Sprísnený režim na nemeckých hraniciach ohrozuje slovenský priemysel

Sprísnené opatrenia na nemeckých hraniciach spôsobujú kolóny kamiónov. [EPA-EFE/Martin Divisek]

Nemecko považuje Slovensko spolu s Českom a rakúskym Tirolskom za vysoko rizikové oblasti pre šírenie nových mutácií vírusu COVID-19. Od nedele preto na hraniciach vyžaduje 48-hodinové negatívne testy. Podľa Európskej komisie, rezortu diplomacie aj zamestnávateľov to „ohrozuje vnútorný trh“.

Rezort zahraničných vecí sa snaží situáciu riešiť. Minister Ivan Korčok dnes (18. februára) o opatreniach rokoval spolu so šéfmi diplomacií Česka a Rakúska s nemeckým partnerom Heikom Maasom. Chcel dosiahnuť, aby sa šoféri kamiónov nemuseli preukazovať testom vôbec alebo aby sa jeho platnosť predĺžila na 72-hodín. Nemecko jeho žiadosť neakceptovalo.

Na prísne kontroly na nemeckých hraniciach zareagovala aj Európska komisia. Komisár pre spravodlivosť Didier Reynders a komisárka pre vnútorné záležitosti Ylva Johansson adresovali v utorok (16. februára) európskym lídrom list. Pripomínajú v ňom, že členské štáty sa dohodli na spoločnom prístupe k riadeniu rizika vo vzťahu k pandémii COVID-19.

„Tento prístup vytvára rovnováhu medzi opatreniami proti šíreniu vírusu a plynulým pohybom osôb a tovaru v rámci Európskej únie. Jednostranné rozhodnutia o uzavretí hraníc môžu spôsobiť fragmentáciu a prerušenie základných dodávateľských reťazcov, a tým ohroziť vnútorný trh EÚ,“ píše eurokomisia v liste. O vážnosti situácie svedčí aj fakt, že svoj nekompromisný postoj bude Nemecko vysvetľovať na najbližšom stretnutí Európskej rady 25. februára.

Vonkajšie hranice Únie sa otvoria najskôr v júli

Európska únia plánuje plne otvoriť vnútorné hranice v Schengenskom priestore do konca júna, a v júli začne uvoľňovať cestovanie do EÚ, oznámila eurokomisárka pre vnútorné záležitosti Ylva Johansson.

Zelené pruhy majú ostať priechodné

Snaha rezortu zahraničných vecí zatiaľ nie je úspešná. Ešte pred zavedením opatrení poslal šéf slovenskej diplomacie nemeckej strane diplomatickú nótu a intervenoval u Európskej komisie. Spolu s ministrom dopravy Andrejom Doležalom žiadali, aby eurokomisia urýchlene vyhodnotila, či sú nemecké požiadavky na predkladanie testov pri nákladnej doprave v súlade so zavedením a fungovaním zelených cestných pruhov. Tie sú podľa rezortu diplomacie základným predpokladom na zabezpečenie nepretržitých dodávok vo vnútornom trhu EÚ.

„Všetci rozumieme obavám zo šírenia nových mutácií vírusu naprieč Európou. Musíme sa ale snažiť zavádzať len také opatrenia, ktoré nebudú narúšať dodávateľské reťazce a umožnia fungovanie dohodnutých zelených pruhov na zabezpečenie plynulého pohybu tovarov,“ zdôraznil minister zahraničných vecí Korčok.

Podľa Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ) môže obmedzenie kľúčovej dopravnej tepny akou je Nemecko „viesť k zrúteniu vnútorného trhu a narušeniu dodávateľských reťazcov“. Zamestnávatelia tvrdia, že ide o „priame ohrozenie zásobovania slovenského priemyslu“.

Situácia začína komplikovať život aj automobilkám. „Tieto okolnosti významne sťažujú už i tak dlhodobo náročnú situáciu v krehkom medzinárodnom dodávateľskom reťazci, čo môže vyústiť do omeškania dodávok,“ uviedla hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová vo vyjadrení pre EURACTIV Slovensko.

Žiadne časové rámce ani presné kritériá. Komisia radí štátom, ako rozmýšľať o konci koronaobmedzení

Málo ambiciózna stratégia radí štátom v postupnosti rušenia obmedzení. Snaží sa predísť politickému napätiu a neopakovať chaotický nástup národných riešení a jednostranných krokov štátov zo začiatku pandémie COVID-19 v EÚ.

Praktické problémy

Zamestnávatelia zdôrazňujú, že slovenskí vodiči kamiónov majú ťažkosti dostať sa v rámci 48- hodinovej platnosti testu k nemeckým hraniciam. Situáciu podľa nich nevyrieši ani prípadné testovanie slovenských vodičov nákladnej dopravy v Česku. „Testovanie sa spravidla koná v centrách miest, kam nie je povolený vjazd nákladných vozidiel, vodič nesmie opustiť vozidlo kvôli poisteniu prepravovaného tovaru,“ poukazuje na praktické problémy s dodržovaním opatrení RÚZ.

Podľa spoločnosti U.S. Steel Košice sa kritická situácia na nemeckých hraniciach stupňuje. „Podľa našich informácií kamióny čakajú vyše dvadsať hodín na  hraniciach medzi Nemeckom a Českou republikou. Ak sa problém urýchlene nevyrieši, hrozí, že vodičom kamiónov vyprchá platnosť testov a v dôsledku zdržania sa nestihnú včas vrátiť.  My potom nebudeme mať k dispozícii ďalšie kamióny,” uviedol hovorca U. S. Steel Košice Ján Bača pre EURACTIV Slovensko.

Nemecko: Opatrenia sú nevyhnutné

Nemecko zatiaľ diplomatickým snahám o zrušenie opatrení odoláva.  Nemecký minister vnútra Horst Seehofer apely eurokomisie označil za „lacnú radu z Bruselu,“ uviedol portál Politico.

„Hraničné kontroly v srdci Európy sú bolestivé, ale v súčasnosti neexistuje žiadny iný spôsob, ako vírus zastaviť,” vyhlásil Seehofer v pondelok. Sľúbil, že bude spolupracovať so susednými krajinami. „Čo najskôr sa vrátime do normálu,” povedal šéf nemeckého rezortu vnútra.

Bavorsko, ktoré spolu so Saskom zaviedlo povinné testy na hraniciach, má najvyššie počty obetí koronavírusu z celej krajiny. To môže vysvetľovať aj nekompromisný postoj  premiéra tejto spolkovej krajiny Markusa Södera. „Nemôžeme dovoliť, aby prísne protipandemické opatrenia, ktoré sme zaviedli, vyšli navnivoč. Obyvatelia Nemecka sa správajú príkladne a voľný pohyb cez hranice predstavuje priveľké riziko,” povedal bavorský premiér Söder.