Šefčovič predstavil nový dopravný balík, jeho cieľom je trojitá nula

Prvé plne elektrické smetiarske auto, s ktorým prišli Švédi [EPA-EFE/Srdjan Suki]

V roku 2025 majú nové nákladiaky vypúšťať o 15 percent emisií menej ako v roku 2019. Výrobcovia považujú cieľ za príliš prísny, environmentalisti za nedostatočný.

Európska komisia vo štvrtok 17. mája predstavila tretí a posledný legislatívny balík z oblasti „bezpečnej, čistej a prepojenej mobility“.

Podpredseda Komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič v rozhovore pre TASR uviedol, že balík kladie dôraz je na emisné štandardy pre nákladné autá, upravuje nové systémy pre bezpečnosť vozidiel a zaoberá sa aj elektromobilitou, batériami autonómnymi vozidlami.

Výrobcovia automobilov označili nové emisné ciele pre nákladiaky pre roky 2025 a 2030 za príliš prísne. Environmentalisti Šefčovičov balíček privítali, podľa nich však existuje priestor pre zvýšenie prvého cieľa v roku 2025 z 15 na 24 percent.

Cieľ trojitá nula

Šefčovič pripomenul, že ide o iniciatívy v rámci energetickej únie, ktorých zámerom je zavádzať v širokom meradle nové technológie, podporovať „zelené batérie“ a budovať infraštruktúru pre autá budúcnosti, čo podporuje cieľ známy ako „trojitá nula“: nulové emisie, nulové dopravné zápchy a nulová nehodovosť.

„V treťom mobilitnom balíčku stanovujeme nové emisné štandardy pre nákladné autá. Zavádzame tiež nový systém pre bezpečnú prevádzku vozidiel. A sú tu aj dva ďalšie dôležité prvky – akčný plán pre výrobu batérií v Európe, s čím úzko súvisí historicky prvé oznámenie o technológiách budúcnosti, čiže autonómne vozidlá,“ opísal Šefčovič nové právne návrhy.

Štát už prispieva na elektromobily samosprávam. Zadotuje aj stavbu nabíjačiek

Obce, mestá a kraje majú prístup k novej, miliónovej dotačnej schéme pre nákup elektrických vozidiel. V druhom polroku by mala pribudnúť podpora na výstavbu nabíjacích staníc. Tiež však zrejme nepresiahne milión eur.

Slovenský eurokomisár upozornil, že pri zavádzaní emisných štandardov pre nákladné vozidlá Únia dobieha konkurentov zo Spojených štátov, Číny a Japonska, ktoré už tieto normy zaviedli. Cieľom európskej exekutívy je, aby aj vďaka tejto právnej úprave boli európske vozidlá do konca budúceho desaťročia najbezpečnejšie na svete. V praxi to znamená znížiť emisie kamiónov o 15 percent do roku 2025 a o 30 percent do roku 2030.

„Po rozsiahlych konzultáciách, a to aj s automobilovým priemyslom, sme nadobudli presvedčenie, že tieto ciele sa dajú dosiahnuť. Najmä ak sa využijú všetky technologické vymoženosti, ktoré už dnes existujú a ktoré výrobcovia nákladiakov doteraz nevyužívali,“ uviedol.

Spresnil, že ide napríklad o účinnejšie lubrikanty, lepšie využitie rôznych súčiastok, aerodynamickejšie kabíny, ale aj  nový dizajn áut, nové typy motorov či značkovanie pneumatík podľa typu áut. To by malo spotrebiteľom ušetriť náklady na palivo a zníži uhlíkové emisie.

Nové bezpečnostné prvky

Šefčovič upozornil, že dôraz na zavádzanie nových bezpečnostných prvkov vozidiel bude zaujímavý aj pre Slovensko ako veľkého výrobcu áut.

Už v priebehu troch rokov by sa mali povinne zavádzať nové bezpečnostné technológie. Ide spolu o 11 čŕt, medzi ktoré patrí aj automatické brzdenie pri priechodoch a nepredvídaných prekážkach, technológie na udržanie auta v jazdnom pruhu či na výstrahu pre vodiča s cieľom obmedziť zlyhanie ľudského faktora.

Už dnes sú tieto technológie zavádzané v luxusných vozidlách. Komisia chce znížiť počet obetí cestných nehôd, lebo každý deň na európskych cestách zahynie okolo 70 ľudí. Podľa jej odhadov nové technológie by v budúcom desaťročí mali zabrániť 7 300 zbytočným úmrtiam a okolo 39 tisíc zraneniam v dôsledku dopravných nehôd, čo pre spoločnosť ušetrí 73 miliárd eur.

Automobilky nemajú skončiť ako Kodak. Šefčovič navrhne nižšie emisné limity

Výrobcovia áut a mimovládky žiadajú Brusel, aby sa zameral aj na lode a lietadlá.

