Slovenský autopriemysel potrebuje reštart, inak stratí konkurencieschopnosť

POZNÁMKA: Všetky názory v tomto stĺpčeku sú názormi autora(ov), nie názormi Euractiv.sk

Kľúčom pre budúcnosť autopriemyslu je fungujúci ekosystém automobiliek, subdodávateľov, výskumných inštitútov a univerzít ako aj dobre pripravená a efektívna pracovná sila, píše Patrik Križanský zo SEVA. [rawpixel.com]

Vláda má v priebehu tohto mesiaca rokovať o tom, ako by mal slovenský automobilový priemysel prejsť na elektromobilitu. Inšpirovať sa môže Nemeckom, kde vláda tento trend zachytila a spoločne s priemyslom a odbormi chce uviesť do roku 2030 na trh 15 miliónov elektromobilov, píše Patrik Križanský.

Patrik Križanský je riaditeľom Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA).

Nemusíme asi zbytočne zdôrazňovať, že v tomto období kľúčových zmien pohonu vozidiel budúcnosti musíme reagovať. Inak môžeme do roku 2030 stratiť podstatnú časť výkonu našej ekonomiky a mnoho pracovných miest. Naša krajina potrebuje „refresh“ svojej hospodárskej politiky, ktorá by mala obsahovať jasné ciele a opatrenia.

V tomto smere by sme sa mohli inšpirovať stratégiami iných krajín, kde sa podobnými výzvami a príležitosťami už zaoberajú a stihli sa v tomto smere posunúť výrazne vpred.

Nemôžeme už viac čakať, hovorí Fico o prechode na elektromobilitu

Premiér po rokovaní o autopriemysle a elektromobilite na Slovensku prisľúbil, že do mesiaca bude spracovaný dokument, ktorý bude obsahovať konkrétne legislatívne, inštitucionálne a finančné opatrenia. „Chceme vidieť jasný legislatívny plán,“ zdôraznil.

Najdôležitejšie nemecké odvetvie musí mať zelený plán

Dobrým príkladom by mohol byť plán Spolkového ministerstva hospodárstva a ochrany klímy (BMWK) s názvom Priemyselná politika v čase zmien. Rezort v ňom konštatuje, že najdôležitejším odvetvím z pohľadu obratu (vyše 410 miliárd eur) je v Nemecku s takmer 800-tisíc zamestnancami automobilový priemysel.

Správne si všíma, že s rozvojom bezemisnej dopravy vznikajú tradičným vývozcom automobilov noví globálni konkurenti najmä v Číne a Spojených štátoch, pričom preferovanou technológiou sa stali batériové elektromobily.

Aby nemecká vláda tento trend zachytila, stanovila si spoločne s priemyslom a odbormi za cieľ uviesť do roku 2030 na trh 15 miliónov batériových elektromobilov. To je konkrétny cieľ aj záväzok, ku ktorého naplneniu bude potrebné implementovať viacero stratégií.

BMWK plánuje len do roku 2026 podporiť transformáciu automobilového priemyslu na nové technológie sumou 6 miliárd eur, a to konkrétne podporou investícií výrobcov vozidiel a ich subdodávateľov, financovaním regionálnych transformačných iniciatív a inovatívnych hubov či napríklad dotačného programu Elektro-Mobil.

Nabíjačkový ekosystém aj baterkárne

Podpora takýchto inovačných centier v Nemecku zahŕňa okrem iných aj iniciatívu ARENA2036, v ktorej sa spájajú poprední nemeckí výrobcovia a dodávatelia automotive s Univerzitou v Stuttgarte pri spoločnom vývoji, testovaní a validácii nových technológií pre automobilový priemysel. Štátne stimuly podporujú aj prechod na elektromobilitu, inovácie a vývoj v tejto oblasti a posilňujú celý hodnotový výrobný reťazec.

