Uniknutý volebný manifest stredopravej Európskej ľudovej strany sľubuje „zrevidovať“ postupné vyraďovanie áut so spaľovacími motormi. To vyvoláva otázky, či sa v prípade víťazstva konzervatívnych strán v eurovoľbách budú rušiť ťažko vydobyté zákony v rámci Zelenej dohody.
Tento rok v júni budú Európania voliť nový Európsky parlament. Zvolených europoslancov potom bude čakať schvaľovanie predsedu alebo predsedníčky eurokomisie, navrhnutého členskými štátmi.
Prvé odhady tvrdia, že vo voľbách do Európskeho parlamentu by najväčšiu stratu mohli utrpieť (okrem najväčších frakcií ľudovcov a socialistov) hlavne zelení, zatiaľ čo posilniť by mohli konzervatívne a ultrapravicové europarlamentné skupiny. Aj preto by nová európska exekutíva, teda eurokomisia, nemusela mať v klimatickej agende také silné ambície ako doteraz.
Hoci vo väčšine hlavných miest EÚ téma európskych volieb zatiaľ nerezonuje, v Bruseli už začala predvolebná kampaň. Poslanci Európskeho parlamentu ohlasujú svoje kandidatúry a vydávajú stanoviská k aktuálnym témam. Novinárom zas unikajú návrhy politických manifestov, čo je šikovný spôsob, ako zistiť reakciu verejnosti ešte pred dokončením dokumentu.
Otvoriť už uzavreté zelené politiky
Minulý týždeň sa portál Euractiv dostal k návrhu manifestu Európskej ľudovej strany (EPP), ktorá je najväčšou parlamentnou skupinou. Ako všetky manifesty, aj tento dokument je plný vzletnej rétoriky, ktorej cieľom je dať voličom pocit, aké hodnoty spolupodpisujú, keď podporia kandidátov EPP.
V časti manifestu, ktorý sa venuje doprave, je najzaujímavejšou časťou nasledujúca veta:
„Odmietame politiku zákazu – ako je zákaz spaľovacích motorov – a tiež ju čo najskôr zrevidujeme.“
Ľudovci dlhodobo nesúhlasia so zákazom predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Nemecký europoslanec, ktorý zastupoval EPP v diskusiách o sprísnení noriem CO2 pre nové autá a dodávky, dlho namietal proti „ideológii zákazu“ Komisie.
Gieseke varoval, že rozhodnutie ukončiť predaj vozidiel so spaľovacím motorom by viedlo k „havanskému efektu“, takže Európania by jazdili na starých autách so spaľovacím motorom celé desaťročia, podobne ako je to v hlavnom meste Kuby.
Tento postoj sa skutočne spája s „technologicky otvoreným“ prístupom EPP k dekarbonizácii, ktorý v podstate hovorí, že EÚ by si nemala vyberať technologických víťazov, v tomto prípade elektrické vozidlá. Európska komisia tiež trvá na tom, že má technologicky neutrálny prístup, aj keď kritici o tom nie sú presvedčení.
Čo je možno zaujímavejšie, EPP výslovne hovorí o zámere „revidovať [zákon] čo najskôr“.
Dôsledky tohto vyhlásenia sú ďalekosiahle – najväčšia skupina Európskeho parlamentu deklaruje svoj zámer znovu otvoriť uzavretú a dohodnutú legislatívu a chce zmeniť niečo, čo podpísali Európsky parlament aj členské štáty.
Ak sa to podarí v prípade spaľovacích motorov, nie je vylúčené, že sa spätne otvoria aj ďalšie zákony v rámci Európskej zelenej dohody. Tá má doviesť európske štáty k nulovým emisiám do roku 2050.
Takýto krok spochybňuje dedičstvo súčasnej šéfky Európskej komisie Ursuly von der Leyen alebo prinajmenšom jej prvé funkčné obdobie.
Podobne ako prezident Trump nemilosrdne zrušil legislatívu z Obamovej éry pri nástupe do úradu v roku 2017, mohli by EPP a ich spojenci oslabiť Zelenú dohodu v jej súčasnej podobe?
V Bruseli sa očakáva, že Európa sa v nasledujúcich voľbách posunie ďalej doprava. Ak to bude prospešné pre EĽS (a aby sme boli spravodliví, existujú špekulácie, že hlavnými príjemcami budú ďalšie pravicové skupiny ECR a ID), skupina môže podmieniť svoju podporu budúceho predsedu Európskej komisie jeho podporou prehodnotenia zákaz.
Vozidlá s elektrickým pohonom
V tejto diskusii sa však prehliada jeden aspekt – napriek zneniu manifestu nie sú autá so spaľovacím motorom podľa legislatívy skutočne zakázané. Zakazuje sa skôr používanie fosílnych palív.
Najmä vďaka úsiliu Nemecka sa nové autá poháňané výlučne syntetickými palivami vyrobenými zo zeleného vodíka budú môcť predávať aj po roku 2035.
To znamená, že autá so spaľovacím motorom sú už v podstate zachránené – pokiaľ jazdia na e-palivá a nie na benzín alebo naftu.
Či tento technický detail bude stačiť na to, aby sa ľudovci nepokúšali „revidovať“ zákon – a propagovala svoj zámer tak urobiť u voličov –, to sa ešte len uvidí.