Slovensko bodovalo nabíjačkami, Dánsko zosadilo lídra. Index elektromobility priniesol prekvapenia

Rebríček EV Index 2024 hodnotí najmä sieť a dostupnosť nabíjacích staníc pre elektormobily. [TASR/DPA]

Nové výročné hodnotenie rozvoja elektromobility EV Index 2024 hodnotí štáty podľa počtu nabíjačiek v pomere k elektromobilom či ich dostupnosti v krajine. Slovensko sa v rámci Európy umiestnilo na 12. mieste z 30 spolu s Estónskom, pričom si medziročne polepšilo. Úspešný výsledok má ale háčik.  

Druhé vydanie rebríčka, ktorý zostavuje holandská spoločnosť podnikajúca v oblasti dát a mapovacích technológií HERE Technologies a britská výskumná firma v oblasti automobilového priemyslu SBD Automotive, prinieslo niekoľko nečakaných výsledkov. Na prvom mieste v rámci Európy nahradilo Dánsko minuloročného víťaza Nórsko, ktoré je dlhodobo vnímané ako svetový líder v prechode na elektromobilitu.  

Ďalšie prekvapenie bolo z domáceho trhu: Slovensko sa nielen umiestnilo o tri priečky vyššie ako vlani, ale zožalo najväčšiu chválu v oblasti, ktorá je často vnímaná ako jeho Achillova päta. Vysoké skóre získalo za pomer počtu registrovaných elektromobilov (BEV) k počtu verejných nabíjačiek (22,5 z 25 bodov), pričom v tomto smere má byť Slovensko štvrté najlepšie v Európe. 

V elektromobilite nás predbehli susedné krajiny, dotujú ju z plánu obnovy

Slovensko je automobilová veľmoc, no Slováci kupujú najmenej elektroáut zo všetkých krajín EÚ. Okrem daňových úľav pre firmy by elektromobilite pomohli priame dotácie na nákup elektroáut z plánu obnovy ako to je v Česku, Poľsku či Rakúsku, píše Patrik Križanský.

„Na urýchlenie rozvoja elektromobility sa priemysel musí sústrediť na vytvorenie vysokokapacitného a zároveň jednoduchého nabíjania. Pre používateľov to znamená dostávať včasné informácie o stave a dostupnosti nabíjacích staníc, z viac technologického hľadiska zase integráciu batérie vozidla s jeho navigačným systémom pre presnejšie predpovede dojazdu pri šoférovaní,“ uviedol, ako výber hodnotili, viceprezident pre dynamické priestorové dáta v HERE Technologies Christopher Handley. 

Domáca infraštruktúra posilňuje 

Podľa štatistík Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) bolo ku koncu júna 2024 na Slovensku 2 158 verejných nabíjacích miest v 861 lokalitách s celkovým inštalovaným výkonom 107 536 kilowattov. Pozitívom je hlavne fakt, že tempo zrýchľuje – od začiatku tohto roka pribudlo 350 nových nabíjacích miest a kapacita sa zvýšila až o tretinu.  

„Najväčší nárast je u najvýkonnejších nabíjačiek, ktoré sú kľúčové pre dlhé trasy a rýchle nabíjanie,“ priblížil Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA). Na Slovensku majú najviac nabíjačiek ZSE Drive, ejoin, GreenWay či IONITY.  

Slovensko je v predaji elektroáut na chvoste Únie, v budúcnosti sa mu to nemusí vyplatiť

Nabíjačiek pre elektromobily je dosť, Slováci si však elektroautá pre chýbajúcu podporu od štátu takmer nekupujú. Môže to odradiť investorov do batériových tovární, píše RASTISLAV ŽEMBERY.