Ďalším konkrétnym cieľom Nemecka je podporiť plošnú výstavbu nabíjacej infraštruktúry a mať do roku 2030 v prevádzke milión verejných nabíjacích bodov. Úlohou schémy Deutschlandnetz je pokryť biele miesta na mape a podporiť výstavbu nabíjacích hubov vo viac ako tisíc lokalitách s vysokorýchlostným nabíjaním najmenej 200 kW na každý nabíjací bod.

Samostatnou kapitolou je nemecká podpora investícií do batériového priemyslu a nových kapacít na výrobu batérií. Konkrétnym príkladom je nedávno ohlásená štátna pomoc pre batériovú gigafactory Nortvolt. Európska komisia súhlasila s tým, aby Nemecko poskytlo štátnu pomoc vo výške 902 miliónov eur pre závod v Heide s ročnou kapacitou 60 GWh. To umožní výrobu batérií pre takmer milión elektromobilov ročne.

Automobilky: Z plánu obnovy by mali ísť dotácie na elektroautá aj na domáce nabíjačky

Automobilky na Slovensku budú vyrábať čoraz viac elektroáut, tie sú však pre Slovákov neatraktívne. Pomôcť by mohli dotácie nielen na kúpu elektromobilu, hybridu či nabíjačky, ale aj zníženie diaľničného poplatku či výhodnejšie domáce nabíjanie.

Komplexná podpora

Dokument Priemyselná politika v čase zmien Spolkového ministerstva hospodárstva a ochrany klímy definuje význam nemeckého priemyslu, ktorý je pre krajinu zdrojom inovácií, prosperity, zamestnanosti a sociálnej stability. Ministerstvo tvrdí, že ho možno charakterizovať rozmanitosťou, výkonnosťou, kvalitou a dobrou integráciou v európskom vnútornom trhu.

Zároveň však správne identifikuje potenciálne hrozby. Kľúčom pre budúcnosť je fungujúci ekosystém automobiliek, väčších aj menších automotive subdodávateľov, výskumných inštitútov a univerzít, ako aj dobre pripravená a efektívna pracovná sila.

Medzi ďalšie odporúčané opatrenia pre Nemecko patrí zabezpečenie stabilných a  konkurencieschopných dodávok energií, modernizácia infraštruktúry, zjednodušenie byrokracie a urýchlenie povolení, podpora inovácií a digitalizácie, stimulovanie investícií a financovania, posilnenie európskeho vnútorného trhu, znižovanie kritických závislostí v dodávateľských reťazcoch a podpora dekarbonizácie priemyslu.

Počet nabíjačiek pre elektromobily na Slovensku rastie, v tempe výstavby však zaostáva za EÚ

Okrem výstavby nabíjacích staníc je Slovensko pozadu aj v samotnom predaji elektromobilov, ktorý je u nás najnižší v rámci Európskej únie. Výrazný nárast nabíjacích staníc by však mal nastať už v tomto roku.

Slovensko musí efektívne reagovať

Takýto prístup k hospodárskej politike (pretože tak sme si v našom regióne zvykli v minulosti priemyselnú politiku označovať) je nevyhnutný aj pre udržanie Slovenska ako relevantného hráča na globálnom trhu a pre zabezpečenie jeho ďalšieho hospodárskeho rastu.

Nemecký príklad môže našej ekonomike poskytnúť cenný základ pre revíziu existujúcej hospodárskej politiky, a preto odporúčame, aby bol využitý pri nasmerovaní a akcelerácii transformácie priemyslu vrátane zrýchlenia zelenej transformácie tak, aby naša krajina dokázala efektívne reagovať na súčasné a budúce výzvy.

Pretože ak dnes niektorí jednotlivci podozrievajú krajiny Západu, že si zo strednej Európy spravili montážnu dielňu, tak niekedy pred tridsiatimi rokmi by sme opatrenia na podporu zahraničných investícií v podobných strategických dokumentoch pravdepodobne našli. Má preto význam sa ich obsahu venovať práve dnes a pozorne si všímať, kam sa uberajú silnejší a úspešnejší globálni hráči, ktorí pre našu ekonomiku predstavujú najväčších investorov aj obchodných partnerov.