Bratislave a Košiciam sa z unijného rozpočtu vrátia milióny za dopravné projekty

Ilustračný obrázok. [FOTO TASR/Milan Kapusta]

Podpredseda vlády Richard Raši naznačil, že Únia bude uznávať DPH ako oprávnený náklad  pri eurofondových dopravných projektoch aj po roku 2020 a aj pri projektoch s hodnotou nad päť miliónov eur.

Daň z pridanej hodnoty (DPH) pri projektoch mestskej hromadnej dopravy (MHD) bude definitívne oprávneným nákladom. Rozhodnutie podpísala v stredu (20. februára.) eurokomisárka pre regionálny rozvoj Corina Cretu. Informoval o tom vo štvrtok na brífingu podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Richard Raši (Smer-SD) s tým, že Bratislave a Košiciam sa tak spolu vráti viac ako 40 miliónov eur.

Európska komisia podľa Rašiho priznala oprávnenosť DPH pri projektoch MHD, konkrétne pri modernizácií električkových tratí, po intenzívnych rokovaniach. „Po dlhých a dlhých vyjednávaniach sa nám podarilo dospieť k tomu, že Európska komisia zapracovala do svojho usmernenia, ktoré bolo predmetom zasadnutia expertnej skupiny pre eurofondy, že DPH môže byť uznaným nákladom,“ skonštatoval.

Bratislave a Košiciam sa vrátia eurofondy za DPH pri dopravných projektoch

Európska komisia prijala argumentáciu Slovenska, uznala DPH ako oprávnený náklad na financovanie eurofondových dopravných projektov a vráti Bratislave a Košiciam milióny eur.

Ako dodal, definitívne záverečné usmernenie urobila Komisia v novembri minulého roka. Rokovania boli zakončené rozhodnutím eurokomisárky pre regionálny rozvoj.

Na účet mesta Košice bude podľa jeho slov vrátených viac ako 15 miliónov eur. V prípade Bratislavy ide o vyše 25 miliónov eur. Týka sa to pritom najmä projektu električkovej trate do Petržalky.

Komisia ustúpi aj do budúcnosti

Vicepremiér zároveň naznačil, že Komisia možno ustúpi od pôvodného návrhu, aby sa DPH uznávala ako oprávnený náklad len pri projektoch do päť miliónov eur. Slovenská vláda od zverejnenia májových legislatívneho balíčka kohéznej politiky EÚ návrh odmietala.

„Vzhľadom na povahu a objem investičných projektov na Slovensku (zvyčajne nad 5 mil. EUR) bude Slovensko požadovať, aby bola DPH oprávneným výdavkom projektu v prípade, ak nebude možný odpočet DPH,“ píše sa v rámcovej pozícii Slovenska k Viacročnému finančnému rámcu na roky 2021 až 2027, ktorý nedávno schválil kabinet Petra Pellegriniho.

Vláda o eurofondoch po roku 2020: Škrty sú neprimerane vysoké, chceme ich zmierniť

V nadchádzajúcich rokovaniach o dlhodobom rozpočte EÚ po roku 2020 chce slovenská vláda zabojovať za viac peňazí z politiky súdržnosti a väčšiu slobodu v rozhodovaní o využití eurofondov. 

„Na základe negociácií, ktoré teraz prebiehajú a v tejto fáze by sme ich už mali dotiahnuť aj do úspešného konca, túto hranicu zrejme EÚ zruší, a teda pre dopravné projekty, ktoré sú takmer všetky nad 5 miliónov eur, bude DPH oprávneným nákladom,“ priblížil v štvrtok Raši.