Šefčovič si myslí, že na túto právnu iniciatívu sa dá pozerať ako na trojnásobné víťazstvo. „Zabezpečíme, že budeme mať čistejšie ovzdušie v mestách a prispejeme k boju proti klimatickým zmenám. Novými emisnými štandardmi tlačíme na európsky priemysel, aby bol najkonkurencieschopnejší na svete, pokiaľ ide o kvalitu a modernizáciu. A do tretice, aj v prípade osobných aj v prípade nákladných áut pôjde o dramatické úspory pohonných hmôt. Verím, že aj autopriemysel si uvedomuje, že to je jediná správna cesta,“ dodal.

Zdôraznil, že v prípade osobných vozidiel európske trhy v najbližších rokoch očakávajú 80 typov áut s elektrickým segmentom. Je pravdepodobné, že rovnako sa zachovajú aj výrobcovia nákladných áut, lebo aj oni vedia, že do roku 2025 budú musieť začať využívať všetky dostupné moderné technológie.

ACEA: 15 percent je veľa

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) oznámilo, že berie na vedomie najnovší návrh Komisie zavádzajúci okrem iného aj prvé emisné normy CO2 pre nákladné vozidlá v krajinách EÚ.

ACEA, ktoré zastupuje sedem hlavných výrobcov ťažkých úžitkových vozidiel v EÚ, v reakcii na návrh Komisie uviedlo, že ide o dôležitú súčasť širšej stratégie na ďalšie znižovanie uhlíkových emisií v cestnej doprave, čo je cieľ, ku ktorému sa automobilový priemysel vedome hlási.

Podľa správy ACEA, združenie víta dvojstupňový prístup Komisie s cieľmi stanovenými na roky 2025 a 2030. Automobilový priemysel víta aj návrh na neskoršie overenie indikatívneho cieľa do roku 2030, čo o niekoľko rokov majú umožniť najnovšie technológie palivovej účinnosti.

Slovenské automobilky považujú Šefčovičov dopravný balíček za „nerealistický“

Zväz automobilového priemyslu chce minimalizovať svoje ohrozenie novou legislatívou.

Napriek tomu však ACEA upozornila, že úrovne znižovania emisií navrhnuté Komisiou na roky 2025 a 2030 (15 percent a 30 percent) sú príliš agresívne a neboli zvolené s osobitným zreteľom na trh s nákladnými automobilmi. Vývoj produktov pre ťažké úžitkové vozidlá, ktoré sa majú predávať v roku 2025, len teraz prebieha, a vzhľadom na krátky časový úsek pre dosiahnutie prvého míľnika sú ciele príliš vysoké.

„Zdá sa, že Európska komisia jednoducho prijala rovnaké úrovne znižovania emisií CO2, ktoré už navrhla pre osobné autá a malé dodávky, a aplikovala ich na ťažké nákladné vozidlá bez úplného uznania základných rozdielov medzi týmito segmentmi vozidiel,“ uviedol generálny tajomník ACEA Erik Jonnaert v správe pre médiá.

Environmentalisti: 15 percent je málo

Jonnaert ďalej upozornil, že po roku 2025 má dôjsť k ďalšiemu zníženiu emisií o 15 percent (do roku 2030), čo je v rozpore s realistickým technologickým vývojom, lebo najdokonalejšie technológie šetriace palivo si vyžadujú určitý čas na rozvoj.

ACEA privítala skutočnosť, že európska exekutíva stanovila ako východiskový bod pre tieto ciele rok 2019. To umožní všetkým výrobcom nákladných vozidiel v EÚ, aby používali rovnaký výpočtový nástroj na oznamovanie emisií CO2 pre široké spektrum nákladných automobilov. To povedie k skutočnej porovnateľnosti údajov medzi vozidlami a výrobcami, čo vytvorí pevný základ pre tvorbu budúcich štandardov.

Združenie pripomenulo, že nákladné automobily v krajinách EÚ presúvajú viac ako 14 miliárd ton tovarov ročne. Dodávajú viac ako 70 percent celkovej pozemnej nákladnej dopravy v Európe a približne 90 percent z celkovej hodnoty tovarov.

Aktivisti: Nové ciele pre emisie áut sú „darčekom pre automobilky“

Legislatívny balíček pre čistú mobilitu neobsahuje povinné kvóty pre výrobu nízkoemisných automobilov.

Podľa environmentálnej mimovládky Transport & Environment Šefčovičov návrh ušetrí majiteľom nákladiakov 5 000 eur ročne na znížených nákladov na palivo, posilní konkurencieschopnosť európskych výrobcov a zníži emisie z dopravy o milióny ton. Legislatívne návrhy však podľa nej nie sú dostatočne ambiciózne, aby naplnili európske klimatické ciele. Cieľ pre rok 2025 by mal byť na úrovni až 24 percent. Mimovládka sa odvoláva na podobné podporu veľkých firiem využívajúcich špedíciu ako IKEA, Unilever, Carrefour a Nestlé, ako aj skupinu šiestich náročných krajín vrátane Francúzska a Holandska.

Transport & Environment pripomenul, že nákladiaky predstavujú len 5 percent všetkých vozidiel na cestách, vypúšťajú však až 22 percent všetkých emisií z vozidiel. Napriek tomu neboli doteraz nákladiaky podriadené štandardom v oblasti palivovej efektívnosti.