ZSE Drive nedávno otvorila v Bratislave prvú veľkú mestskú nabíjaciu „čerpačku“. „Je to čerpacia stanica určená najmä pre zákazníkov, ktorí nemajú doma alebo v práci kde nabíjať elektromobily. Tento mestský hub slúži pre čo najrýchlejšie nabitie auta. Aktuálne máme šesť ultrarýchlych nabíjacích bodov, teda parkovacích miest, kde vie zákazník dostať výkon 300 až 400 kW,“ vysvetlil vedúci business development e-mobility ZSE Drive Rastislav Žembery. Firma financovala projekt city hubu z eurofondov v spolupráci s ministerstvom dopravy a ministerstvom hospodárstva. 

Úspech Slovenska v pomere nabíjačiek k autám na cestách, ktorý vyzdvihuje holandsko-britský index elektromobility, však nie je až taký jednoznačný. Elektromobilov máme totiž reálne menej oproti väčšine susedov. Slovensko je v predaji elektromobilov na chvoste Európskej únie, čiže aj pomalšia výstavba nových nabíjacích staníc stíha jednoducho pokrývať slabé tempo prírastku elektromobilov na našom území.   

Ku koncu roka 2023 bolo podľa dát SEVA na Slovensku evidovaných 10 273 osobných a malých úžitkových batériových elektromobilov. Tempo prírastku tiež zrýchľuje, počas minulého roka narástol ich počet o 4 293.   

Podľa SEVA je brzdou rozvoja ako pri nabíjačkách, tak aj pri samotných elektromobiloch hlavne chýbajúca podpora zo strany štátu. Významným aspektom je aj sila a stabilita elektrickej prenosovej siete, bez ktorej sa stanice vo veľkom budovať nedajú.

Vláda síce vo februári na výjazdovom rokovaní v Košiciach deklarovala, že bude riešiť praktické problémy rozvoja elektromobility na Slovensku, v realite napreduje len pomaly. Ministerstvo hospodárstva čelilo aj kritike za pomalé vyhodnocovanie žiadostí a podpisovanie zmlúv so žiadateľmi v rámci dvoch výziev na vybudovanie nabíjacej infraštruktúry z Plánu obnovy, keďže v júli 2024 mestá ani po roku nemali podpísané zmluvy. 

Konsolidačný balíček, ktorý v septembri schválila vláda a vo štvrtok 3. októbra ho čaká finálne hlasovanie v parlamente, však priniesol zmenu v zákone o dani z príjmov, podľa ktorej sa od januára 2025 zníži daň z nepeňažného príjmu zamestnanca na batériové elektrické vozidlá a plug-in hybridné elektrické vozidlá z jedného na pol percenta.  

„Firemné vozidlá v cenovej kategórii, v ktorej sa pohybujú BEV, si spravidla vyberajú tí zamestnanci, ktorí budú tieto vozidlá využívať a motivácia nižšej dane má presmerovať ich pozornosť ku kúpe vozidla s nulovými emisiami,“ vysvetlil Viktor Marušák, generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR.   

Patrik Križanský ale upozornil, že pridlhé diskusie o tom, či štát nakoniec podporí, alebo nepodporí nákup elektromobilov, alebo prijme ďalšie odporúčané zvýhodnenia, vytvárajú na trhu neistotu a nestabilitu. Čaká sa podľa neho aj na spustenie dotačného programu, ktorý je obsiahnutý v schválenom Akčnom pláne pre rozvoj elektromobility. 

„Zrýchlenie rozvoja infraštruktúry, koncepčné zavádzanie daňových úľav, ako i spustenie strednodobých dotačných programov by určite napomohli zvýšiť podiel elektromobilov na Slovensku. O výsledkoch takýchto opatrení sa dá presvedčiť pohľadom na štatistiky v okolitých krajinách,“ doplnil zástupca importéra Škoda Auto Slovensko a člen Výkonného výboru SEVA Jaroslav Hercog. 

Nástup elektrickej nákladnej dopravy bude rýchly, Slovensko ale ešte nie je pripravené

Na Slovensku zatiaľ nie je ani jedna verejná lokalita prispôsobená pre nabíjanie nákladných vozidiel. Prvá fáza elektrifikácie nákladnej dopravy bude prebiehať v depách a logistických centrách. Výrobcovia a prepravcovia napriek chýbajúcej verejnej infraštruktúre už postupne prechádzajú na bezemisnú dopravu.

