Budapešť, Bratislavu, Brno a Varšavu by mala spojiť vysokorýchlostná železnica

Železničná stanica Keleti v Budapešti [EPA/Tibor Illyes]

Krajiny V4 sa dohodli na vybudovaní vysokorýchlostnej železnice. Financovanie trate zatiaľ známe nie je, podporiť by ho mohla Európska investičná banka.

Štáty Vyšehradskej štvorky sa dohodli na vybudovaní vysokorýchlostnej železnice medzi Budapešťou, Bratislavou, Brnom a Varšavou. Po pondelňajšom (1.10.) stretnutí V4 na Štrbskom Plese o pláne informoval maďarský minister zahraničných vecí a obchodu Péter Szijjártó.

„Dospeli sme k spoločnému rozhodnutia vybudovať vysokorýchlostnú trať medzi hlavnými mestami krajín V4, respektíve Brnom v prípade Českej republiky,“ oznámil Szijjártó. Rozhodnutie podľa neho odráža politickú vôľu všetkých zúčastnených strán.

Štúdia uskutočniteľnosti

Verejné obstarávanie pre vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti projektu by malo byť vyhlásené ešte tento týždeň. Pracovná skupina zložená zo zástupcov všetkých krajín, ktorá bude štúdiu analyzovať a dohliadať na jej spracovanie, vznikne v novembri.

Podľa Szijjártá by štúdia mala byť hotová do šiestich mesiacov. Nasledovať bude plánovanie výstavby, ktoré potrvá ďalší rok a pol. Projekt si vyžaduje výstavbu úplne novej dvojkoľajovej trate, ktorá vlakom umožní dosiahnuť rýchlosť 250 km/h. Zastavovať budú iba v štyroch spomenutých mestách.

Cestujúcim by trať mala priniesť podstatné zníženie času prepravy a alternatívu k cestnej a leteckej doprave. „Myslím si, že my všetci, považujeme za prioritu spraviť z cestovania vlakom rýchlejší, pohodlnejší, a hlavne preferovanejší spôsob prepravy. Vybudovanie vysokorýchlostnej trate by preto malo byť naším spoločným cieľom a počas slovenského predsedníctva (vo V4, pozn. red.) sa budeme snažiť o čo najefektívnejší posun vo vývoji tohto ambiciózneho projektu,“ povedal k projektu slovenský minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd).

Spoločné financovanie

Financovanie trate by mali spoločne zabezpečiť krajiny V4. Podľa Szijjártá ide o „typický vyšehradský projekt, kde všetky štyri strany budú rokovať o financovaní“. Pondeľňajšieho stretnutia na Štrbskom Plese sa zúčastnil aj zástupca Európskej investičnej banky (EIB), ktorý podľa šéfa maďarskej diplomacie projekt podporil.

EIB má dlhodobý záujem o podporu železničných projektov, avšak doteraz len 14 percent z nich bolo umiestnených v strednej Európe. Szijjártó zdôrazňuje, že v tomto prípade by išlo iba o pôžičku a náklady musia niesť krajiny alebo musia prísť od iného partnera.

Podľa Rádia Praha plánuje maďarská strana do železnice investovať päť miliónov eur, čo naznačuje, že väčšinu nákladov by mali niesť ďalšie strany.

Pre Maďarsko nejde o prvý projekt vysokorýchlostnej železnice. Podobná trať by mala do niekoľkých rokov vzniknúť medzi Budapešťou a Belehradom. Jej výstavba sa začala minulý rok v novembri a z väčšej časti je platená z čínskych peňazí v rámci Novej hodvábnej cesty, vlajkovej lode čínskej zahraničnej politiky.

Summit 16+1: Čína sa chce ďalej otvárať svetu. Ťažiť z toho môže aj Slovensko

Čína zostáva otvorená obchodu so zahraničnými partnermi a profitovať môže len z ekonomicky silnej Európy, uviedol čínsky premiér na summite 16+1. Zároveň chce užšie vzťahy s východoeurópskymi krajinami, z ktorých by mohlo profitovať aj Slovensko.

Železnica z Budapešti do Belehradu bude súčasťou vysokorýchlostnej trate vedúcej z Budapešti do Atén, kde čínska prepravná spoločnosť COSCO v roku 2016 prebrala Pirejský prístav.

Napriek nesúhlasu Bruselu sú krajiny V4 otvorené čínskym investíciám. Podľa think-tanku AEI, ktorý monitoruje čínske investície, investovala Čína do krajín Vyšehradskej štvorky od roku 2010 už takmer desať miliárd eur. V  Maďarsku dosiahli čínske investície viac ako šesť miliárd eur.

Európska únia sa proti rozmáhajúcemu čínskemu vplyvu nedávno rozhodla bojovať vlastnou iniciatívou, ktorá stojí na rešpekte k medzinárodnému právu a reguláciám.

Únia má plán ako súťažiť s Čínou v Ázii

Šéfka európskej diplomacie Federica Mogherini predstavila novú víziu o vzťahoch medzi Áziou a Európou. Štátom v Ázii by mal plán ponúknuť alternatívu voči čínskym investíciám a bude hlavným bodom nadchádzajúceho summitu lídrov európskych a ázijských štátov plánovaného na koniec októbra.

Partner

Projekt DG REGIO: Review of EU Cohesion Policy in Slovakia