Európska komisia plošne znížila clá na elektromobily dovážané z Číny, aby zmiernila napätie medzi Bruselom a Pekingom. Kým pre ostatné európske automobilky klesli clá o desatiny percent, Tesla bude za dovoz svojich elektroáut platiť namiesto 21 len deväť percent z ceny vozidla.
Európska komisia ponúkla augustovým znížením výšky ciel na čínske elektroautá jasný signál, že je otvorená rokovaniam a vyriešeniu dlhodobého obchodného sporu s Čínou.
Pod tlakom Francúzska začala Európske komisia na jeseň 2023 prvýkrát v histórii antidumpingové vyšetrovanie čínskych elektromobilov. Má podozrenie, že Čína ich predáva na európskom trhu za cenu, ktorá je nižšia ako ich náklady na výrobu. Vyšetrovanie má zabezpečiť ochranu európskych firiem pred nekalou konkurenciou a spravodlivú hospodársku súťaž.
V júni tohto roka predbežné výsledky antisubvenčného vyšetrovania ukázali, že ceny čínskych elektromobilov sú dotované štátom. Eurokomisia sa preto rozhodla na ne uvaliť ďalšie clá – vo výške 17,4 percent pre výrobcov, ktorí spolupracujú pri európskom vyšetrovaní čínskych subvencií, a až 38,1 percenta pre automobilky, ktoré nechceli preukázať, aké úľavy a dotácie od Číny dostávajú. Západné značky vyrábajúce elektromobily v Číne, ako Tesla, Dacia a BMW, mali čeliť clu vo výške 21 percent.
Komisia tento týždeň uviedla, že sa clá na všetky tri vyšetrované čínske automobilky znížia, pričom poplatok pre BYD klesne zo 17,4 na 17 percent, Geely z 19,9 na 19,3 percenta SAIC z 37,6 na 36,3 percenta. Elektrovozidlá Tesla vyrábané v Číne však budú zdanené len deviatimi percentami.
Zľavy na clo dostanú len „individuálne overení“ výrobcovia
Európska komisia zdôvodnila výnimku pre Teslu tým, že znížené clo zodpovedá subvenciám, ktoré výrobca dostáva od čínskej vlády.
Výrobcovia elektromobilov aj odbory sú za opatrný prístup
Európska asociácia pre elektromobilitu (AVERE), ktorej členom je u nás Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), v júni vyzvala obe strany, aby sa vyhli eskalácii obchodného napätia. Vyššie clá síce riešia krátkodobé problémy, ale často vedú k vyšším cenám, zníženej dostupnosti výrobkov a napätým medzinárodným vzťahom, pričom nič z toho nie je prospešné pre európskych spotrebiteľov ani výrobcov automobilov.
Namiesto toho by sa podľa asociácie mala Únia zamerať na zvýšenie konkurencieschopnosti európskeho priemyslu. To zahŕňa podporný regulačný rámec, nákupné stimuly, prístup k dôležitým materiálom a cenovo dostupnej energii a dostatočnú nabíjaciu infraštruktúru.
Na obozretnosť vyzýva aj asociácia industriALL Europe, ktorá zastupuje sedem miliónov zamestnancov v európskom výrobnom, energetickom a ťažobnom sektore. V júni varovala, že akékoľvek odvetné opatrenie zo strany Pekingu by mohlo spôsobiť problémy pre pracovníkov v európskom priemysle.