Prečo by bolo zrušenie zákazu spaľovacích motorov po roku 2035 chybou

POZNÁMKA: Všetky názory v tomto stĺpčeku sú názormi autora(ov), nie názormi Euractiv.sk

Ľudia si často myslia, že ide o zákaz automobilov, ale cieľ sa týka množstva vypusteného uhlíka, nie konkrétnych technológií. [Pexels.com/Kindel Media]

Európska ľudová strana by urobila chybu, ak by oslabila nariadenie, ktoré poháňa klimatické a priemyselné zmeny v európskom automobilovom priemysle, píše JULIA POLISCANOVA.

Julia Poliscanova je senior riaditeľkou pre vozidlá a dodávateľské reťazce elektronickej mobility v mimovládnej organizácii Transport & Environment.

Elektromobily zaznamenali od roku 2020 veľký nárast. Vlády naprieč Európou ich považujú za súčasť kľúčovej politiky na riešenie rastúcich emisií v doprave. Únia nie je jediná, ktorá požaduje, aby sa po roku 2035 predávali len nové autá bez emisií. Podobné plány majú aj Spojené kráľovstvo, Kalifornia, Kanada a Čile.

Niektorí konzervatívni politici teraz chcú, aby sa cieľ EÚ na rok 2035 zrušil, pretože voličom sľúbili, že im nebudú „zakazovať“ autá. Takýto krok by poškodil klímu, európsky automobilový priemysel a aj samotných vodičov.

Pozrime sa najprv na klímu. Nariadenie o bezemisných automobiloch po roku 2035, spolu s priebežnými cieľmi na roky 2025 a 2030, prináša približne štyri miliardy ton úspor CO2, čo je takmer 15 percent z celkového klimatického plánu Európske únie Fit for 55. Popri obnoviteľným zdrojom je batériový elektrický pohon jednou z mála technológií pripravených na rýchle nasadenie na zníženie globálnych emisií uhlíka. Ak nebudeme konať, Európu a klímu to bude stáť veľa.

Verejnosť je často zavádzaná tvrdením, že ide o zákaz automobilov, no tento cieľ sa týka množstva vypusteného uhlíka, nie konkrétnych technológií. Tento cieľ spĺňajú aj autá s vodíkovými palivovými článkami, elektrické autá na batérie a, na základe kompromisu na poslednú chvíľu, aj obnoviteľné palivá s neutrálnym obsahom uhlíka.

Posledné menované potrebuje ešte implementujúcu legislatívu. My si nemyslíme, že e-palivá dávajú veľký zmysel z hľadiska nákladov, klímy alebo efektívnosti. Napriek tomu tá možnosť existuje.

Čo by to znamenalo pre automobilový priemysel? Niektorí tvrdia, že zavádzanie elektromobilov sa spomaľuje, čo bude znamenať, že sa emisné ciele nenaplnia. No rovnomerný každoročný nárast predaja elektromobilov nikdy nebol realistický. T&E už pred rokmi predpovedal, že trh s elektrickými vozidlami bude v rokoch 2023/2024 stagnovať.

Dôvodom je, že emisné pravidlá EÚ pre autá sa sprísňujú raz za päť rokov, čo spôsobuje pokles predaja v medziobdobí. To vysvetľuje pokles predaja automobilov v EÚ v prvom štvrťroku tohto roka. Automobilky odkladajú niektoré predaje a predstavujú nové modely bližšie k roku 2025, ktorý je ďalším termínom na splnenie emisných požiadaviek.

Predaj elektrických vozidiel závisí aj od vnútroštátnej politiky. Na trhoch s náhlymi zmenami alebo bez stabilného podporného rámca predaj klesá. V Nemecku v roku 2024 predaj klesol o 16 percent po náhlom zrušení dotácie na elektrické vozidlá. V Taliansku, kde sa vláda otvorene stavia proti elektrickým autám, treba takmer nulový rast predaja vysvetliť meškajúcimi alebo zle nadizajnovanými podpornými schémami. Naopak, v krajinách s podpornými politickými rámcami predaj rastie. Vo Francúzsku je to stabilný daňový bonus a nová nízkonákladová lízingová schéma, v Belgicku, kde je korporátna sféra podporovaná v prechode na elektrické flotily alebo Spojené kráľovstvo, kde tento rok vstupuje do platnosti politika, ktorá vyžaduje od výrobcov áut postupný zvýšený podiel predaja elektrických vozidiel s 80-percentným podielom v roku 2030.

Z tohto všetkého vyplýva, že diskusia o výške samotných cieľov je príliš obmedzená.

Nerušte zákaz spaľovacích motorov, odkazujú automobilky európskym lídrom

Výrobcovia automobilov varujú, že zrušením zákazu predaja nových benzínových a naftových áut od roku 2035 by politici „potrestali“ aktérov, ktoré už do prechodu na elektromobilitu investovali. Okrem automobiliek sú to aj výrobcovia batérií či nabíjačiek.

Európske nariadenie o spaľovacích motoroch je pravdepodobne najsilnejšou politikou na podporu elektrických vozidiel a priťahuje miliardové investície. Na to, aby boli ciele na roky 2025 – 2035 úspešné, potrebujú aj sprievodný rámec pre automobilový priemysel, podobný tomu, čo robia Francúzi.

Podpora by mala zahŕňať zvýšenie dopytu po elektrických vozidlách (kde môže pomôcť Sociálny klimatický fond EÚ), balík opatrení na rýchlu modernizáciu infraštruktúry, schvaľovanie inštalácie nabíjačiek a kroky na zabezpečenie konkurencieschopných nákladov miestnej výroby.

Pre vodičov nebude prechod na masový trh elektromobilov úplne hladký, keďže sú to nepreskúmané vody. Najväčším problémom sú ale cenovo nedostupné modely elektromobilov.

Takmer polovica súčasných modelov sú veľké prémiové vozidlá. Cenovo dostupné modely, ako Renault 5 alebo VW ID2, sa na cestách očakávajú koncom roka 2024, teda v čase, keď sa má dosiahnuť cieľová hodnota CO2 pre automobily na rok 2025. Odloženie cieľa by spôsobilo pre vodičov ďalšie komplikácie.

Zrušenie cieľa automobilov s nulovými emisiami do roku 2035 by viedlo k strate investícií a spôsobilo by, že európsky automobilový priemysel bude menej konkurencieschopný a ešte viac by zaostával za svetovými konkurentmi. Zároveň by pripravili európskych vodičov o cenovo dostupné ekologické modely potrebné na prechod na nové vozidlá. Je toto to, čo konzervatívci a ich voliči skutočne chcú?

Svet sa rýchlo stáva elektrickým s európskymi výrobcami alebo bez nich. V čase, keď už môžeme nechať predvolebné slogany za sebou, by oslabovanie tohto cieľa bolo chybou.