieľ znížiť do roku 2050 emisie v doprave o 90 percent.

Európsky parlament by mal dnes prijať nové pravidlá pre nákladné autá a autobusy. Opatrenia drasticky znížia počet dieselových nákladných vozidiel, ktoré sa môžu predávať v Európe. To má prinútiť výrobcov nákladných vozidiel zvýšiť podiel vozidiel s nulovými emisiami, či už ide o batériové elektrické, alebo vodíkové nákladné autá.

„Vidíme to ako náročné, ale vidíme to ako uskutočniteľné,“ povedal o nových cieľoch Lundstedt, generálny riaditeľ skupiny Volvo, ktorá vyrába najmä nákladné autá a autobusy, a dodal, že „technológia je k dispozícii“.

„Skutočnosť je však taká, že môžete mať k dispozícii vybavenie, ale potrebujete mať infraštruktúru, kapacitu siete, zelenú energiu, dodávateľský reťazec a cenovú paritu,“ povedal Lundstedt.

Emisie nákladných áut majú klesnúť o 90 percent

Nové osobné autá o 12 rokov nebudú môcť jazdiť na spaľovací motor, pre tie nákladné až taká prísna legislatíva nebude, keďže sú ťažšie elektrifikovateľné. Napriek tomu výrobcom neprešla snaha o začlenenie syntetických palív do zelených cieľov. 

Zatiaľ čo EÚ za posledných päť rokov prijala niekoľko zákonov, ktoré by mali zabezpečiť splnenie týchto podmienok, ako napríklad nariadenie o infraštruktúre alternatívnych palív (AFIR) a smernicu o obnoviteľnej energii (RED), šéf Volva upozorňuje, že Európa potrebuje prejsť „od PowerPointu k presadeniu opatrení do praxe“.

Aby sa zlepšila konkurencieschopnosť vozidiel s nulovými emisiami, je podľa neho potrebné spoplatniť emisie z fosílnych palív.

Spoplatnenie fosílnych palív nevyrieši všetko

Trh s uhlíkom doteraz spoplatňoval emisie približne 10-tisíc priemyselných podnikov a elektrární. Po novom budú za emisie CO2 platiť aj domácnosti. Pre oblasť vykurovania a pohonné hmoty zavedie Európska únia paralelný systém – takzvané ETS2.

Od roku 2027 začne EÚ stanovovať cenu emisií CO2 zo spaľovania benzínu a nafty. Výrobcom palív uloží povinnosť kupovať si v rámci ETS2 emisné certifikáty. Tento krok má zvýšiť dopyt po ekologickejších alternatívach, ale zároveň aj vyššiu cenu pohonných hmôt.

Zahrnutie cestnej dopravy do obchodovania s emisiami sa pravdepodobne dotkne najmä chudobnejších členských štátov EÚ, kde domácnosti využívajú ojazdené a emisne náročné vozidlá. Podľa štúdie Postupimského inštitútu pre výskum klímy si vodiči áut priplatia za benzín až 10,5 centov za liter benzínu a 12 centov za naftu.

Napriek tomu, že Lundstedt nespochybňuje ciele EÚ týkajúce sa emisií CO2 pre nové kamióny, varoval, že je predčasné očakávať, že počet kamiónov s nulovými emisiami po roku 2027 prudko vzrastie.

V roku 2023 tvorili nákladné vozidlá s naftovým motorom totiž 95,7 percent nových registrácií nákladných vozidiel v Európe, zatiaľ čo elektrické nákladné vozidlá predstavovali len 1,5 percenta trhu v porovnaní s 0,8 percenta v roku 2022, podľa priemyselného združenia ACEA.

„Nemôžeme očakávať […], že zrazu celý trh prejde na batériové elektrické alebo elektrické palivové články alebo spaľovanie vodíka,“ povedal. „Máme k dispozícii produkty a vybavenie a teraz musíme pokračovať v práci v celom hodnotovom reťazci.“

Šéf elektromobility v Scanii: Každý druhý kamión, ktorý vyrobíme, bude elektrický

Okrem udržateľnosti dáva prechod na elektrické kamióny pre firmy aj ekonomický zmysel, tvrdí Tony Sandberg zo švédskej automobilky Scania. „V nasledujúcich desiatich rokoch chceme dosiahnuť cenovú paritu našich vozidiel s dieselovými,“ vysvetľuje. 

Partner témy

O téme Doprava môžeme písať aj vďaka našim partnerom. Ich podpora umožňuje portálu EURACTIV Slovensko investovať odborné kapacity do širšieho a hlbšieho pokrývania vývoja európskych a národných politík a dôležitých tém. Redakčný obsah portálu EURACTIV Slovensko je nezávislý od názorov jeho podporovateľov.