Brusel odobril štátnu pomoc pre nitriansku automobilku Jaguar

Ilustračný obrázok. [EPA-EFE/MAURITZ ANTIN]

Slovensko poskytlo britskej automobilke investičnú pomoc vo výške 125 miliónov eur. Európska komisia dospela k záveru, že takáto suma bola potrebná, aby Jaguar uprednostnil Slovensko pred Mexikom.

Európska komisia vo štvrtok (4. októbra) oznámila, že schválila investičnú pomoc Slovenska pre Jaguar Land Rover. Komisia dospela k záveru, že investičná pomoc Slovenska pre Jaguar Land Rover vo výške 125 miliónov eur je v súlade s pravidlami EÚ v oblasti štátnej pomoci.

„Naše vyšetrovanie odhalilo, že pomoc bola nevyhnutná na to, aby spoločnosť Jaguar Land Rover investovala v Európe a nie v Mexiku. Takisto sme zistili, že opatrenie prispeje k vytvoreniu pracovných miest a k hospodárskemu rozvoju tohto znevýhodneného regiónu bez toho, aby sa neprimerane narušila hospodárska súťaž,“ eurokomisárka zodpovedná za politiku hospodárskej súťaže Margrethe Vestagerová.

Slovensko poskytlo maximálnu možnú výšku pomoci

Exekutíva EÚ v správe konštatuje, že poskytnutá podpora prispeje k rozvoju nitrianskeho regiónu a nenaruší hospodársku súťaž na jednotnom trhu.

Komisia pripomenula, že výrobcu automobilov Jaguar Land Rover vlastní spoločnosť Tata Motors Limited India, ktorá má v pláne investovať 1,4 miliardy eur do vybudovania automobilky v Nitre. Podľa správy eurokomisie nitriansky región patrí medzi oblasti oprávnené na regionálnu pomoc podľa pravidiel štátnej pomoci EÚ. Plánovaný závod má mať výrobnú kapacitu 150.000 automobilov ročne. Očakáva sa, že vďaka projektu vznikne okolo tritisíc priamych pracovných miest.

Odobrí Brusel dotáciu pre továreň Jaguaru pri Nitre?

Európska komisia sa chce detailne pozrieť na štátnu pomoc Slovenska pre indickú automobilku.

Slovensko oznámilo Bruselu svoj zámer poskytnúť na projekt 125 miliónov eur z verejných zdrojov v súlade s Usmerneniami o regionálnej štátnej pomoci na roky 2014 až 2020.  Tie umožňujú členským štátom podporovať hospodársky rozvoj a zamestnanosť v menej rozvinutých regiónoch a posilňovať regionálnu súdržnosť v rámci jednotného trhu. Ide o maximálnu výšku pomoci na projekty takéhoto druhu.

Nitra dostala prednosť pred Mexikom

Podrobné vyšetrovanie, ktoré exekutíva EÚ začala v máji 2017, potvrdilo, že keď sa spoločnosť Jaguar Land Rover v roku 2015 rozhodovala, kde vybudovať novú automobilku, uvažovala nad rôznymi lokalitami v Európskom hospodárskom priestore (EHP), ako aj v Severnej Amerike. Spomedzi európskych kandidátov vyhrala Nitra, zatiaľ čo v Severnej Amerike bolo zvolené ako alternatívna lokalita jedno mexické mesto. Komisia zistila, že bez investičnej pomoci zo strany slovenskej vlády by sa projekt realizoval v Mexiku.

Z vyšetrovania Komisie takisto vyplynulo, že pomoc bola obmedzená na minimum, ktoré spoločnosť Jaguar Land Rover potrebovala na to, aby sa rozhodla investovať na Slovensku, pretože z nej kompenzovala finančné nevýhody súvisiace s realizáciou projektu v Nitre v porovnaní s Mexikom.

Jaguar varoval pred zlou dohodou o brexite

Britskú automobilku, ktorá investuje aj na Slovensku, by tvrdé prerušenie vzťahov medzi Spojeným kráľovstvom a Európskou úniou mohlo stáť 1,2 miliardy eur.

Komisia tiež ocenila, že investičná pomoc prispeje k vytvoreniu pracovných miest, ako aj k hospodárskemu rozvoju a ku konkurencieschopnosti tohto znevýhodneného regiónu.

Európska exekutíva dospela k záveru, že niektoré infraštruktúrne opatrenia, ktoré Slovensko financuje a ktoré sa uskutočňujú s cieľom rozvoja priemyselného parku, kde sa nachádza nová továreň Jaguar Land Rover, prinesú úžitok nielen tejto spoločnosti, ale aj všetkým ostatným spoločnostiam, ktoré sa nachádzajú v priemyselnom parku a v širšom zmysle v celom nitrianskom regióne. Preto nemožno hovoriť o tom, že spoločnosti Jaguar Land Rover bola poskytnutá selektívna výhoda oproti iným podnikom.