Pomáhajú investície aj štátna podpora 

Nórsko a Luxembursko sa umiestnili tento rok druhé a tretie, zatiaľ čo Nemecko sa prepadlo na piatu pozíciu. Posledné priečky obsadili Poľsko, Cyprus, Maďarsko a Malta.  

Index HERE-SBD EV 2024 hodnotil rast infraštruktúry v Spojených štátoch a v 30 krajinách Európy. Na hodnotenie používal štyri kľúčové metriky: prvou je, koľko musí vodič prejsť, aby našiel nabíjačku, teda počet verejných elektronabíjačiek na dĺžku ciest; druhou je čas, ako rýchlo sa dá nabíjať, čiže priemerná kapacita nabíjačiek; treťou je počet elektromobilov na cestách v porovnaní s autami so spaľovacími motormi a napokon štvrtou kategóriou je pravdepodobnosť nájsť voľnú nabíjačku, čiže pomer registrovaných elektromobilov k verejným nabíjačkám.  

V prvom štvrťroku 2024 sa podľa autorov rebríčka na celom svete predalo viac ako tri milióny elektrických vozidiel (EV). Väčší počet áut na cestách prináša aj väčší dopyt po ďalších a lepších nabíjacích staniciach. Index HERE-SBD EV 2024 odhaľuje, že hoci sa vývoj infraštruktúry posúva vpred, stále sú potrebné aj ďalšie investície. 

Autori indexu konštatujú, že v Európe má naďalej najväčšiu nabíjaciu sieť Nemecko, zatiaľ čo Dánsko, Belgicko a Spojené kráľovstvo sa pretekajú vo zvyšovaní hustoty rozloženia nabíjacích bodov. 

Napriek celkovému rastu verejných nabíjacích bodov však index poukazuje na slabinu najmä v strednej a vo východnej Európe, kde štáty, ako Maďarsko, Poľsko a Rumunsko, ale i Slovensko, potrebujú viac investícií do infraštruktúry, hlavne v odľahlejších či vidieckych územiach. 

Výstavba nabíjačiek z plánu obnovy mešká, rezort hospodárstva chce termín stihnúť

Do roku 2026 má na slovenských diaľniciach pribudnúť viac ako 230 ultrarýchlych nabíjačiek. Asociácia pre elektromobilitu sa obáva, že pre technickú náročnosť a zdĺhavé povoľovacie procesy ich Slovensko nestihne vybudovať včas. Neminuté peniaze navrhuje presmerovať na dotácie pre elektromobily.

Nariadenie Európskej únie o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR) aktuálne stanovuje určité minimálne požiadavky na zabezpečenie základného pokrytia v každej krajine, ale štáty si musia samy nastaviť stratégiu, ako tieto minimá prekročiť. Napríklad Holandsko používa veľa nabíjačiek priamo na uliciach, zatiaľ čo Nórsko sa zameriava na vysokovýkonné nabíjačky a vo veľkom využíva aj domáce nabíjanie. 

Štáty, ktoré sa umiestňujú na najvyšších priečkach, majú tiež spoločnú silnú podporu zo strany vlády. V Európe sú to napríklad Dánsko a Luxembursko, kde funguje podpora vo forme rôznych daňových úľav. Opakom je podľa indexu Írsko, kde predaj elektromobilov výrazne klesol aj pre zníženie vládnych stimulov. 

Partner témy

O téme Doprava môžeme písať aj vďaka našim partnerom. Ich podpora umožňuje portálu EURACTIV Slovensko investovať odborné kapacity do širšieho a hlbšieho pokrývania vývoja európskych a národných politík a dôležitých tém. Redakčný obsah portálu EURACTIV Slovensko je nezávislý od názorov jeho podporovateľov.