Slovensko prispelo k tvorbe Jednotného európskeho neba

Foto: Flickr.com / lrargerich (Licencia Creative Commons)

Jednotné európske nebo II je balíček dvoch nariadení, ktoré majú zvýšiť efektívnosť leteckej dopravy v Európe a to vytvorením priamych vzdušných ciest, zlepšením leteckej kontroly a vybudovaním deviatich funkčných vzdušných blokov (FAB). Dôsledkom toho by sa mali skrátiť lety, zlepšiť ceny leteniek a znížiť emisie. 

Právne predpisy na vytvorenie Jednotného neba boli prijaté v roku 2004 a implementáciea by mala byť dokončená v júni 2012. Dohoda, ktorú včera podpísalo Slovensko s Rakúskom, Bosnou a Hercegovinou, Chorvátskom, Českou republikou, Maďarskom a Slovinskom je základom vytvorenia štvrtého vzdušného bloku FAB CE zo spomínaných deviatich.

Podľa podpredsedu Európskej komisie a komisára pre dopravu Siima Kallasa, „dohoda o FAB CE je dôležitým úspechom, ktorým sa päť členských štátov Európskej únie a dva susediace štáty zaviazali k štruktúrovanej spolupráci smerom k lepšiemu riadeniu vzdušného priestoru a k optimalizácii poskytovania služieb letovej navigácie“.

Tvorba vzdušných blokov (FAB) je základom pre vytvorenie Jednotného európskeho neba. Uľahčujú totiž prácu navigátorov a ich užšiu spoluprácu. Zjednodušujú aj koordináciu vzdušného priestoru, čo prispeje k zvýšeniu výkonnosti, ktorá bola stanovená v právnych predpisoch o Jednotnom európskom nebi.

Vytvorenie bloku FAB CE umožní tok hlavnej letovej prevádzky v smere východ – západ, pričom lietadlá budú prelietavať cez viac než jedného poskytovateľa letovej navigácie v smere do severnej časti letového priestoru. Ako vo svojej správe uvádza Európska komisia „spoločný plán výkonnosti bloku FAB CE je v súlade s výkonnostnými cieľmi celej EÚ od druhého referenčného obdobia, t. j. od roku 2015".